bugün
- jose mourinho49
- arda güler9
- nihavend longa20
- 1 haziran 2024 borussia dortmund real madrid maçı24
- siyasal islamcıların aslında kötü olmaması15
- fethullah gülen öldü mü sorunsalı13
- şu an ihtiyacım olan şey8
- true nickli yazar8
- bir erkeğe nasıl aşık oldunuz18
- icardi190511
- uzun entry giren erkek12
- en objektif siyasi parti9
- sokak kedilerine örgütlü saldırı başlayacağı gün16
- türkiye akp lidir akp'li kalacaktır13
- kadir mısıroğlu'na bir söz bırak14
- amında oyalanmak istiyorum12
- anın görüntüsü10
- kizil kara19
- kadir mısırlıoğlu seven mhp'li sorunsalı15
- 1 metre 55 santim balonu ağzına alan kız12
- eskorta 220 bin lira gönderen adam9
- barbara palvin'in aldatılması15
- albay kemal16
- tecavüz ettiği kızlarını müge anlı da arayan baba18
- magicovento cesurluğu17
- aşkım kapışmak8
- erdoğan'ın mülteci sevdası19
- enes kanter'in cemaate 110 milyon dolar vermesi27
- beli açıp kot şort giymek10
- ahmet uğurlu16
- ismail kartal9
- sözlüğün en güzel kızından aldığım iltifat11
- ağızdan çiş kokusu gelmesi15
- sağlık bakanının suriyeli rakamları12
- fenerbahçe seneye sistemi yenebilecek mi13
- galatasaray'ın en son kırmızı kart gördüğü derbi10
- kılıçdaroğlu'nun kuracağı partiye isim önerileri10
- ateistlerin zeka seviyesi düşüktür15
- jose mourinho nun fenerbahçe ye transferi12
- dinci zekası8
- magicovento38
- cennette ergenliğe yeni giren eşleriniz olacak30
- ben 76 yaşındayım beni tahrik ediyorsun15
- avrupalılar niye mülteci istemiyor sorunsalı10
- sözlük kızları sözlük erkeklerine yazıyor mudur17
- pedofiller niye uyutulmuyor sorunsalı8
- bir erkeğin bir kadına çicek alması16
- almanyada hilafet gösterisi12
- 99 098 146 tl satılan saat12
- almanya türkiye emeklilik karşılaştırması11
Hoş bir ahenkle yazılmış,anlaması zor, derin manalar içeren, her kelimesinin üzerine emek sinmiş şiir türü.
Şeyh Galip'in Müsemmen şiirinden birkaç dize ilistireyim şuraya :
" Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen."
(Hoşça bak kendine ki kainatın özüsün sen.
Bütün yaratıkların gözbebeği olan insansın sen.)
Şeyh Galip'in Müsemmen şiirinden birkaç dize ilistireyim şuraya :
" Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen."
(Hoşça bak kendine ki kainatın özüsün sen.
Bütün yaratıkların gözbebeği olan insansın sen.)
Zor ve ağırdır.
divan uzerinde yazilan siirlerdir.
aruz vezni'nin hakim olduğu şiir türüdür.
Örnek bir Müseddes: anlayan beri gelsin..
Firâşım seng-i hârâ pûşişim şevk-ı kıtad olsun ---a
Yerim beytü'l-hazen kârım figân-ı girye-zâd olsun ---a
Ten-i mecrûhuma ta'n-ı adû zahm-ı ziyâd olsun ---a
Edenler gönlümü âzürde mesrûrü'l-fuâd olsun ---a
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Sipihr-i kîne-cûdan bî-vefâlık resm-i âdîdir ---b
Felekten bî-niyâz olmak dahi bir özge vâdîdir ---b
Verâ-yı kâm-cûyân-ı mahabbet nâ-murâdîdir ---b
Gönül bu matla'ın memnûn-ı ma'nâ-yı maâdîdir ---b
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Ne mümkündür bula ey Nâilî hükm-i kazâ tağyîr ---c
Bozulmak mümteni'dir ser-nüvist-i hâme-i takdir ---c
Bu ma'nâda derûn-şâdım ki bir dem etmeyip te'hîr ---c
Edip ser-tîz ü bürrân tîşe-i âzârı bî-taksîr ---c
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Me fâ î lün / me fâ î lün / me fâ î lün / me fâ î lün....
