Yan yana bir arap ve bir fransız gelip kendi dillerinde konuşmaya başlasa, hangisinin arapça, hangisinin fransızca konuştuğunu ayırt edemem. Arapça kadar kibar bir dildir. Ne almanca gibi bir karizması ne de ispanyolca gibi aşkı çağrıştıran bir yanı yoktur ama var olduğu fransızlar tarafından senelerdir bilinç altımıza yerleştirilmiştir.
rusça, almanca, ingilizce, çince ve ispanyolca'yla birlikte, öğrenilmesi elzem olan dildir. garçon* kelimesini "gağtsyon" olarak söylerler, yadırgamayın. alışmayı deneyin. kanada'da yaşayan ve sürekli "ingilizcen zaten var fransızca da öğren gelirsin, fransızca çok önemli" diyen dayıma ziktir çekme sebebim. lakin eşek gibi öğreneceğim sanırım.
akdeniz üniversitesi iibf iktisat ve uluslararası ilişkiler öğrencilerine lisans öncesi hazırlık olarak verilir.zorunlu değildir.öğrenmesi zor ama bir okadar da zevklı bir dildir.
yazı dilinde okunmayan harfler nedeniyle ağaç israfına yol açan şaka gibi dil, hele bir atın onları bakın nasıl inceliyor kitaplar. konuşan fransızları dinlerken şaka gibi gelmesine rağmen garip bir çekiciliği vardır, bir fransız dilberi tarafından kulağa fısıldanan "je t'aime mon amour" adamı eritmeye yeter de artar bile. entryme dilimize fransızcadan geçen bir kelimeyle veda etmek istiyorum;
sayıları adamı çıldırtan-ki zaten bilgi verilmiş- bana "71 demek için önce 60 sonra 11 diyen adamdan hayır gelmez" dedirten; ki 71 sayısı derste bir anda akla gelen masumane bir örnektir sadece, ama bir o kadar da sevdiğim ve tam manasıyla öğrenmeyi kafama koyduğum dildir, inşallah başarabilirim...
not: gerçi türkçeyi adam gibi konuşamayan bir çok insan var ki. öncelikle onların eğitilip mensubu oldukları milletin dilini adam gibi öğrenmeleri gerekir.
hiç hazzetmediğim, özellikle de dalga geçmek adına aşşağılık bir şekilde "doktoğ ğöno pağiii" veya cafeye gittiğimde garson gider gitmez "adisiyôn" falan derim. pis bi insanımdır ben. (bkz: budaklı neşe odunu)
ingilizce denen çöplük dilden çok daha güzel ve kaliteli bir dildir. latin kökenli dillerin en güzelidir. fransız öpücüğünü icat etmiş bir milletin kötü bir dilinin olması beklenemez de zaten.