bugün
- köpeğe ekmek verip tecavüz eden adam18
- allahın emirleri sorgulanabilir mi15
- bu gece intihar edeceğim65
- fener'i kimse eleştiremez hatalıyken de savunurum8
- trt'nin osmanlı dizileri12
- otobüste görülen kıza aşık olmak8
- türbanlıların açık kızlara çok öfkeli olması11
- hiç aldatmayan erkekte sorun vardır10
- albay kemal16
- sözlük abazanları kız bulduğu zaman olacaklar15
- fener niye şampiyon olmuyor diye ağlayan çocuk13
- icardi190514
- galatasaray34
- midyenin 20 lira olmasına şaşıran gurbetçi10
- allah neye benzer15
- fenerbahçe30
- son 22 yılın özeti13
- anın görüntüsü9
- hadise'nin külotla marş söylemesi30
- şarap içip entry girmek8
- hangi süper güce sahip olmak isterdiniz16
- utanmadan fenerbahçe kollanıyor diyebilmek8
- ali koç12
- kocaeli de ders basan veli9
- ilkokuldaki sevgilinizle yaptığınız çılgınlıklar11
- okan buruk'un rakiplerine küfür etmesi22
- fenerbahçe taraftarı13
- fenerbahçe 38 de 38 yapsa olacaklar10
- bütün pitbullar uyutulmalı17
- akp döneminde kürtlerin asimile olması9
- sinovac mı biontech mı12
- sözlük yazarlarına acı ama gerçek bir şey söyle8
- akp'nin galatasaray'ı destekleme nedeni8
- kulaklığını paylaşan erkek cuckold mudur8
- keyiflenmek için ne yapıyorsun9
- fettullah gülen'in ölmesi9
- kılıçdaroğlu'nun yeniden aday olacağım demesi19
- müslümanların anadili arapçadır13
- ateist ve deistler bunu açıklasın12
- karısının onlyfans açmasına izin veren erkek11
- düğün yapmak akıl dışıdır11
- allah intikam sahibidir15
- fenerbahçe amblemindeki ot11
- kur an çevirisi yapmanın haram olması34
- mauro icardi22
- ülkemde başı açık tavuk is te mi yo rum8
- fransız kızın üzerine işeyen göçmen15
- dilan dere ile evlenmek11
- sevgiliyle uyumak13
- emre belözoğlu15
yav ne aydın bir zihin, ne parlak bir zeka... alnından öpülesi güzel insan...
'dinlere musallat olan iki bela, zühd (çile, inziva)* ve ruhbanlıktır.'
'islam'ın bugünkü haline, hoşgörü ve aşırı iyimserlik ile bakmak, sevgi eseri ve fazilet alameti olamaz. Bir toplum, çöküntü ve gerileme sebeplerini bilmedikçe, ilerleme ve yükselme sebeplerini hazırlayamaz.' *
'dinde reformun önündeki en büyük engel ilmiyedir'
'içtihatların düzeltilmesi, yenilenmesi, mezheplerin birleştirilmesi, Kur'an'ın ruhuna uygun, genel bir mezhebin ortaya çıkarılması gerekir. bu mezhebin en belirgin sıfatı 'felsefe ve ahlaki karakter' olmalıdır'
'Yöntem' i sorunların merkezine yerleştirmiştir.... bütün kitaplarını okumak boynumun borcu olsun Filibeli...
'dinlere musallat olan iki bela, zühd (çile, inziva)* ve ruhbanlıktır.'
'islam'ın bugünkü haline, hoşgörü ve aşırı iyimserlik ile bakmak, sevgi eseri ve fazilet alameti olamaz. Bir toplum, çöküntü ve gerileme sebeplerini bilmedikçe, ilerleme ve yükselme sebeplerini hazırlayamaz.' *
'dinde reformun önündeki en büyük engel ilmiyedir'
'içtihatların düzeltilmesi, yenilenmesi, mezheplerin birleştirilmesi, Kur'an'ın ruhuna uygun, genel bir mezhebin ortaya çıkarılması gerekir. bu mezhebin en belirgin sıfatı 'felsefe ve ahlaki karakter' olmalıdır'
'Yöntem' i sorunların merkezine yerleştirmiştir.... bütün kitaplarını okumak boynumun borcu olsun Filibeli...
iran filmlerinden 'bab-ı aziz' filminin esinti kaynağı 'amak-ı hayal' kitabının yazarıdır.
çöl, ceylan, gibi birçok kavramın tasavvufta bir anlama denk geldiğini anlatan Türk mutasavvıf düşünürü.
çöl, ceylan, gibi birçok kavramın tasavvufta bir anlama denk geldiğini anlatan Türk mutasavvıf düşünürü.
