mükemmel ötesi mustafa özarslan şarkısıdır. insanın tüylerini diken diken edecek cinste bir sese sahip olan mustafa özarslan'dan da bu beklenirdi zaten.
güzel çeşmeler var pelit meydanı'nın oralarda. yolu düşen gitsin içsin o soğuk, gür sulardan. samimi insanların yaşadığı şehirdir erzurum. memlekettir, candır, 15 gün kadar önce gidip gördüğüm, hasret giderdiğim memleketim.
ilçeleriyle özellikle de güney ilçeleriyle uzaktan yakından alakası olmayan ve bu ilçelere bakıldığında cennet olarak nitelendirilebilecek şehir. o ilçeleri yok mu hepsi birer ömür törpüsüdür.
doğunun en güzel şehirlerinden biridir.ancak insanın aşırı muhafazakar olması sonucu daha fazla gelişebilme imkanı varken azla yetinmiştir.insanı iyidir güzeldir ama -hani dişi sineğe bile laf atan denir ya- öyle adamlarda çok.başı açık dize kadar etekli bir hatun gördüler mi iki saat öküz gibi bakarlar.
yıllardır cuma günleri suların akmadığı, muhafazakar geçinen şehir.
belediye başkanının hizmetleri değil gönül işleri halkın dilinde.
dün akşam üzeri dolmuşta 2 tane sarhoşun bağıra bağıra konuştuklarına şahit olunca son notumu verecektim ama bu şehirde öyle bir şey var ki, öyle özel bir yanı var ki kıyamıyorum.
Erzurum'un bilinen ilk adı Doğu Roma (Bizans) imparatoru II. Theodosios'a (408–450) izafe edilen Theodosiopolis'ti. Şimdiki Erzurum'un yerinde kurulmuştu. IV. asır sonuna doğru Roma imparatorluğu sınırları içine alınmış ve 415 tarihinde Theodosios'un emriyle Şark Orduları Kumandanı Anatolius tarafından kurulmuştur.
Urfalı Mateos' a göre bu şehir Garin mıntıkasında Fırat'ın kaynağına yakın bir yerde bulunuyordu. Belazurî. Bölgeye hâkim olan Ermenyakos'un ölümü üzerine yerine geçen Kali adlı karısı tarafından kurulduğu için Araplarda Kalikala (Kali'nin ihsanı) adını vermişlerdir.
Belazuri Kalîkala'yı dördüncü Ermeniyye şehirleri arasında sayar ve Ermeniyye şehirlerinden biri olarak kabul eder. X. asır islam coğrafyacıları Kalikala şehri hakkında bize malumat vererek, doğuda ev eşyasının en önemlisi sayılan Kali(halı)nın burada yapıldığım ve adını bu şehirden almış olduğunu kaydetmektedirler. Hudud Alalam'ın yazarı bu şehrin müstahkem bir kalesi bulunduğunu ve her taraftan gelen gazilerin burayı nöbet tutarak koruduklarım Ve şehirde tüccarların çok olduğunu bildirmektedir. Bugünkü Erzurum adı ise; Erzen'in Selçuklular tarafından fethedilmesi üzerine ahalisinin Theodosiopolis'e (Kalikala=Karin) göç etmelerine müteakip bu şehre Erzen ve Türk hâkimiyetinin ilk safhalarında bu adın sonuna, Meyyafarikin (Silvan) ile Siirt arasındaki Erzen'den ayırmak ve Anadolu'ya ait olduğunu belirtmek üzere Rum kelimesi ilave edilerek, Erzen al-Rum denilmesinden kaynaklanmıştır. Selçuklular tarafından Erzurum'da basılmış paraların üzerinde şehrin adı Arzan al-Rum şeklinde yazılmıştır.
Erzurum Şehri tarih boyunca aşağıdaki isimleri taşımıştır:
1-Karanilis - Karanitide - Garin - Karin - Kalak - Karun - Kalak (Yunan, Bizans, Roma kaynaklarında, Ermeni ve Gürcü tarihlerinde)
Erzurum ili, Türkiye Cumhuriyeti'nin Karadeniz Bölgesi ve Doğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan bir ildir. ilin kuzeyinde Rize ve Artvin, Kuzeydoğusunda Ardahan, batısında Bayburt ve Erzincan, doğusunda Kars ve Ağrı, güneyinde Bingöl ve Muş bulunmaktadır.
