Hakkında ne düşüneceğim konusunda kararsız kaldığım devlet. Bazen yerin dibine sokarım, bazen de sevesim gelir ne hikmetse. Ama çoğunlukla aşağılıyorum sanki. Ya ben çok dönek bir insanım.
ilk borcunu alması ile düyun u umumiye nin kurulması arasında yalnızca onaltı sene olan, finans sistemi olsa, faiz haramdır geyiği olmasa ayakta kalabilecek devlet.
iki geliri var bu devletin, biri savaş gelirleri ikincisi halktan aldığı vergiler. son iki üçyüzyılında savaş kazanamadığından gelir elde edememiş yalnızca halktan alacağı vergilere kalmıştır. bir süre sonra halkta da para vergi kalmadığından dış borca yönelinmiş. borcun alındığı tipler de ilginçtir, hala finans piyasasında iş yapan bir fransız ve ingiliz aile ortak şirketi. neye karşı alınmış peki bu borç, mısır daki vergi gelirlerine karşılık. işin tuhafı borç alındıktan sonra ilk isyanın da mısır da çıkması. daha sonra borcu borçla kapatma yoluna gidilmiş kredi sarmalına düşülerek işin boyutu düyun u umumiye ye kadar varmıştır.
en azından o dönemdeki örnekleri ayarında bir bankacılık sistemi kurulup mevduat toplanabilse, karşılığında tahvil bono verilerek bankadan kaynak sağlanabilse bu yollara başvurmaya gerek kalmayabilirmiş bal gibi.
gündüz vakti nerden aklıma geldi hiç fikrim yok ayrıca, nerden estiyse. ofise gitmeyince demek ki. ha ayrıca kötü mü olmuş dersen orası hepten muamma.
osmanlı devleti tarihtir. tarih osmanlı devletidir. ne olursa olsun içinde müthiş bi kültür barındırmıştır. ayrı bi dünyadır o. yıkılmasının nedenini ise sadece tek bir nedene bağlamak hata olur. bir çok nedenin yavaş yavaş yıllarca yüzyıllarca süregelen kötü sonuçları neticesinde yıkılmıştır. bu süreci başlatan etkenlerin bazıları:
çağa ayak uyduramamak
amerikanın keşfiyle ticaret yollarının değişmesi ve ekonomiyi zarara uğratması
devlet yönetimindeki çatırdamalar (yeniçeri isyanları, taht kavgları, tımar sisteminin bozulması, otoriter kişiliği olmayanların devlet yönetiminde yetersiz kalması)
savaşlarda ard arda alınan yenilgiler
rusya (yıllardır bitmek bilmeyen o efsane sıcak denizlere inme politikaları osmanlıyı çok yıpratmıştır)
azınlık isyanları (avrupa devletlerinin destekleriyle başta rusya olmak üzere)
anlaşmalar (ingilizlerin meşhur savaş cephede değil masa başında kazanılır sözü)
bunlar pat diye olmuş olan şeyler değil. hepsi bir süreç. yaklaşık 300 yıl kadar süren bir süreç bu. ve bu da devleti yavaş yavaş öldürdü. tıpkı titanic gibi. titanic filminde buzdağına çarpmada en başta böyle önemsiz bi sorun gibi gözüksede o çarpış sıarasında gemideki hasar ile gemi yavaş yavaş batmış ve sonunda tam bir felaket olmuştur.
Osmanlı devleti dünyanın gelmiş geçmiş en büyük imparatorluklarından birisi. Ben en çok ilk kuruluş yıllarını severim osmanbey, orhanbey ve fatih dönemini o dönemde yaşamayı çok isterdim.
