bugün

yıllar yılı dert yolunda ne ilk ne de sonuncuyum. kahrediyor dert beni ,ben acılar çocuğuyum.
- sevmiyorum ben orhan gencebay.
orhan gencebay değil ki bu.
- bilyiroum da sevmiyorum ben orhan gencebay. çok hesaplıyor bir şeyleri. hesaplıyor derken, tamam memlekette en iyi bağlamayı o çalıyor ama yada ne bileyim, bazan bir şarkının sırf giriş kısmında 4 makamı birbirine çok iyi şekilde bağlıyor falan ama, sonra gitarı niye sokuyorsun ki işin içine? duyduğu gibi davranmıyor bence, samimi gelmiyor bana. ferdi öyle değil misal, o bana olduğu gibi daha içten geliyor. hesapsız kitapsız paldır küldür ne gelirse. bilmediği şeylere hiç bulaşmıyor. belki üçtane şey biliyor ama o üç şeyi en iyi o biliyor. orhan bende biliyorum diye yırtıyor kendini. bende özledim diyor da, fazla bir şey demiyor.
Sizi bir odaya atıp üzerinize kapıyı da kilitleseler, dışarıya çıkmak için herşeyi yapar, kapıyı da kırmaya çalışırsınız..

Ancak kapıyı ufacık aralık bırakıp sizi o odaya atsalar, günlerce hatta aylarca o odadan çıkmadan durabilirsiniz..

-orhan gencebay.

Özgürlüğün, ümidin ve umudun tarifi bir insanın anlayacağı şekilde ancak bu kadar güzel anlatılabilirdi.
ilk gençliğimi Orhan Gencebay'ın gençliğine benzetiyorlardı çekik gözlerim seyrek sakallarım bıyıklarım saçım vs sebebiyle.

Ne ara recep ivediğe döndü ibre anlamadım aq
Müziği bilenlerin önünde saygıyla eğildiği, Müziği bilmeyenlerin de eleştirdiği adam.

Gencebay bu ülkede müziğin ne olduğunu bilen ender sanatçılardandır.
bu adamın yaptığı müziğin arabesk olduğunu iddia eden süzme cahildir.
kimse kusura bakmasın.
Arabesk adı üstünde olduğu gibi arapvari, araplara ait olan, arap gibi demektir. klasik balede iki figüre bu isim verilmiştir, mimari ve çinide de etkileri görülür. yunanlarda bu türe verilen isim laikadır.
kaynağı ve kökeni bu işin üstadı olan mısırlılardır. batının oryantal diye tanımladığı değerlerin bir kısmıdır oryantal, batıda doğuya ait olan demektir.

Gencebay bu ülkeye ait olan müziğin ve değerlerin nasıl daha da ileri taşınacağı yönünde kafa yormuştur, netekim batıyı da etkilemiştir batıdan da etkilenmiştir, doğuyu da etkilemiştir ve etkilenmiştir.

Zira böyle bir coğrafyada etkileyip etkilenmemek de mümkün değildir, yalnız gencebay ın yaptığı şey Türk müziğinin özüdür ve onu ileri taşımaktan başka bir gaye de gütmemiştir.
Ananın amından dolayı yasaklandı. Kusura bakma hakkettin bunu, herkes bildiği konuda konuşacak bilmediği konu da susacak.
Müziğin ne demek olduğunu sözsüz enstrumantal olarak anlatan adam.

https://youtu.be/hrgOa79iC28

Keman nasıl isyan eder, nasıl yakarır cevabı burada. Sadece isyan değil aşkı sevgiyi de sözsüz olarak anlatır gencebay ve destanı da.

(bkz: diriliş)
müzik sattığı kitle bakımından kaliteli işler üretmesi zaten mümkün değildi. kaldı ki kapasitesi de yoktu.
Bir kere gencebayı tanımıyorsunuz. Algılayamıyorsunuz, anlayamıyorsunuz.

Zira kendisi bir Türk müziği devlet konservatuarına konuk olup söyleşi yapılabilecek, müzik konuşulabilecek belki de tek sanatçı bu ülkede.

istanbul teknik üniversitesi Türk müziği devlet konsevatuarında yapmış olduğu ders niteliğindeki söyleşinin yorumu dr. ayhan sarı tarafından şöyle kaleme alınmış.

http://www.musikidergisi....a_soylestik%E2%80%A6.html

Bakın bu söyleşiyi Türkiye de başka herhangi bir sanatçıyla ya da kıyaslandığı sanatçılarla ya pa maz sı nız. Çünkü bu kadar bilgi ve birikimleri yok.