(bkz: Amak ı hayal) 'in yazarı. Bu kitabı ''oku''rsaniz artık aynı şekilde bakamazsınız hayata...
kitabın tamamını pc ye indirmek veya online okumak için
[http://www.scribd.com/doc...uluk-Filibeli-Ahmed-Hilmi]
kitabın tamamını pc ye indirmek veya online okumak için
[http://www.scribd.com/doc...uluk-Filibeli-Ahmed-Hilmi]
(bkz: allah ı inkar mümkün müdür)
31 mart vakası sırasında volkancılara yakın durmuştur. türk efkar tarihinin önemli şahsiyetlerinden ahmet hilmi'nin vefatı hayli şüphelidir. türkiyede masonluk üzerine ilk yazıları yazmış kişidir. bu yüzden masonlar tarafından zehirlenerek öldürüldüğü iddiaları vardır.
amak-ı hayal de bir "ah" etmiştir ki, yüz yıl sonra bile bizim gönüllerimizi yakıp geçmiştir bu nefes. allah rahmet eylesin.
1865'de Bulgaristan'ın Filibe kentinde doğan Ahmed Hilmi'nin babası Konsolos Süleyman Bey, annesi Şevkiye Hanım'dı.
Galatasaray Sultanisi'ni bitirip Düyun-u Umumiye'de memurluk yaptı. Görevli gittiği Beyrut'da II. Abdülhamid muhalifleriyle ilişki kurdu. Onların etkisiyle gizlice geçtiği Mısır'da, Terakki-i Osmani Cemiyeti'ne girdi.
Çaylak adlı mizah gazetesini çıkardı.
1901'de gizlice istanbul'a döndüğünde tutuklandı, Fizan'a sürüldü.
Sürgün hayatının etkisiyle tasavvufa merak sardı. Ziyaret ettiği Asitane-i Arusî Selamiye'nin çok etkisinde kaldı; tarikata bağlandı, zamanla hilafetname aldı. O tarihlerde, tarikat da, Sultan II. Abdülhamid'e karşı isyan bayrağını açmıştı.
Osmanlı sultanına karşıtlık, Filibeli ile Arusî tarikatını yan yana getirmişti, ama sonra ilişki bir başka boyuta taşındı.
Filibeli, ikinci Meşrutiyet'ten sonra istanbul'a döndü. Îttihad-ı islam adlı haftalık bir gazete çıkardı. Darülfünun'da (üniversite) felsefe dersleri vermeye başladı.
islam'ı, dünyada Türklerin yücelttiğini düşünüyordu. Onun için ilk "Türk-islamcı" diyebiliriz.
Dönemin aydınları arasında rağbet görmeye başlayan, pozitivizm ve materyalizme eleştiriler getirdi. Felsefî düşüncelerinin kaynaklarını tasavvuf ve Vahdet-i Vücud oluşturdu.
Filibeli Ahmed Hilmi, Siyonizm ve masonluk konusunu ilk ele alan yazarlardan biriydi.
ittihat ve Terakki Cemiyeti'yle ayrı düştü.
Çıkardığı Hikmet-i Ceride-i islamiye adlı haftalık gazetesi beş kez kapatıldı.
"Şeyh Mihriddin Anısı", "Coşkun Kalender", "Kalender Geda" gibi müstear isimlerle makaleler yazmayı sürdürdü.
1911'de Bursa'ya ve ardından Kastamonu'ya sürüldü.
ittihatçıların 1912'de iktidardan uzaklaştırılmasıyla serbest kaldı. Hikmeti tekrar çıkardı. Ama yayın organı bu kez itilafçılar tarafından kapatıldı.
Filibeli, her iki fırkanın da politikalarını yetersiz buluyordu.
Filibeli Ahmed Hilmi bağlı olduğu Arusîlik hakkında, Senusîler adlı risalesinde bakın ne diyor:
Arusîler, ilerleme ve medenîleşmeye meyilli, sosyal değişiklik ve reformlara çok müsait olduklarından ve dediğimiz gibi Türklere fazlasıyla muhabbet beslediklerinden Osmanlı Afrikası'nda gerçekleştireceğimiz reformlarda bize çok yardım edeceklerdir.
Filibeli Ahmed Hilmi, Sultan II. Abdülhamid'in Panislamist politikalarım, "sadece ceberut Arap şeyhlerinin desteklemesi" olarak görüyor, bu gerici ilişiklerle, modernist bir islam birliği kurulamayacağını belirtiyordu. içtihat ve yorum biçimini beğendiği Senusîleri modern islam birliğinin kurulmasına örnek gösteriyordu.
Kendini de, modern islam birliğinin kurulmasına vakfeden Filibeli Ahmed Hilmi, 30 Ekim 1914'te bakır zehirlenmesinden vefat etti. Yandaşlarına göre ise, fikirleri yüzünden masonlar tarafından öldürüldü!..
Arusîliği, Osmanlı'da "kurumsallaştıran" kişi Filibeli Ahmed Hilmi değildi. Mardin'de "Şirin Dede" namıyla tanınan Kadiri şeyhi, Kazasker Yusuf Sıtkı Efendi'nin torunu Ömer Fevzi Mardindi...
