Rönesans tablosu gibi fotoğraf. Önce türbanlı teyzem ve kızı çay içiyor, arkada beyazlı hannibal lecter biraya vuruyor, hemen çaprazında 2 cia ajanı havasındaki dayılar demleniyor, onların yanında uma thurmanvari abla karizmasıyla yargı dağıtıyor hey gidi günler hey.
2010 yılına kadar (yanlış hatırlamıyorsam) türk fukara alkol tüketicisinin dostu olan, sonra muhafazakar hükümet tarafından ürünlerinin üzerine bir yığın vergi bindirilen bira markası.
1969–2009 arası, tartışmasız Türk bira severlerin favori birası Efes Pilsen’di. içimi çok rahat, lezzeti dengeli ve hafif limonsu bir aroması vardı. Halamın eşi, Alman Knut, ne zaman istanbul’a gelse iştahla Efes Pilsen kutularını içerdi. Hatta “Böyle bir lager Almanya’da bile yok,” derdi. O dönem publarda Efes Pilsen bittiğinde insanlar başka mekâna geçerdi; durum gerçekten böyleydi. 2010 öncesi Efes’in pazar payı da yanlış hatırlamıyorsam %95–83 bandındaydı.
Fakat ne olduysa 2010 veya 2011 üretimlerinde oldu. O güzel, o alıcı limonsu tat bir anda kayboldu; yerini acımsı, balkon demiri gibi bir tada bıraktı. Alman eniştem 1995–2009 arası Almanya’ya dönerken bavuluna kutu kutu Efes Pilsen doldururdu. Ama 2011 yazını hiç unutmam: Her zamanki gibi bir kutu Efes açtı, bardağa doldurdu, daha içmeden kokusundan rahatsız oldu. Bir yudum aldı, yüzünü ekşitti ve “Ne olmuş bu güzelim biraya?” dedi. Kendisi koyu bir Borussia Mönchengladbach ve Beşiktaş taraftarıdır. Hatta şakayla karışık, “Bu bira Beşiktaş’tan Galatasaray’a dönüşmüş,” demişti. O günden sonra birkaç farklı günde şans verip denemeye çalışsa da bir daha Efes Pilsen içmedi.
Efes Pilsen’in acilen reçetesini yenilemesi, eski logosuna ve o mavi ton ağırlığına geri dönmesi şart. Aksi hâlde bu durum, Türk bira severlere yapılmış büyük bir ihanet olarak kalacak.
Yeni Efes ürünleri, Süreyya Hanım’ın “muhteşem değişimi” gibi olmuş. (: (: Görünüş var ama içerik aynı etkiyi vermiyor. Gerçekten Anadolu Efes kaliteli bira yapmayı bilmiyor gibi duruyor. Ambalaj yenilemek kolay, asıl mesele lezzet ve standardı koruyabilmek.
Reçete değişikliği ile favori biram oldu. Tuborg Gold ve Carlsberg bende ertesi gün halsizlik ve baş ağrısı yapıyor. Efes Pilsen içtikten sonra ise ertesi gün pamuk gibi kalkıyorum.