Kış turizmi ve üniversiteler arası kış oyunlarının adresi olup aynı zamanda 2011 Universiad Dünya Kış Olimpiyatları'na hazırlanmaktadır.
Erzurum Türkiye'nin en çok güneş gören illerinden biri olmasına rağmen en soğuk illerindendir. Çünkü, Erzurum'un rakımının fazla olması ver kar yağışının yoğun olması güneş ışınlarının uzaya tekrar geri yansımasını sağlar.Ve Türkiyenin en milliyetçi illerinin başında gelir.
ziyaret için bu bayram oradaydım. hemen kötü yönlerini ortaya koyacak değilim ama şunu da eklemeden geçemeyeceğim;
sokaklar gruplar halinde ilerleyen polat memati ve abdulhehey lerle dolu. %90 sap doluluk oranıyla coşan caddelerde ender görünen hatun kişilerinin çoğu da türbanlı.
iyi yönleri de var tabii avm açılmış mesela herkes oraya doluşuyo sonra oltu taşı meşhur, kebap falan var üniversitesi büyük tipik memleketim şehri.
erzurum'da soğuk var.
erzurum'da insanın içini yıkayan rüzgarlar var.
erzurum'da rüzgarın içinde su sesleri duyuyor insan.
erzurum'da gecenin içinde kolaylıkla kaybolabirsin.
erzurum'da geceye diksen kulaklarını, uykuya inat..
belki de bembeyaz geyiklerin bileklerindeki küçük çanların seslerini
işitebilirsin..
Erzurum tarih boyunca çeşitli isimlerle anılmış. Bilinen ilk ismi Teodosyopolis'tir. Erzurum ismine ulaşıncaya dek Erzen, Erzenirum, Arzirum gibi isimler kullanılmıştır. Arzirum isminin anlamı: -Arz: Arz edilen, istenen arzulanan. -Rum: Şehir, kent, yerleşke, anlamlarını taşımaktadır. Erzurum isminde geçen Rum kelimesinin etnik köken belirten Rumlarla alaksı yoktur.
6 senedir yaşadığım, içinde bulunan üniversitesinde eğitim gördüğüm ikinci memleketim. soğuk hakkında çok güzel deyişlere sahip bir şehirdir aynı zamanda. örnek vermek gerekirse;
Trafik Polisi kırmızı ışıkta geçen bir aracı durdurur ve sorar;
''kırmızı ışıkta neden geçtiniz.?''
sürücünün cevabı;''kendi memleketimde bile kırmızı ışıkta geçemeyecekmiyim?''
Kıssadan Hisse;trafik kuralları insanların hayatı ile ilgilidir.Ama burada ne yayalar ne de sürücüler trafik kurallarına tam olarak uymuyor.Her an her şey olabilir diye araba kullanmak gerekiyor.Erzurumda insanlar trafik kurallarına daha çok uymalı değilmi?
son dönemde pek çok faaliyet yapılırken gündeme gelen şehir. hükümet 2011 üniversite kış olimpiyatları öncesi çoğu faaliyetini erzurum'da yaparak erzurum'u gündem de tutmaya çalışıyor. akıllıca bi hareket aslında.
- erzurum, milliyetçi bir il diye duydum azizim; anlat hele doğru mudur bu?
+ kesinlikle. askerlik görevini erzurumda yapmış birisi olarak şahitim buna. dinle şu hikayemi;
bir gün 12 2 nöbetindeyim.hava eksi bilmem kaç derece. karşı pencereden buz gibi hava soluyan teyze sıcak bir ses tonuyla tarafıma doğru yüksek sesle bağırıyor;
- oğlum, diyor; sen biraz uyu istersen hava çok soğuk. ben buradayım bak, tutarım senin yerine mübarek nöbetini evladım!.
bir duygusallık, verdim kendimi ağlamaya. hıçkıra hıçkıra. ah teyze diyorum kendime, keşke herkes senin gibi milli duygularla bakabilse olaya...