Ve yukarıdaki dangalak gencebayın kapasitesinin olmadığını söyleyebiliyor. Gencebay asla böyle bir tavır takınmaz ama ben takınırım o yüzden yukardaki dangalağa "siktir lan ordan" diyorum.
Bazı eserleri dinlenebilir bazıları arabeskin tam içine battığı için dinlenemeyecek kadar kötüdür.
Orhan bencegaydir.
"Sanat bilgi işi değildir"

Bunu söyleyebilen bir varlıkla tartışacağıma, tek hücreli bir amiple tartışırım, daha mantıklı.

Konu benim için kapanmıştır.
https://youtu.be/FoxWvzoN1tI

Öncelikle eserin adı diriliş.Türk kültürünün müzikal yolculuğu. Senfonik duyarlılığı olan bir eser. Bu besteye imza atmak için müziği bilmeniz lazım. Yani bilgi şart ne bilgisi lazım? Tabi ki nota ve aranje bilgisi. Aranje terzilik gibidir aynı. Sadece müzik bilmek de yetmiyor "tarih" bilmeniz "coğrafya" bilmeniz lazım. Çünkü bir kültürü ve o kültürün mozaiğini müzikle anlatacaksınız. Bu beste alalade bir beste değildir, farkındalığı ilerleyen yıllarda daha net ortaya çıkacaktır. Belki de öldüğünde bilemeyiz. Gencebay aynı zamanda amatör bir astrofizikçidir. Evinde küçük bir rasathanesi vardır ama konumuz bu değil.

Demek ki neymiş? Hayal gücü, yetenek, soyutlaştırma ve tabi ki somutlaştırma zaten müziğin ilmini bilen ve uygulayan gencebay da var imiş.

Herkes gencebay kadar yetenekli olmayabilir, bu da ayrı bir tartışma konusu.
Mahur makamı ve vals ritminde bir besteye de imza atabilen bestekar.

Şimdi şu besteyi yapmış adama arabesk yapıyor diyorlar. Ne diyeyim, kulağınızı gibeyim aq. Gencebay ısrarla diyor ki "adriyatikten çin havzasına kadar olan bütün değerlerden yararlandım"

At gözlüklü adam da haykırdı ordan "yeeeaaa arabesk buuu"

Senin müzik bilgini de gibeyim.

https://youtu.be/oY8VoGctwbc
Bazen kendimi bu adam kadar yalnız hissediyorum..

Bir belgeselde kendisine izletilen video karşısındaki gülüşü.. Ahhhhh size bir öğretemedim şu işi tarzındaki bakışı..

Yaşarken kıymetini bildiğimiz, varlığına şükrettiğimiz bir dehasın sen..
hakkında bu kadar entari girilince corona virüsü kapmış sandım.
halk konseri verememiş vasatın altı sese sahip teneke bestekar.
Yalaka.
Ulan senin tayyip'e yalaklık yapmaya ihtiyacın mı vardı be?
Yazık.
Müzik bilgisi ve ufku ile Türk müziğinde yapayalnız kalmış müzisyen..

Mozart, bethooven doğulu olsa idi gencebaya ilah diye taparlardı.
nereden bileceksin adlı eserinde sitar kullanan bestekar, filozof. sitar diyorum sitar. kanal 7'deki hint dizileri dışında sitar duymayan adamlar otursun dinlesin azıcık. bir de utanmadan yüzleri kızarmadan arabeskçi diyebiliyorlar bu adama. hakikaten insanda biraz ar olur, utanır aq. sitarı da kendisi çalmıştır, altını çizeyim. alın dinleyin linkini de bırakıyorum şuraya;

https://www.youtube.com/watch?v=oYywz1Cf7Vw
şarkıcı olabilir ama adam değildir. adam olmayan şarkıcı olsa ne olur olmasa ne olur.
Tr tarihindeki en değerli bağlama kendisindedir. Yapan kişi çetin akdeniz in babası ragıp Akdenizdir.
görsel
gitgide zavalllılaşan kişi.
‘‘Feryada gücüm yok, feryatsız duy beni lâfını ortalıkta şairim diye kasılanlar değil, Orhan Gencebay yazdı.’’