Firâşım seng-i hârâ pûşişim şevk-ı kıtad olsun ---a
Yerim beytü'l-hazen kârım figân-ı girye-zâd olsun ---a
Ten-i mecrûhuma ta'n-ı adû zahm-ı ziyâd olsun ---a
Edenler gönlümü âzürde mesrûrü'l-fuâd olsun ---a
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Sipihr-i kîne-cûdan bî-vefâlık resm-i âdîdir ---b
Felekten bî-niyâz olmak dahi bir özge vâdîdir ---b
Verâ-yı kâm-cûyân-ı mahabbet nâ-murâdîdir ---b
Gönül bu matla'ın memnûn-ı ma'nâ-yı maâdîdir ---b
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Ne mümkündür bula ey Nâilî hükm-i kazâ tağyîr ---c
Bozulmak mümteni'dir ser-nüvist-i hâme-i takdir ---c
Bu ma'nâda derûn-şâdım ki bir dem etmeyip te'hîr ---c
Edip ser-tîz ü bürrân tîşe-i âzârı bî-taksîr ---c
Yıkanlar hâtır-ı nâ-şâdımı yâ Rabbi şâd olsun ---a (nakarat)
Benimçün nâ-murâd olsun diyenler ber-murâd olsun ---a (nakarat)
Me fâ î lün / me fâ î lün / me fâ î lün / me fâ î lün....
Tam anlamını çözmek için 3-4 sene kafa patlatmak ve okurken depresyonda olmak gereken şiir türü.
Çikolataları daha güzeldir efendim.
Zamâne sırrını ko gonca gibi ser-best
Çemen safâsına gül gibi dil-küşâ olalum
:Bırak, yaşadığımız devrin sırrı konca gibi kapalı kalsın: Biz bağ, bahçe safasına gül gibi gönlümüzü açalım.
Çemen safâsına gül gibi dil-küşâ olalum
:Bırak, yaşadığımız devrin sırrı konca gibi kapalı kalsın: Biz bağ, bahçe safasına gül gibi gönlümüzü açalım.
Yüce,yüksek ve ideal olana yönelik şiirdir.Bu sebeple soyut ögeler yoğunluktadır.Gerçek güzelden çok hayali güzellerin; günlük hayatın gerçeklerinden çok efsane, tarih ve dini ögelerin ağır basması söz konusudur.
Geleneği olan bir şiirdir. Bu yüzden kuralcı ve biçimcidir. Bu kuralcılık yapı,ahenk,tema bakımından yüzyıllarca devam etmiştir.Bu durum aslında şairler için bir zorluktur çünkü aynı yapı ve ahenk unsurlarını kullanarak bunların dışına çıkmadan özgün olanı yakalamak basit bir iş değildir.
Geleneği olan bir şiirdir. Bu yüzden kuralcı ve biçimcidir. Bu kuralcılık yapı,ahenk,tema bakımından yüzyıllarca devam etmiştir.Bu durum aslında şairler için bir zorluktur çünkü aynı yapı ve ahenk unsurlarını kullanarak bunların dışına çıkmadan özgün olanı yakalamak basit bir iş değildir.
dünyanın en büyük şairlerinin yazdığı dünyanın en güzel şiirleridir.
dışardan bakıldığında süslü, dili ağır, anlaşılmaz gibi gelebilir ama içine girildiğinde heyecandan nefesleri kesecek güzelliklere sahip olduğu görülür.
iki dizeye dünyaları sığdırmaktır.
bizimdir.
dışardan bakıldığında süslü, dili ağır, anlaşılmaz gibi gelebilir ama içine girildiğinde heyecandan nefesleri kesecek güzelliklere sahip olduğu görülür.
iki dizeye dünyaları sığdırmaktır.
bizimdir.
payın sadası gelse de sen hiç gelmesen
men dinlesem kıyamete dek, vuslat istemem
bulsam izinle semtini, ol semte ermesem
aşsam zamanı hasretin encamı gelmeden.
''sen hiç gelmesen bile,ayağının geliş sesini kıyamete kadar dinlesem yeter; ayrıca vuslat istemem. senin izini takip ederek mahalleni bulsam ama o mahalleye bir türlü ulaşamasam...ve ayrılığının sonuna ulaşmadan bütün zamanı aşıp başka bir boyutta(aşk boyutunda)yaşamaya başlasam''
men dinlesem kıyamete dek, vuslat istemem
bulsam izinle semtini, ol semte ermesem
aşsam zamanı hasretin encamı gelmeden.
