günde bir saatten fazla başında duran varsa gerizekalıdır. net. açık. maldır yani. tiyatroya gitmek, kitap okumak gibi şeyleri artık iyice unutturan bi müessesedir. bizim gibi ülkelerin kültürel anlamda iyice sonunu getirmiştir. kısacası son darbeyi twitterla beraber yapmıştır. bırakın bu işleri.
tutun ki yeni bir üyelik açtınız ve arkadaşlarınızı eklemek istiyorsunuz, facebook size arkadaşlarınızı eklemek için binlerce seçenek çıkarıp, -aralarında tanıdığın varsa ekle, eklemezsen sikime diyor ve aralarından tanıdık olanları eklemeye başlıyorsun. 5, 10 derken 11. arkadaş ekleme talebinde, "sürekli olarak arkadaş eklediğinizden, 7 gün arkadaş ekleme talebiniz engellendi. isterseniz onaylanmayan davetlerinizi iptal edein" gibisinden bir yazı ile arkadaşlarınız ile irtibatınızı sıfıra indirir.
kısacası, artık insanların tanıdığı çevreden ziyada, para bankası olma yoluna girmiştir. bir insanın tanıdığı kişi sayısı 9 veya 10 mu olmak zorunda?
msnircyi bitirmişti. facebookta msni bitirdi sanki giriyorum en fazla 5 kişi açık facebookta 80-100 leri bulurken. ama son zamanlarda aşırı boku çıkan site.
ezik bireylerin ezikliklerini utanmadan sıkılmadan bağır çağır gösterebildikleri bir site. gün itibariyle malesef bunuda gördü bu gözler. (bkz: alttaki fotoğraf)
--spoiler--
Artık bazı şeylerin farkına varmamız lazım. Ben belki farkındayım ama farkında olmayanların sayısı bi hayli yüksek özellikle 13-17 yaş arası.
Tarih derslerinde M.Ö(milattan önce) M.S(milattan sonra) konularını durdurup biraz da olsa F.Ö(facebooktan önce) F.S(facebooktan sonra) konusunu işlemeli sistem. (Hz. isa'ya saygısızlığımdan dolayı istemiyorum, Teşbih amaçlı.)
Facebook olmadan önce sokaklar daha dolu doluydu(hatırladığım kadarıyla)
Sokak aralarında ip atlayan kız çocukları, top peşinde koşturan oğlanlar sırf arkadaşı pas atmayıp kaleye vurdu diye ona bağırım söven haylaz oğlan vs.
Yine elinden tasoları dilinden ise "res-tas" kelimesini düşürmeyen oğlanlar.
Şimdi?
Facebook başında pinekleyen çocuklar, ilgi çekmek için yanlış kişiliğe bürünen yaş aralığı 13-17 olan 'ergen' diye tabir edilen sorunlu veletler. Sırf sevgilisini dürttü diye(13 14 yaşında ne sevgilisiyse bu artık) dürten oğlanı "arkadaş olarak ekleyip" sövmeler, hakaret etmeler, "Lan seni bir bulursam bilmemnaparım" diye tehdit etmeler.
Ve bir de şu ego olayı var ki önemsiz gibi görünüp aslında çok önemli bir olay bu.
Facebook gerçekten faydalı bir site. Arkadaşların ile haberleşmek, uzun süredir görüşmediğin bir arkadaşının fotoğraflarının sürekli gözünün önünde olması ve özlediğinde açıp bakman gibi bir çok faydası var.
Ama her güzel şeyin bir de kötü yanları olur malesef ki bu kötü yanına kapılanların oranı daha yüksek.
Örneğin adı büşra olan birinin ßü$ra yazması. Aslında tek sorun Türkçenin katledilmesi değil, Küçük yaşta çocukların "marjinal" olma çabası. Belki anlamını dahi bilmiyor ve o olmak için uğraşıyor. Halbuki en güzel dillerden birisi bizim dilimiz isminin güzelliğini katletmese daha bir hoş olacak ama bunu farkedemiyor, Ya da seneler sonra farkedip arkasına bakıp "Lan bunları ben mi yazmışım?" ya da seneler sonra "Sanki kendisi 2 3 sene önce öyle değilmiş gibi öyle olanlar ile dalga geçmek" gibi.
