bugün

Zerdüştçülüğün kurucusu olan, 628-551 yılları arasında yaşamış kişi. Bilgelik tanrısı Ahuramazda nın kendisine görün-düğünü söyleyen Zerdüşt, Tanrı nın kendisine Vohu Manah isimli bir melekle vahiy indirdiğini ve hakikati yayma görevi verdiğini söylemiştir.

iran kültüründe çoktanrıcılıktan tektanrıcılığa geçiş sürecinde oldukça önemli bir rol oynayan Zerdüştün kurmuş olduğu din ise, Zerdüştçülük olarak bilinir. M.Ö. 7. yüzyılda ortaya çıkmış olan, iran ve çevresinde yaşayan halkların bağlandığı eski bir din olarak Zerdüştçülük, iyi ve kötü arasındaki kavga dinin kozmolojisine de yansıtıldığı ve ışıkla karanlık arasındaki bir savaşla sembolize edildiği için, ahlâki bir karakteri olan, ikici bir dindir. Zerdüştçülüğe göre, evrenin yaratıcısı, iyilik Tanrısı olan Ahuramazdadır. Ahuramazda, insanlara kötülük etmeye çalışan kardeşi Ehrimen ile sürekli bir savaş halindedir. Buna göre, Zerdüştçülükte, iyilik ve kötülük gibi, iki temel ilke vardır. Aydınlık iyiliği, karanlık da kötülüğü gösterir. iyiliği yayan Ahuramazdanın karşısında, kötülüğü yayan Ehrimen bulunmaktadır. insan ruhu, işte bu iki gücün, iyilikle kötülüğün çatışma alanıdır. insan hangi taraf üstün gelirse. Zerdüştçülüğe göre o tarafa yönelir.
(bkz: böyle buyurdu zerdüşt)
Günümüzde Zerdüştlük Parsiler ve Ceberler olarak iki ana kola ayrılmış olarak varlıklarını devam ettirmektedirler. Günümüzde Parsilerin büyük bir bölümü Hindistan 'da yaşamaktadırlar. Caynistler gibi Parsîler de kast sisteminin cemaat dışında evlenmeme gibi bazı özelliklerini benimsemişlerdir. Bununla beraber Avrupalı 'larla evlenenler de vardır.
Zerdüştler günümüzde Dünya Zerdüştler Birliği adı altında örgütlenmiş olmakla beraber; Hindistan, ABD, Pakistan, ingiltere, Kanada gibi ülkelerde yerel toplulukları bir arada toplayan örgütlenmelere gitmişlerdir ve bu ülkelerde Tapınakları da mevcuttur.
Zerdüştlerin sayısı Bugün 40.000 'ni iran 100.000 'i Hindistan 'da olmak üzere yaklaşık 200.000 kadar olup geriye kalan büyük bölümü ingiltere, ABD, Pakistan, Kanada yaşamaktadır.
zarlar altı altı geldiğinde acaba ben hile mi yaptım diye düşünen insandır zerdüşt.

(bkz: olasılık teoremi)
Wilhelm friedrich nietsche isimli alman filozofun bagli oldugu din... (din demek ne derece dogru bilmiyorum ama)
iran halkinin ihanet ettiği kişi... hala bunun günahını çektiklerini söyleyen iranlılar tanıdım...
dinine itibar edilmediğinde "ben bu kulaklara ağız değilim" diyen insandır zerdüşt.

(bkz: sanada öyle demek düşer)
kendi içlerinden zerdeşt olarak bilinir. ayrıca inanç bakımından değiştirelememiş kürtler olarakta düşünülüyor. mezopotamya cografyasında gerçek kürtler zerdeşt inancına sahip insanlar olarak tahmin edilir.
küçük büyük, iyi kötü herkesin bagrına basabilecegi kişilerden..
öyle ki, ya varcı( )sındır; zerdüşt'ün deyimiyle "batışına giderken" görürsün onu, ve içten bir teşekkür edersin dolaylı yollardan tespitlerine, algısına, batarken dogurduklarına..
ya hiççi( )sindir; başının üstünde yeri vardır. o dogmuştur sanki yüregine.. aklına.. yoluna.. akşamları ders tekrarı yapan ögrenciymişçesine yogunlaşmışsındır.

zerdüşt iyidir, gezgindir. bir de.. geceleri hırsız sanılan gezgin gibi. öylesine yanlış anlaşılmış. yakın.uzak.yakın.. gibi gibi..
(bkz: zerdustu dinlemeyen berdust)
freddie mercury'nin de mensubu olduğu dinsel cemaat.
(bkz: ahura mazda)
mecusi anlamında sözcük.
kurtlar vadisi terör'de, serocuların en psikopatıdır. kendisi örgüt için ileriye gitmenin tek yolunu öldürme olarak belirlemiştir. etkin olmak istediği yerlere zerdüşt'ü gönderen grupta, zerdüşt cinayet işledikçe yıldızı parlamış, sonuç olarak gerek servet, gerek taban tarafından epey sevilen biri haline gelmiştir.
(bkz: zarathustra)
bazı sözlü geleneklere göre; zerdüşt doğumunda gülmüştür, yabani hayatta var olmuştur, kendisine ilk inananlar eşi, çocukları ve kuzenidir. persler de bu dine mensuptu.
kürtler ve kürtlük ile alakası yoktur.

