"uzak" anlamına gelen sözcüktür. böyle bir ülke de bulunmaktadır. malumunuz çocukluğumuzun korkulu düşü bir ülke bu. yok saddam kimyasal atacakmış da pencereleri koli bandıyla kaplamalıymışız, falan da filan da.
suriyede ateşkes ilan edildi ama patlamalar şimdi bu ülkede başladı. Reuters a göre, başkenti Bağdat'ta gerçekleşen bombalı saldırıda ilk belirlemelere göre 24 kişi hayatını kaybetmiş.
Yavaş yavaş islami radikalleşmeye giden ülke. 2011tarik azizin yargılanmasında bu belli oldu, tarik aziz(saddamın sağ kolluydu)100lerce insanı katlettirdigi icin sadece hapis cezası yedi ama islam karşıtı, din karşıtı yaptığı siyaset yüzünden idam edildi, olaya bak. Yani demokrasi ıraka tam gelmemiş gibi.
Osmanlıya ait 3 farklı eyaletin bağdat, basra ve musulun ingilizler tarafında birleştirilip yapay bir ülke oluşturulmasının sonucudur. Birbirine düşman olan etnik ve dini yapıları bir arada tutmak zor yakında 3 veya 4 parçaya ayrılması beklenen bir ülkedir.
bizim için fransa'dan daha önemlidir. öyle olması gerekir. hem komşumuz, hem de ortak değerlerimizi var, insanların bağları var. birlikte yaşamaya mecburuz yani. ama fransa öyle değil. fransa'nın yolundan gidersen kalırsın yayan. halbuki ırak'ın düzelmesi için çaba sarf edersen ileriye dönük büyük kazanımlar elde edersin. devlet de bunun farkında.
yeni hükümetini kurmuş devlettir. ışid terörüne karşı birlik olabilmek için sünni ve seküler siyasetçileri tekrar ülke siyasetinde etkin kılmışlardır. maliki'nin ismi şiilerden başka kimseye güven vermiyordu. ülkenin %70 kadarı nefret ediyordu. bazı şiiler bile kendisine karşıydı. hükümetten çekilmemek için cumhurbaşkanlığı sarayını bile kuşattı. fakat büyük abileri olan abd ve iran'ın desteğini alamayınca vazgeçti. cumhurbaşkanlığı yardımcılığı görevine devam etti. düşünün adam cumhurbaşkanı sarayını kuşatıyor ve alenen darbe girişiminde bulunuyor ama cumhurbaşkanlığı yardımcılığı görevine getiriliyor. ayrıca iç işleri ve savunma bakanlığına konulacak adam bile bulunamadı. ırak'ın ne derece dandik ülke olduğunu buradan anlayabilirsiniz.
diğer cumhurbaşkanlığı yardımcıları sünni siyasetçi nuceyfi ve laik ayad allawi* oldu. kabinede kürt bakanların sayısı azaldı. özellikle dışişleri bakanlığına saddam'dan bu yana ilk defa kürt olmayan bakan atandı. sanırım kürtlere ya bizimle yönetin yada biz sizi yönetiriz mesajı veriliyor. kritik noktalara tekrardan şii bakanlar atandı. kabinede türkmen bakanda yer alıyor ama itc dışında. bu da demek oluyor ki türkmenler türkmen olarak siyaset yapmasın ve kandaşlarıyla bağlarını kopartsın.
barack obama tarafından yeni kurulan kabine tez elden tebrik mesajı aldı. fakat iran sessizliğini koruyor. koalisyonu oluşturan partilerin amerikan yanlısı olması ise dikkat çekiyor. nuceyfi en amerikancı sünni, kürt partileri kdp ve kyb'de aşırı amerikan yanlısı ve şii olan maliki hem amerikancı hemde irancı. amerikan karşıtı bilinen şii sadristler, islamcı kürtler, ırak türkmen cephesi gibi partiler ise hükümet dışı kaldılar. ırak içinde abd etkisinin arttığı ve iran etkisinin azaldı bariz şekilde ortada. türkiye ise her zaman olduğu gibi komşusu hakkında söz sahibi olamayacak.
zamanında abd hakkında petrol için gitti işgal etti diyenlerin, şu anki işid yapılanmasına abd seyirci kaldığını söylemesi de ironik olan ülke. abd oraya petrol için gitmedi, ileride kendisini hedef alacak bir yapılanmayı engellemek için gitti. yaptı petrol de bonusu geldi. abd bunu da biliyordu ve zaten olması gereken oldu.
ama türkiye o zaman abd ye kapılarını açıp geçmesine izin verseydi abd de bunun karşılığı olarak sınırlarda güvenliği sağlardı ya da türkiye'nin de girmesine ses etmezdi.
ama o dönem şov peşinde olan hükumet güya meclisteki oylamada ret yanıtı çıkınca izin verilmedi. ama sonra neler neler yapıldı abd için ama bush affetmedi.
şimdi obama'nın sözlerinde "biz operasyon yapmayacağız, asker yollayamayız mevcut durumda" demesi kadar doğal bir şey olamaz. türkiye kendi yapmadığı bir olaya şimdi kendi zor durumda kalınca yanına yancı çekmeye kalkmasın. teröristler size karşı olunca "şimdi ne hissediyorsun" diye sormazlar mı adama?
müttefik denilen kelimenin anlamını bilmesi gerekir türkiye. hiç bir zaman destek olmayıp bir de ota boka suçladığı abd ye şüphe duymadan bir kere destek olmadan bunu yapabilmeli. ya da başka bir ülkeye. abd örnektir.
şu anda kendi sınırında kendisine cephe almış savaş tehdidi yapan bir örgüt var, ve bir yandan da otoriter görüntüsünden eser kalmayan türkiye. biraz düşünmek lazım. kim bana gerekiyor, kim düşman?