şimdi gördüm 15. ve 16. yüzyılda dönemi takip edememe yazmış birisi. (bkz: #11383650)
e o zamanlar fatih vardı, yavuz vardı, kanuni vardı osmanlı devleti zirve yapmıştı. neyi takip edememiş o dönemde. ney telefon mu kullanmamışlar nedir yani ? çok bir şey vardı sanki 1400lü 1500lü yıllarda. dönemin dominant devleti osmanlı daha ne olsun lan !
bazı kesimler tarafından türk değil olarak nitelendirilen, tarihte kurulan 3 büyük ve uzun süreli imparatorluktan bir tanesi..
dili türkçe olan, topların ve paralarının üzerinde kayı boyunun damgası bulunan bir imparatorluktan türk değil olarak bahsetmek tarihe uymayan bir iştir.
selçukluda türkçenin adı bile yoktur, resmi dilleri farsçadır.
osmanlı ise türkçeyi en baştan beri resmi dil olarak benimsemiş,
paralarının ve toplarının üzerine kayı boyunun damgasını bastırmıştır.
onu bırakın bu imparatorluk türkler tarafından kurulmuştur.
ayrı bir konu avrupa osmanlıya her fırsatta türk demektedir.
dahada ileri gidiyorum. osmanlı son döneminde türkçülük akımını başlatmıştır.
yavaş yavaş gidiyoruz, bazı şehzadelerin ismi oğuz yada korkuttur. yıldırım bayezitin timurla yazışmalarında, biz türküz sende türksün gibi sözler görülmektedir..
şimdi bu imparatorluk türk değilse, bana türk devleti gösterin sevgili kardeşlerim.
hakkında "hilal cebeci"den daha az entry girilmiş cihan devleti.
sen kalk istanbul'u fethet, almanya içlerine akınlar düzenle, mısır'ı al, çanakkale'de destan yaz, amerika'yı vergiye bağla...ama hilal cebeci gelsin memelerini açsın daha çok ilgi çeksin.
kuruluşta türk -islam devleti iken zamanla rum-islam (ermenide olabilir) devleti olmuş devşirmeler devletidir. topraklarında yaşayan zavallı (zavallı diyorum çünkü yönetim tarafından sürekli aptal ve bilinçsiz olamkla itham edilmiştir) türkleri bu devlete dahil etmiyorum çünkü bu devlette söz hakları yoktur. en fazla çiftçi olabilirlerdi. (istisnalar kaideyi bozmaz)
''erdoğan libyanın petrolünde gözümüz yok dedi'',
''kıbrıs barış harekatında'',
''musul,kerkük konusunda'',
değişen bir şey yok, osmanlının en büyük kaybı -sömürgeciliği benimseyememiş olmasaydı, osmanlı nın gayesi; fetihti, cihattı. almış olduğu topraklarda zulm etmedi,dinlerine laf etmedi. osmanlı çağa ayak uyduramadı, yaşlandı, içimizde nifak tohumları ekildi vede yıkıldı.
osmanlı bize gögsümüzü kabartacak bir tarih bıraktı.
geçen hafta haberlerde yer aldı, ingiliz başbakanı dünyadaki şer in sebebinin ingilizler olduğunu kabul ediyor.
fakat bizdeki mahlukatlar gelmiş osmanlıya dem vuruyor.
bazı denyoların şeriatla yönetildiğinden padişahlıktan dolayı yıkıldığını zannettiği devlet. yıkılma sebebi çok basittir aslında, 15-16.yüzyıllardaki avrupadaki gelişmeleri takip etmemek, takip etmeme nedeni ise sadece kendini aşırı büyük görmesidir, yani sen 3 kıtaya yayılmışsın, elin oğlu pusula diye bişey bulmuş, bu kadar önemsememesi normal, keşke önemseseydi, keşke amerikayı osmanlı keşfetseydi, o dönem batı ne yapıyorsa ilimde teknikte aynısını yapsaydı, muhtemelen bugün amerika bizden izin almadan okyanusu geçemezdi, veya amerika bile olmazdı, hatalarıyla sevaplarıyla yeryüzünde kurulmuş en büyük ve en adaletli devlettir, hiç olmazsa romalılar gibi vahşi değillerdi.
6 asır hüküm sürmüş cihan devletidir.mükemmel bir devlet olsa yıkılmazdı.aşırı sahplenmek veya it'in götüne sokmak yalnıştır.çağın gereklerini yerine getiremediği için yıkıldı. bizim yapmamız gereken daha iyisini kurmaktır