Neyse konuyu saptırmayalım şu "beğendirme çabası" konusunda durmak istiyorum biraz.
interneti kullanmayı sevdiğim için internette girmediğim delik yok, genelde iyi yönleriyle kullanıyorum. Facebookta olsun, Twitter ve benzeri sosyal sitelerde olsun ya da forumlarda olsun hep bir beğendirme çabası ve az önce dediğim yaş aralığındaki gençler, çocuklar.
En basiti "Ünlü olmayan taşlar" adlı sayfalar. işte kimi güzelliğiyle beğeni topluyor, kimi orasını burasını açıp beğeni topluyor, kimisi çirkin oluyor fakat facebook chati kullanıp "Aday 8i beqensene .k" diyor bir şekilde bakıyorum 300 400 kişi tarafından beğeniliyor. Ee sonuç? diye soracak olsam o kişilere cevap verecek kapasitede değiller. Zaten o soruya cevap verecek kapasitede olsalar bunu yapmazlar.
Bugün profilimde dolaşıyorum bi bayan arkadaşım aynen şöyle yazmış "aşağıdaqi baqlantı 299 olmuş onu 300e tamamlayın .k" yorum yapmamak için zor tuttum kendimi "Ulan 1000 olunca ne olacak?" diyemedim çünkü biliyordum önce yorumumun sonra profilimin silineceğini ama susarakta olmuyorki be kardeşim.
Herhangi bir bağlantının altında saçma ya da mantıklı(onlara göre) bir tartışma içerisine girip haklılığını "yorumun beğenilmesine" bağlayan bir genç toplum. Ve aynı toplum arkadaşlarına link atıp "Yorumumu beqenir misin?" diyen bir genç toplum.
Lütfen, lütfen aklınızı başınıza alın. Kimse için değil, kendiniz için yaşayın. insanlar tarafından beğenilmek, sevilmek güzel bir duygu evet ama bunu zorla ya da hatırla değil, kendi hallerine bırakarak başarın.
türkçe olduğu için amele dolduğu. 5-6 yaşındaki çocukların bile bu şeye sahip olduğu bir ülkede yaşıyoruz. daha sonra bazı ergenler ikinci adı olarak saçma sapan şeyler yazarak kendini bir şey sanmaları ayrıca iğrençlik. ha sayfalar dolusu kardeşler sayfası da tam bi salaklıktır.
lan ilk çıktığı zamanlar ne çok kafa karıştıran bi mesele haline gelmişti di mi? hatta facebook'u olan insan, olmayan insan diye ikiye ayrılmıştı insanlar. facebook kullananlar, daha bi ayrıcalıklı falan kabul ediliyordu toplum içinde . sanırsın otobüse binip balık istifi şekilde, istanbul'un bi ucundan diğer ucuna işe/eve koşturan o değil. asgari ücrete bel bağlayan o değil..
facebook ingilizce olduğundan mütevellit, 'ingilizce bilmiyosan facebook kullanamazsın kanka. eki eki.' diye taşak geçiliyodu arkadaşlarla. ıyykk. valla ne boktan insanmış o şekilde arkadaşını alaya alan insan. hatta bi de şöyle konuşan tipler belirirdi ortamlarda (ortam ne mk.) , ' ben ingilizcemi facebookta geliştirdim yanee..'
salak. gerzek.
facebook hayatımıza girdi gireli bi boktan tat almamaya başladığımızı düşünüyorum. çünkü her şeyi anında beğeniyoruz ya da anında beğenmekten vazgeçebiliyoruz. öyle kolaylaştı ki her şey artık, hiçbir şeyin gıymatı neyi kalmadı.
onun dışında artık like ettiklerimizden tutun her şey big brother tarafından izleniyor.. amerika'nın bir nevi veri tabanı gibi bir şey bu site. facebook, kullanıcıların bilgilerini cia, fbi gibi kuruluşlara vermekte bunla ilgili her türlü iddiayı da reddetmekte.
son açıklamaya göre, facebook artık gerçek isim şartı arıyor. her bokunu yazıcaksın facebooka ve fişlenmen için bir güzel ortam sağlıcaksın.
yeni evlenen çiftlere davetiye örneği olması ile profilini daha da genişletmiştir şahsımda.
facebook sayesinde tanışıp evlenmeye karar kılmış genç yeni çiftlerin teşekkürü borç bilip facebook sayfasından davetiye türettikleri gerçeği mevcuttur.