Türkçeden üstünlüğü olmayan çakma bir irani dildir.
Lan adam harbi harbi şu dağ dilinin Türkçeden üstün olduğunu söylemiş. Yazık lan kimin çocuğuysa. Aslında uğraşmaya değmez ama uğraşacağım.
1. Kardeşim olumsuzluk eki öyle seni zengin bir dil yapmıyor. Bizde onun yerine adam akıllı sözcükler var. Biz ''iyi olmayan'' yerine ''kötü'' diyoruz. Ha ''nerasteqin'' sözcüğünün karşılığı ''gerçek olmayan'' demişsin ancak karşılığı ''düş, sahte, hayal, taklit, asılsız, düzmece, yalan'' sözcükleri olabilir. Bi de ''nehevzaningeh'' diye bir sözcük kullanmış evlere şenlik. Kardeşim, kaç Kürt bu sözcüğü günlük yaşantısında kullanıyor. Hadi günlük demeyelim yılda kaç kez kullanıyor. Ben söyleyim: hiç. Uydurduğun ortada baktım ''nehevzaningeh'' diye sözlükte sözcük yok. ''hevzaningeh'' diye de yok. ''zaningeh'' var ''üniversite'' imiş. Şimdi bu sözcük kullanılıyorsa sözlüklerde olur demek ki yok. Şimdi şey diyeceksin ben Kürtçenin eklerini kullanarak kurdum uydurmadım diyebilirsin. O zaman ''hevzaningeh'' sözcüğünün karşılığına ben ''üniversitedeş'' derim. Çok da güzel olur. Ancak ben uydurdum.
2. Arttırma eklerinin olmasını pek üstünlük görmüyorum. Onun yerine öne çok harfi olmayan ''daha, en'' sözcüklerini ekliyorsun. Yani önüne iki harflik ek koyman pek üstünlük değil. Senin sona eklediğini biz öne sözcük ekliyoruz.
3. Yine uydurmuşsun çoğu yok sözlükte. ''hılavetın'' çıkıyor onunda karşılığı ''atlamak''. Ayrıca bunlar ek değil birleşik sözcük. Hani ''özçekim'' diyoruz burada ''öz'' ek mi? Yoo bu bir birleşik sözcük. Örneğin: ''xwe'' sözcüğü ''kendi'' demek ''xweawetın'' da ''kendiatma'' gibi birşey oluyor. Aynı biçimde ''hevavetın'' sözcüğündeki ''hev'' sözcüğü ''birbiri'' anlamında bu da sözcüğü ''biribiriatma'' gibi birşey yapar. Ayrıca yine söylüyorum kaç kez bu sözcükler kullanılıyor?
4. Bir de bunu üstünlük olarak görmüş ya helal olsun. Sen de demşsin ''fıroş'' sözcüğü ''satan'' demektir. ''mastfıroş'' sözcüğü ''yoğurtsatan'' gibi bir şey oluyor. Bu yine ek değil. ''çı'' eki yok. Onun yerine ''satan'' sözcüğü var. ''bej'' de aynı biçimde ''söyleyen'' sözcüğünü karşılıyor ayrı bir ek değil. Yani ebn sana desem ''yoğurtsatan'' ve ''şarkısöyleyen'' sözcüklerindeki ayrı ekler desem saçma olur değil mi? Neymiş canım onlar ek değilmiş. Tekrar söylüyoruz ek değil. Birleşik sözcük. Bana söyle ben de birsürü birleşik sözcük uydururum buna da zenginlik derim ekim yok diyeceğime.
5. Bunu da zenginlik sanmış yavrucum. Valla çok beğendim. Bu sayede Türkçenin zenginliğini ortaya çıkarıyorsun. Sağol. Şimdi ''ru'' sözcüğü ''yüz'', ''hıv'' sözcüğü ''ay demek. Birleşip ''ruhıv'' ay yüzlü olmuş. Olmuş olmasına da bu ''ay yüz'' gibi birşey oluyor. Üzgünüm biz önadları da adları da ayrı söylüyoruz. ''Ruhıv'' sözcüğüne ''ay yüz'' ay yüzü olana da ''ay yüzlü'' diyoruz. Kürtçede sanırım böyle bir şey yok. ''por'' anlamı ''saç'', ''zer'' anlamı ''sarı'', ''porzer'' anlamı ''sarı saçlı'' oluyor. Ancak biz sarı olan saça ayrı olarak ''sarı saç'' diyoruz. Ayrıca ''sarı saçlı'' yerine ''sarışın'' da diyebilirim.
6. Dördüncü maddede söylemişsin zaten. (Maddeyi arttırma çabaları)
7. Sözlükte yine yok. Büyük olasılıkla yine uydurma ya da birleşik sözcüktür. Yok, olsa böyle kısa geçmem ama yok.
8.Önce karar ver ''-ani'' ile ''-ti'' eklerine örnek vermişsin. ''-ahi'' ekine örnek vermemişsin onun yerine başta söz etmediğin ''-ayi'' ekini vermişsin. Karar ver ''-ahi'' mi ''ayi'' mi? Ayrıca yalnızca ''mirovahi'' çıktı ''insanlık'' sözcüğünün karşılığı olarak yalnızca. Ötekileri yok.
9. Lan bu üstünlük mü? Erkek-dişi ayrımı yapıyoruz demiyor. Nesnelere erkek-dişi demek çok saçma.
10. Gereksiz bir kural değildir. En azından eril-dişi ayrımından daha gereklidir. Türkçenin kulağa hoş gelmesini sağlar. Kürtçe gibi Öyle kusarcasına konuşmamayı sağlar. Söyletimi kaba olan Kürtçe gibi bir dile göre kalın-ince uyumu gereksiz tabi. Bu kural için bile Türkçe yeğlenebilir.
işte bu kadar. Şimdi Türkçenin üstünlüklerini yazardım ancak buraya sığmaz üşeniyorum. Amacım dil ırkçılığı yapmak değil ancak tarihi bile olmayan bir dilciğin yıllardır konuşulan Türkçeyle karşılaştırılması zoruma gitti. Ayrıca her dil kendi alanında üstündür. Zayıf yanları da güçlü yanları da vardır. Cımbızlayarak seçilmiş 10 tanecik maddeyle dilin üstünlüğü kanıtlanmaz. Önce şunu çevirin bana öyle gelin.