"hayvanlara karşı zalim olan kişi, insanlara karşı da sert davranır. bir insanın kalbini, hayvanlara karşı davranışından anlayabiliriz" ımmanuel Kant. evet..
Doktora tezinin en başına Arapça kendi eliyle "bismillahirrahmanirrahim" yazmış kişi...bunu almanlar bugün bile, bizi provoke etmek istemiş, şeklinde yorumlarlar. Ben bugünkü almanların bu yorumunun doğruluğundan emin değilim.
Çok derin bir insanogludur bu adam. Okuyunuz, Okuyunuz.
fırsat bulduğum bi ara kendisini inceledim. özetle tanrıyı inkar eden ile dinleri inkar eden diğer inançsız ve insan aklı kuralları öne koyup ilahi din ve ahlak temelini reddeden, bunun yerine materyalist akılcı felsefenin yolunu açan Avrupalı filozofların aksine ahlaki erdemlerin, kendi içsel yapısından kaynaklı temel bir ahlaki zorunluluk prensibini savunan ünlü Alman (asıl Rus kökenli olduğu söylenir, özellikle baba tarafından) filozofudur. nitekim kendi hayatını da genel çerçeve itibariyle buna uygun şart, şekilde yaşamıştır. kendisi oldukça dindardır, fakat dünyevi unsurların maşası olmuş kilisenin iktidar ve güce hizmet eden tüm dayatmalarını da reddeder. bu noktada kiliseyi oldukça sert eleştirir. hristiyanlığın ruhani mistik ve sufi denilebilecek bir ekolünü yaşayan ve yaşatan bir kola mensuptur immanuel Kant. düşünce tez ve görüşleriyle Avrupa'da çığır açmış özellikle inançsız ve dinsiz felsefik görüşleri akılcı ve mantıksal kanıtlarla yerle bir etmiştir. evet..
Doktora tezinin üstünde damga şeklinde olan besmeleyi o dönemlerde matbacılar ve yayıevleri kullanıyormuş, sadece kant'ın eserlerinde değil pek çok eserde besmele mührü vardır. Bunun en büyük nedeni doğu eserlerinin tercüme edilirken besmele ile başlaması. Bir gelenek olduğunu düşünmüş olabilirler veya bir mühür. Belki de müslüman olmuş bir çevirmen bu geleneği başlattı, ama kanağı çeviri eserler. Doğu eserlerinin etkisi batı'yı çepeçevre kuşatmıştır, tahminimizden çok çok fazla etkilendiler doğulu düşünce akımlarından. Hegel'in eserlerinin çoğu ibn arabi'den çalıntıdır aslında. Tabii sonra bu etkiyi küçümseyip yok saydılar, o ayrı mevzu. Ama mühürden kurtulamamışlar.ahah.
Kant ile ilgili iki temel ayırım var. Bir grup dine çok zarar verdiğini söylüyor, ikinci grup ise dine hizmet ettiğini savunuyor. Ben ilk gruptayım, o teistik delillerin köküne kibrit suyu dökerek kurutmuştur ve dinin akli boyutunu tamamen imkansız görmüştür. Bu şekilde dinin değerini insanların gözünde düşürüp değersiz hale getirdi. Din ondan sonra sadece duygu ile açıklanmaya ve savunulmaya başlandı. Batının aydınlanma dediği şey "dinden kurtulma girişimidir".