Kaynak: Soner Yalçın Efendi 2 Haziran 2006
Galatasaray Sultanisi'ni bitirip Düyun-u Umumiye'de memurluk yaptı. Görevli gittiği Beyrut'da II. Abdülhamid muhalifleriyle ilişki kurdu. Onların etkisiyle gizlice geçtiği Mısır'da, Terakki-i Osmani Cemiyeti'ne girdi.
Çaylak adlı mizah gazetesini çıkardı.
1901'de gizlice istanbul'a döndüğünde tutuklandı, Fizan'a sürüldü.
Sürgün hayatının etkisiyle tasavvufa merak sardı. Ziyaret ettiği Asitane-i Arusî Selamiye'nin çok etkisinde kaldı; tarikata bağlandı, zamanla hilafetname aldı. O tarihlerde, tarikat da, Sultan II. Abdülhamid'e karşı isyan bayrağını açmıştı.
Osmanlı sultanına karşıtlık, Filibeli ile Arusî tarikatını yan yana getirmişti, ama sonra ilişki bir başka boyuta taşındı.
Filibeli, ikinci Meşrutiyet'ten sonra istanbul'a döndü. Îttihad-ı islam adlı haftalık bir gazete çıkardı. Darülfünun'da (üniversite) felsefe dersleri vermeye başladı.
islam'ı, dünyada Türklerin yücelttiğini düşünüyordu. Onun için ilk "Türk-islamcı" diyebiliriz.
Dönemin aydınları arasında rağbet görmeye başlayan, pozitivizm ve materyalizme eleştiriler getirdi. Felsefî düşüncelerinin kaynaklarını tasavvuf ve Vahdet-i Vücud oluşturdu.
Filibeli Ahmed Hilmi, Siyonizm ve masonluk konusunu ilk ele alan yazarlardan biriydi.
ittihat ve Terakki Cemiyeti'yle ayrı düştü.
Çıkardığı Hikmet-i Ceride-i islamiye adlı haftalık gazetesi beş kez kapatıldı.
"Şeyh Mihriddin Anısı", "Coşkun Kalender", "Kalender Geda" gibi müstear isimlerle makaleler yazmayı sürdürdü.
1911'de Bursa'ya ve ardından Kastamonu'ya sürüldü.
ittihatçıların 1912'de iktidardan uzaklaştırılmasıyla serbest kaldı. Hikmeti tekrar çıkardı. Ama yayın organı bu kez itilafçılar tarafından kapatıldı.
Filibeli, her iki fırkanın da politikalarını yetersiz buluyordu.
Filibeli Ahmed Hilmi bağlı olduğu Arusîlik hakkında, Senusîler adlı risalesinde bakın ne diyor:
Arusîler, ilerleme ve medenîleşmeye meyilli, sosyal değişiklik ve reformlara çok müsait olduklarından ve dediğimiz gibi Türklere fazlasıyla muhabbet beslediklerinden Osmanlı Afrikası'nda gerçekleştireceğimiz reformlarda bize çok yardım edeceklerdir.
Filibeli Ahmed Hilmi, Sultan II. Abdülhamid'in Panislamist politikalarım, "sadece ceberut Arap şeyhlerinin desteklemesi" olarak görüyor, bu gerici ilişiklerle, modernist bir islam birliği kurulamayacağını belirtiyordu. içtihat ve yorum biçimini beğendiği Senusîleri modern islam birliğinin kurulmasına örnek gösteriyordu.
Kendini de, modern islam birliğinin kurulmasına vakfeden Filibeli Ahmed Hilmi, 30 Ekim 1914'te bakır zehirlenmesinden vefat etti. Yandaşlarına göre ise, fikirleri yüzünden masonlar tarafından öldürüldü!..
Arusîliği, Osmanlı'da "kurumsallaştıran" kişi Filibeli Ahmed Hilmi değildi. Mardin'de "Şirin Dede" namıyla tanınan Kadiri şeyhi, Kazasker Yusuf Sıtkı Efendi'nin torunu Ömer Fevzi Mardindi...
Kaynak: Soner Yalçın Efendi 2 Haziran 2006
''islam tarihi'' adlı eseriyle ''yahu hiç türk islam filozofu var mı?'' sorusuna cevabın en kıymetlisini vermiş düşünürdür.
gerçek adı ahmet hilmi sehbenderzade olan amak ı hayal adlı kitabın sahibi yazar. bulgaristan'ın filibe şehrinde doğduğundan kitaplarını yazarken bu isimle anılmıştır.
şinasi'nin çıkardığı gazete olan tasvir i efkar'da bir dönem yazılar kaleme almıştır. daha sonra kendisi 1910 yılında hikmet adı ile bir gazete çıkarmışsada fazla uzun ömürlü olmamıştır.
1913 yılında hayata gözlerini kapamıştır.
şinasi'nin çıkardığı gazete olan tasvir i efkar'da bir dönem yazılar kaleme almıştır. daha sonra kendisi 1910 yılında hikmet adı ile bir gazete çıkarmışsada fazla uzun ömürlü olmamıştır.
1913 yılında hayata gözlerini kapamıştır.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar