Türkiye'de "Roma, Açık Şehir" olarak bilinen film. Savaşın içinde Roma'da faşistlere karşı direnişe katılan bir avuç insanın ve de hamile bir kadınla direnişçi bir rahibin diğerleri için yaptıkları büyük özverinin öyküsü. Sinema tarihinin en ünlü filmlerinden biri, Roberto Rosselini'nin senaryoya katılan Sergio Amidei ve federico Fellini ile birlikte hazırladığı, savaştan hemen sonra çok zor koşullarda çektiği ve tüm dünyada Hollywood'a alternatif kabul edilen Neo Realismo - Yeni Gerçekçilik akımının sözcüsü kabul edilen ünlü film. Bugün için kuşkusuz aşılmış ve ilkel kalıyor, ama dönemin şartları içinde ele alınması ve sinemaseverlerin mümkünse arşivlemesi gereken bir başyapıt.
Yönetmen: Roberto Rosselini
Senaryo : Sergio Amidei, Federico Fellini
Görüntü : Ubaldo Arata
Müzik : Renzo Rosselini
Oyuncular : Aldo Fabrizzi, Anna Magnani, Marcello Pagliero, Maria Michi
ikinci dünya savaşı sırasında Naziler tarafından işgal altında bulunan Romadaki direniş hareketlerini anlatıyor.Cannesta Altın Palmşie almış bir film ve senaristleri arasında Federico Fellini de var.Fazla iyimser sahneler mevcut.Alman generallerin ağzından duymaya alışık olmadığımız itiraflar var.iki oyuncu dışında tamamen amatör oyunculardan oluşuyor.Ayrıca film çekilirken Roma hala işgal altındaymış bu yüzden bazı sahneleri gizlice çekmişler.Oyunculardan bazıları direnişte aktif rol oynamışlar.
o zamanın teknolojisine göre çok iyi işkence sahneleri var. adamı gerçekten yakıyor mu ne?
son derece sürükleyici, karanlık ve gerçekçi bir film. 2. dünya savaşı ortaya çıkan italyan yeni gerçekçiliği akımı baz alınarak çekilmiş. şehir süslenmiyor, gerçekleri gizlenmiyor. ne kadar pislik, sefalet varsa ortaya dökülüyor. ana akım sinemada oynayan pahalı oyuncular yerine amatörler oynuyor.
beyaz telefon filmleri nin sonu olan yapım. Rosselini'nin bu filminden sonra sokağa inen, halka dönen, lüks evler ve gemilerden çıkan kamera uzun yıllar bir daha geri dönmez. halk kendi hayatını, çilesini ve hikayelerini bu filmden sonra izleyecektir.
izlenesi bir klasik. enerji dolu diyaloglarla dolu film ilerledikçe, biraz da italyan sıcakkanlılığının çıktısı olan bu vesileyle insan kopmadan, sıkılmadan takip ediyor.
gerçek ortamlarda çekilmesi ve gerçekçiliği hissettiren ortam tercihleri filmin artıları arasında.
--spoiler--
rahip kurşuna dizilirken bütün italyan askerlerin adama arkadan ateş etmelerine rağmen bilerek ıska geçmesi ve nazi subayın en sonunda dellenip kendisinin rahibi vurmak zorunda kalması,
sohbet ortamında birinci dünya savaşı esnasında paso fransızları kurşuna dizmiş olan yüksek rütbeli subayın kendini verdiği içkinin tesiriyle bu konuda dökülüp özeleştiride bulunması ve gestapo şefi olan subaydan ayar yemesi, ama hala susmaması ,