Geçen seneki psikoloji hocamın dediğine göre; seksi toplumun baskısına aldırmadan icra etmeye yarayan bişeymiş ya da buna benzer bişeydi tam hatırlayamadım şimdi.
Tüketim kapitalizminin sinsi planı çerçevesinde toplumun bize aşıladığı bir burjuva idealini yaşatma arzusundan başka nedir evlilik? En az, başarıyla olduğu kadar fiyaskoyla sonuçlanan bir kurum için, insanlar özgürlüklerinden, yaşama sevincinden neden vazgeçsin? bir gün gelip de, aynı yastıkta kocamayan %43'lük dilime girebilecekleri ihtimali düğün salonu seçen çiftleri niçin ilgilendirmiyor? s.karım böyle işe evlenmek için neden bu kadar beklemeliyim?
evli olanlar tarafından lanetlenen, evli olmayanlar tarafından istenen acayip bir kurum.
yani evliler sürekli şikayet eder; ama bekarlara da evlenin diye telkinde bulunurlar.
bekarlar da aslında evliliği isterler; ama bir yerde haklı olarak korkarlar.
karışık bir durum vesselam.
birlikte yaşlanmaktır ve bu süreçteki tüm değişiklikleri, kırışıklıkları, hastalıkları, yorgunluk ve mutlulukları peşinen kabul etmektir. çoluk çocuğa karışıp kendini unutmaktır biraz da. güzeldir ama çok güzeldir. tavsiye edilir.
bütün dinlerden, semavi kitaplardan önce oluşmuş bir kurumdur. karşı cinsden iki insanın bir araya gelerek birbirlerine bağlılık sözü vermeleri, karşılığında bütün sırlarını biribirlerine açarak hayatta ortak olma durudumudur. insanların kimseye güvenemediği yüzyılda bu güvensizlikten doğan yalnızlığa karşı en temel karşı koyma biçimidir.
bir erkek için daha düzenli ve temiz bir ev anlamına geliyormuş gibi görenler olabilir evliliği, yahut akşam eve gelindiğinde yenebilecek sıcak ev yemeği gibi. ama bence evlilik o sıcacık yataktan sıcaklığı yüzünden çıkmak istemediğiniz eştir, eve geldiğinizde yemekten ve düzenden önce sarılıp koklayabileceğiniz bir eştir. yapılacak her şeyi onla birlikte yapmaktır evlilik. yemeği bekarlar da yer ama evde sıcaklığını hissettiğiniz ve sadece ve sadece size ait olan bir insan olmasıdır evlilik. dertleri paylaşabildiğiniz, ölesiye sevdiğiniz.
arada huzursuzluklar olup, hatalar olur, tepkiler abartılabilir. mesele affetmektir, affedebilmektir. evlilik bir anlamda sevdiğinin kokusuyla uyuyup, onun kokusuyla uyanmaktır.
iş ciddiye bindi, artık eskisi gibi sorumsuz olmamalısın artık sen bir kişi değil iki kisi hatta daha fazla insan hakkında karar vereceksin ince eleyip sık dokuyup kemerleri sıkıp hayata dört elle sarılmalısın.
postmodern toplumun aşamadığı, deviremediği bir tabudur da esasen. nedensiz bir biçimde, belli yaş aralığına erişen insanların, evlilik bir gereklilikmiş gibi addedip; bu kuruma ait olma istekleri, modern çağ insan fizyolojisine prangalar indirmektedir. gerçi, evlenmeyip, birlikte yaşamak fikrini benimseyip, bunu yüksek perdeden dile getiren kapılların sayısı artışa geçse de, hala: bilhassa eğitim seviyesi düşük, lümpen kesimden insanlar, "tutunacak bir dal" misali bağlanıyor. bu da, beraberinde olması gerekenden fazla aidiyeti ve düş kırıklığını getiriyor. bir olgu olarak evlenmek; gerçekleştirildiğinde sahip olunacak sorumluklara iye olabilecek bireylerin, toplumsal statülerini artırma ve iktisadi teşebbüslerine bir yenisini ekleme derdidir de. primitif insanlarda evlilik; miras ve cinsellik gibi 2 temel esas üzerine konuşlandırılır. herhangi birisine uzak kalan birey; evlilik kanalı ile, buna erişebileceğini düşünür.
günümüz türkiye'sinde ise; iktisadi bir rant kapısı olan evlilik: başlık parası gibi bir koşulu enkarne ediyor. kendi kızını bir meta olarak gören ebevyn bozması, 30 yaşına değin mastürbatif yaşam normlarını benimsemiş bir erkeğin, kızlarının bacakları arasına girmesine müsaade veriyor. ve türk usulü evlilik gerçekleştirilmiş oluyor.
eğitimsiz, apolitize, rasyonal düşünemeyen bu stil insanlar dünyaya bir de, çocuk getiriyor. herhangi bir kıytırık mesleğe dahi erişebilmek; o titre sahip olabilmek için, sayısız sınav ve mülakata dahil olunurken, ebeveyn olabilmek içi herhangi bir kıstas yok.
sonrası mı? arabalarında çocuk unutan anne ve babalar, boşanmalarına karşın birbirlerinden kopamayan çiftler, ömrü boyunca kendilerine gelemeyen çocuklar, eski eşi tarafından hunharca katledlen kadınlar. evlilik budur işte!