sadece annesinin isminin dugdu ya da doğdu olması bile bunu tasdik eder.

arap tarihçiler ve coğrafyacılar da zerdüştün bir türk sehri olan urmiye de doğduğunu kabul ederler.

fransız türkolog bazin avesta'da türk kökenli pek çok kelime olduğunu söyler.

azerbaycan türklerine göre ise avesta tamamıyla türk düşünce yapısının bir ürünüdür ve dili de proto türkçeye çok yakındır.
(bkz: mecusi)
(bkz: yalvaç)
ölülerini akbabaların yemesi için açıkta bırakan cemaat.
buyurmadıysa adam değilim. *
- hamza?
+ zerdüşt? buyur abi hoşgeldin.
- hoşbuldum.
+ tanrı ödlü hamza.
- buyur?
+ çay buyurduydum ben arkadaşa. nerde kaldı?
- af buyur abicim hemen geliyor çaylar... buyur abi çayın. afiyet olsun.
+sağolasın yiğen..

(bkz: uykusuzluğun kafa yapması)
(bkz: parsiler)
zerdüşt (zaratustra), i.ö. 1000 yılında yaşadığı sanılan bir iranlıdır. kurduğu dinin
adına mazdeizm denilmiştir. ancak mazdeizmin kökü zerdüştten çok öncedir. zerdüşt, bu dini arıtıp
biçimlendirmiş, insan erdemlerini geliştirerek tektanrıcı bir amaca yöneltmiştir. mazdeizmin kutsal kitabı zend
avestadır. aslında gerçek bir ozan ve çok bilgili bir düşünür olan zerdüşt, zend avestanın kendisine iyilik tanrısı
ahura mazda (hürmüz) tarafından vahyedildiğini söylemektedir. mazdeizm, iyi tanrıyla kötü tanrı ikiliğine, ahura
mazdayla angra mainyu (ehrimen) çatışmasına dayanan bir dindir.

zerdüşte göre, iyiliği ruhta, kötülüğü maddede bulanlar aldanmaktadırlar. iyilikle kötülük hem ruhları, hem
maddeleri kaplamıştır. savaş, her iki alan üstünde olagelmektedir. iyilik tanrısı (gök tanrısı) hürmüz'ün çevresinde
nasıl yarıtanrılar varsa ehrimenin çevresinde de yarıtanrılar vardır. hürmüz yaratıyorsa ehrimen de yaratmaktadır.
ehrimen, hürmüzü yenip maddeler ve ruhları ele geçirmek için göklere saldırmıştır. savaş, dehşet vericidir.
insanlar, göğün korunmasına yardım etmelidirler. bu savaşta gökten yana olanlar erdemli insanlardır ve savaşa
katıldıkları ölçüde sonsuz mutluluğa hak kazanacaklardır.

hürmüz, gök-ışık ülkesinde oturmaktadır. ehrimen, yeraltı-karanlık ülkesindedir. dünya, bu iki ülkenin
ortasında bir sınav alanıdır. insanlar bu sınavı başarıyla vererek evrensel savaşa iyiliğin saflarında katılmalıdırlar.

zerdüşt, başlıca amacı, ekonomik düzen olan bir plan gütmektedir. ona göre, hürmüzün bakışı her zaman
çalışkan çiftçinin üstündedir. gerçek dindarlık, oruçla ve tapınmayla değil, tarım çalışmalarıyla elde edilir. bacası
tüten, içi tarım hayvanları ve çocuklarla dolu bir çiftçi evini seyretmek kadar hürmüzü sevindiren hiçbir şey yoktur.
zend avesta, tarım hayvanlarına iyi bakılması, toprağın iyi sürülmesi üstüne öğütlerle doludur.

insanlar, iyilikle kötülük arasındaki bu evrensel savaşa nasıl katılacaklardır? zerdüşt, bu sorunun karşılığını
şöyle veriyor: dindar olarak, açık yürekli olarak, çalışkan olarak, işte insanların üç büyük ödevi.

zerdüşt dini, bir evrim (tekamül) dinidir. dünya, evrim yasalarına bağlıdır. insan güçleri bu evrimi
gerçekleştirmek, bu evrime katılmak zorundadırlar.

[kaynak: dusunce tarihi]
ateşe tapan, mecusi. ilk önce nur ve zulmet diye iki ilaha inanmayı uyduran adam.
(bkz: böyle buyurdu zerdüşt) *