murat bardakçı, taner akçam, muhteşem yüzyıl furyası ve daha nice tarih yağmacısının, belli güçlere yaranmak için fikr-i imal ederek insanları öğrenilmiş cehalete itmesi sonucu zihinlerde oluşmuş saçma soru işaretidir.
Tarihten bahsedilirken zamanın şartlarına göre değerlendirmeyi bilmeyenlerin serzenişidır. Tamam iyi güzel bir şey değil fakat kardeş katli vacip olmasaydı osmanlı devleti bu kadar uzun saltanat süremezdi. Eğri oturup düz konuşmak lazım. Diğer türk devletleri gibi taht kavgasından yıkılırdı bölünürdü. Durumun şartları onu gerektirmis ki şeyhülislam fetva vermiş bu konuda.
göt kadar beyinleriyle, o zamanın koşullarını düşünemeyen ve tek gayesi osmanlı padişahlarına laf sokmak olan dingillerin ısıtıp ısıtıp ortaya çıkardıkları klasik sıçmıklarıdır.
büyük olanın ve ya büyük olan istemiyorsa küçük olanın padişah olup, diğerinede/diğerlerine en yakın görevin verilmesiyle çözülebilecek mevzunun "zamanın gerekliliği" kisvesi altında büyütülüp vahşet halini almasıdır. insan kardeşini öldürür mü bir, ikincisi müslüman müslümanı öldürür mü? güya müslüman devletti osmanlı devleti açıp kur'an okumamış mı bu adamlar? inanılmaz bir mantık hatasıdır tek kelimeyle.
edit: Kim bir mümini kasden öldürürse onun cezası, içinde ebedî kalmak üzere gireceği cehennemdir. (4/93)
Kim katil olmayan ve yeryüzünde fesat çıkarmayan bir kişiyi öldürürse sanki bütün insanları öldürmüş gibi olur. ( 5/32) *
adam padişahta o yüzden. padişah'a ne diyecekler? ayrıca evet dönemin şartlarıdır. önceki türk devletleri kısa süreler yaşamasına rağmen osmanlı devleti kardeşler arası pay yapmamak yoluyla 600 yıl yaşamıştır. bu sayede ankara savaşı sonrası yaşanan fetret dönemi hariç taht kavgası iç savaşa dönüp bir kişi tahta geçecek diye on binler de ölmemiştir.
devletin bekası için yapılandır. birkaç kötü tecrubeden sonra lüzum görülen uygulamadır. bir kişinin ölümü yüz binlerce insanın kurtuluşuna denk gelebilmektedir.
(bkz: fetret devri)
(bkz: cem sultan vakası)
şuda vardır ki, bu (bkz: kardeş katli) meselesinin peşine düşenlerin gerçek niyetleri birtakım husumetler(i)dir. adamın kardeşi ölmekte derdi bunları germekte. demek ki herkes kendi soyunun derdinde, başkasının kardeşi bahanesi.
bir devleti 700 yıl ayakta tutmak kolay değildir.
kendi kardeşlerini beşikte öldüren, kardeşlerinin hamile cariyelerini denize atıp öldüren kişilerin sonunda "han hazretleri" getirip ululuk, kutsallık katanların görmek istemediği durumdur.
hemen savunma olarak "efendim osmanlı devletinin bekası için" diye başlarlar. osmanlı devletinin bekası için değil, kendi saltanatlarının bekası için olduğunu görmek istemezler.
bunu vahşet olarak tanımlayanlar atatürkün ülke bekası için idama gönderdiği arkadaşlarını da düşünürlerse iyi olur. ülke bekası için kardeş değil, evlat bile feda edilir. bunun adı vahşet değil mecburiyettir.
günümüze göre vahşet olabilir ama her dönemin kendine özgü kuralları olduğu düşünülürse normal karşılanabilir. öldüren padişahta haklıdır, çünkü o bebek birgün büyüyüp onu öldürte bilir. örnek verelim dersek; o dönemde kız çocuğu 13 yaşına geldimi evlendirilirdi, şimdi ise çocuk gelin deniliyor onlara.
--spoiler--
(bkz: devletin bekası için kardeş katli vaciptir)
--spoiler--
alıntı bu kısmı. ve insanların bazı şeyleri günümüz koşullarında irdelemesi beni gerçekten çok üzüyor. sen getir bakalım şu ülkeye iki başbakan ne oluyor gör. hataya düşmemek var sonunda. o zamanda zaten kardeşlerin ordu kurup devlete zarar vermektelerdeydi.
-tarih kitabı öneririm-.