ermeni tehcirine dek iç anadolu'da en yüksek ermeni nüfusuna sahip yörelerden biri idi.
1915'te ermeniler tarafından gerçekleştirilen ayaklanmaya ev sahipliği yapmıştır.
(bkz: yozgat ayaklanması)
ermenilerce yakılan türk köylerinin yardımına ise Kuvâ-yi Milliye'nin bir kolu olan Kuvâ-yi Seyyâre koşup yetişmiştir.
hoş bugün yozgat'ta pek sevilmez kuvâ-yi Milliye, lakin olsun o zaman ki kahramanlar sevilmek için değil 'türk' kardeşlerini ermeni zulmünden kurtarmak için koşup yetişmişti.
mustafa kemal atatürk yozgat'taki ayaklanmaya karşı mücadeleyi fiilen olmasa da bizzat takip etmiştir.
yozgat'ta türklerin yardımına koşan Kuvâ-yi Seyyâre dediğimiz birlik zaten ege ve marmara civarında örgütlenmişken mustafa kemal atatürk tarafından yozgat'a yönlendirilmiştir.
lakin mustafa kemal atatürk'te Kuvâ-yi Milliye gibi pek sevilmez yozgat'ta.
canları sağolsun.
Gururla söylüyorum hatırladıkça gururlanıyorum. Burası benim memleketim. Yıllarca orduya asker meclise vekil vermiş öncü şehirlerdendir benim memleketim. insanı cahildir. Ondan dolayı yobaz etiketi yemesi kaçınılmaz oldu. Yapılan esprilere gücenmiyorum, sizlerle beraber gülüyorum. Çünkü benim insanım kendine bunu reva gördü. Kendi etti, kendi buldu.
Hoş bulduğum çocuğun Bozok üniversitesi tıp fakültesini kazanmasından sonra en sevdigim il sırasında bir numaraya yükselen, yobaz bir şehir demesine rağmen hocaları ve dersleriyle iyi bir tıp fakültesine sahip olduğunu duyduğum güzel şehir.
Yozgat... Bi söz var " Yozgat gelişene dek seveceğim seni" diye. Siz anlayın artık. insanın içini darlıyor ya bozkır, kasvetli havası... Babaannem olmasa bi kere gitmem acı ama gerçek.
bazı geri zekalıların dalga geçmeyi bir halt sandığı türk şehri. evet taşradır, halkının çoğu cahildir, geri kalmış illerimizden biridir ama tarihi ve doğal güzellikleri her ilimizde olduğu gibi değerlidir. vatan toprağında ayrım yapılmaz. hakkari'nin de doğası çok güzeldir mesela, muğla'nın da.
memleketi nasıl kalkındırırız, nasıl cehalet ve yobazlıktan kurtarırız diye düşünmeyip şehir faşizmi yapan tipler bu kafayla vatana millete faydalı olamazlar.
neyse bu kadar sitemden sonra yozgat'a dair tadılması gereken üç güzel şeyi yazayım:
akdağmadeni ayranı (evet aşık oldum bir gün sadece ayran içmek için gideceğim), oluközü turşusu ve testi kebabı.