''sen hiç gelmesen bile,ayağının geliş sesini kıyamete kadar dinlesem yeter; ayrıca vuslat istemem. senin izini takip ederek mahalleni bulsam ama o mahalleye bir türlü ulaşamasam...ve ayrılığının sonuna ulaşmadan bütün zamanı aşıp başka bir boyutta(aşk boyutunda)yaşamaya başlasam''
anlaması zor, başkasına anlatması daha da zor olan şiirdir. hele karşınızdakiler boş gözlerle size bakıyorsa, şaraba şiir mi yazmışlar ne alaka diyorsa vs. daha da zorlaşır ama görevdir öğretilir.
divanda uzun otururken yazılan şiirlerdir.
hakkında bildiklerimiz aslında papağan misali bir sürü yanlış ezberden ibaret olan, edebiyat tarihimizin önemli bir kısmı.
6 asır sürmüş bir şiir akımını konusu aşktır diye genellemek gerzekliktir. milyon tane divan şiiri vardır konusu aşk olmayan.
soyut bir edebiyattır demek divan şiirlerinden yola çıkılarak tespit edilebilecek binlerce sosyal yaşama dair izi yok saymak demektir.
bir de aşk ilahidir dememiz yok mu? görünüş itibariylr gayet beşeri olan bir gazeli, bu şiirde tasavvufi aşk konusu işlenmiştir diye kesin hükme bağlamak için müneccim olmak gerekir.
ayrıca en bilinen 10 divan şairi sayacak olursak bunların yarısının tasavvufla ilgili yazmadığını görürüz. nefi, baki, nedim, hoca dehhani... hangisi tasavvufi yazmış ola ki.
dönemin sosyal ikliminin tesiriyle elbette din eksenli yazılacaktır ancak sen bütün bir şiir dünyasını, konusu aşktır o da ilahidir diye açıklayıp geçemezsin. ayrıca divan şiirine, yaşadığı dönemde kimse divan şiiri demez. cumhuriyet döneminde ortaya çıkmış bir kullanımdır divan şiiri ifadesi.
6 asır sürmüş bir şiir akımını konusu aşktır diye genellemek gerzekliktir. milyon tane divan şiiri vardır konusu aşk olmayan.
soyut bir edebiyattır demek divan şiirlerinden yola çıkılarak tespit edilebilecek binlerce sosyal yaşama dair izi yok saymak demektir.
bir de aşk ilahidir dememiz yok mu? görünüş itibariylr gayet beşeri olan bir gazeli, bu şiirde tasavvufi aşk konusu işlenmiştir diye kesin hükme bağlamak için müneccim olmak gerekir.
ayrıca en bilinen 10 divan şairi sayacak olursak bunların yarısının tasavvufla ilgili yazmadığını görürüz. nefi, baki, nedim, hoca dehhani... hangisi tasavvufi yazmış ola ki.
dönemin sosyal ikliminin tesiriyle elbette din eksenli yazılacaktır ancak sen bütün bir şiir dünyasını, konusu aşktır o da ilahidir diye açıklayıp geçemezsin. ayrıca divan şiirine, yaşadığı dönemde kimse divan şiiri demez. cumhuriyet döneminde ortaya çıkmış bir kullanımdır divan şiiri ifadesi.
bu şiirlerde işlenen aşk konusu hiç bir şiir türünde işlenmez.
temelini aşk olgusu oluşturur. aşktan kasıt sadece dünyevi değildir, bunun yanında ilahi aşk ile de ilgilidir. tasavvufa yaklaşan eserlerin de olabildiğince güzel işlenmesi bundan kaynaklanır. en bilinen şairlerinden biri nedimdir.
(bkz: divan şiirinde sevgili)
şairler eserlerini divanlarda topladıkları için bu ad verilmiştir.
(bkz: iskender pala)
eski zamanlardan kim bilir belki de bad-ı saba ile gelen bir tozlu mürekkep kokusunu hatırlatır divan şiiri okura. Divan şiirine sürekli halktan kopuk, saray çevresine hitap ediyor, zümre edebiyatı gibi eleştiri okları yöneltilmiş ve halen de yöneltilmektedir, ancak o bu oklardan aldığı yaradan divan şairlerinin sevgilinin bakışından aldığı yara kadar memnuniyet duyar. Zaten âşık da sevgilisi ona oklarını yöneltsin istemez mi? işte divan şiiri de inadına, aynen bu şekilde ilgiyi kendi üzerine toplayan şımarık, sevgiye, ilgiye aç çocuğudur edebiyatın.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar