üniversite hayatımı geçirdiğim, özlenen şehir... muğla'da kaybolmak imkansızdır, çünkü bütün yollar heykele çıkar. ilçeleri, dağları, deniziyle, havasıyla, sakinliğiyle yaşanılacak bir yer. o kadar sempatiktir ki iki günde keşfedersiniz merkezini.
bunun yanında yüksek kiralar ve düzelmeyen alt yapı sorunu/vidanjör sıkıntısı can sıkabilir. yine de unutulmayacak güzellikte bir yer. gezip görmek isteyenler için tavsiye edilen ilçeleri:
kışın yaşanılacak yazın kaçılacak memleket. ilkbaharı ise tablo gibidir, o tablonun içerisinden hiç çıkmaz istemezsin. eşsiz kokulu çiçekler, serin rüzgarlar, yakmayan güneş... ama bir günde yaz geliverir. müthiş sıcak! bırak sokağı balkona dahi çıkamaz insan mecbur kalmadıkça. sıcaktan bunalır, nefret ettirir.
sonbaharı ayrı bir güzel.
şivesi ise çok komiktir. bi defa öğrendin mi unutmak mümkün değil.
muğla köftesi meşhurdur dediler. götürdüler merkez'de çarşı içinde ünlü bir köfteciye. köfteler bir ödemiş kebabı kadar güzel değil, bildiğiniz sıradan köfte. ve tabağın dibinde köfteden biriken yağ lezzetli belki ama bu muğla köftesini güzel yapmaya yetmiyor.
garajından ilçelerine kalkan dolmuş ve otobüs firmaları arasında ciddi bir ihtilaf olan şehir. tabi bu noktada olanın müşteriye olduğunu söylememe gerek yok. mesele şu ki: marmaris-muğla yolu örneğinden gidecek olursak; kamil koç, pamukkale gibi otobüs firmalarıyla 62 kilometrelik bu yolun ücreti 5 lira. üstelik giderken şehir merkezinden ve dönüşte şehir merkezine servis de dahil. tabi dolmuşlara göre daha geniş koltuklar ve koltuk aralığı gibi artıları var, hele ki rahat hat'a veya pamukyol'a denk geldiyseniz...
bunun yanında diğer tarafta 6 liralık, servis imkanı olmayan (en azından marmaris'e dönüşte mesela) dar koltuklu, sıkış tepiş, klima da olsa sıcaktan yanabildiğiniz dolmuşar var. diğer rezil özelliklerinin yanında en kötü yanı servis imkanı olmaması. mesela marmaris'e geldim. beni şehrin hemen girişindeki garajda indiriyor arkadaşlar. sonra da büyük ihtimal anlaşmalı olduklarını düşündüğüm şehir merkezinden geçen marmaris-siteler dolmuşlarına yönlendiriyorlar. bir 75 kuruş da oraya veriyorum. şimdi buradaki mesela 6.75 lira para ödemem değil, buradaki mesele, daha iyi şartlarda daha ucuza gidebilme imkanım varken, daha kötüsünü seçmek zorunda bırakılmam.
neden zorundayım? çünkü muğlalı sevgili(!) dolmuşçular otobüs firmalarının, onların ekmeklerini çaldıklarını düşünüyor ve garajda kavga ve huzursuzluk çıkarıyorlar. müşterinin hangi firmayı seçeceğine kendi adlarına karar veriyorlar. ve de belediye buna karışmıyor. muğla'dan marmaris'e bilet almaya çalıştığımda, firma bana "satamayız, yasak" diyor. bin küfürle marmaris'e geliyorum. bu sefer de iyice cozutmuş millet, bugün marmaris'ten muğla'ya bilet alayım dedim ve kamil koç "satamayız, yasak" dedi. şimdi siz söyleyin hakim bey, "hangimiz haklı?"...
haritadan bakıldığında herkesin deniz var gözüyle baktığı, lakin denizin şehir merkezinde bulunmadığı minicik ufacık tefecik memleketimcik güzelimsi şehirimsi yer. bununla birlikte gelen ünversite öğrencilerinin ilk dönemleri için rahatlıkla söyleyebilirim ki verem sebebidir. zira ev sahiplerinin hepsi birer al capone olur öğrenci karsısında. yine de zamanla öğrenci ister istemez muğla halkıyla entegre olmus bir şekilde hayatını sürdürür. sosyolojik yapısına bakarsak tam anlamıyla gamsız insanlar diyarıdır ve köylü-şehirli toplumun iç içe yasadığı sentez bir olusum var diyebiliriz.
havasına gelecek olursak sonbaharla birlikte oluşan kömür kokusu türkiyenin en kirli havasına sahip şehirlerinden birisi olma özelliğini kazandırmıstır muğlamıza. belediye başkanı osman gürün nam-ı diğer park osmandır. her yaz döneminde görevdeki valiliğin koltuğu da ister istemez sallanır.
siyasi yapısına gelirsek; 12 eylül 2010 referandumuna büyük bir çoğunlukla hayır diyerek ağır mesaj vermiş ,buna müteakip günümüzde kemalist dogmaların ötesine geçemeyen zihniyetlerin yaşadığı, gençlerinin büyük bir çoğunluğunun, inadına sol inadına chp veyahut mustafa kemalin askerleriyiz sloganlarını benimseyerek kendileriyle gurur duyduğu, çeşitli sosyal platformlarda en çok yılmaz özdil yazısı paylastığı, her seçim döneminde google'de en çok aziz nesin yazısı arattığı yerdir. günümüz kemalizmini damarlarının en uç noktasına kadar yaşarlar. kısacası solcuyum der hepsi ama küçük bir münazarada en sağcıdan daha sağcı olurlar. kendini bildi bileli bu gözler bizzat gördü ,bu kulaklar bizzat işitti bunu, ondan da öte bu beden feci bir şekilde hissetti bunu. hatta sokakların boş olduğunu gördüğümde septikcene düşünürdüm ki;millet kemalist ruhu şahlandırma adına ayine felan mı gitti acaba derdim. tamam kabul ediyorum abarttım. Burada keseceğim.
ha neredeyse unutuyordum karabağlar yaylası vardır ki ,keyfoturağıyla ,süpüroğlusuyla görülesi yerdir.
pek çok kişi merkezini sevmese de, merkeziyle ilçelkeriyle dağıyla, ağacıyla, deniziyle, gölüyle, çayıyla, deresiyle muhteşem bir il. yaşanacak ve yaşanan yer. tek sıkıntı özellikle merkez ilçedekilerin aşırı tembel ve aşırı sorumsuz olmalarıdır. merkez ilçe belediyesi ayrı bir faciadır zaten. ama yine de oranın tembel, sorumsuz insanını tüm geri kalan anadolu ya tercih ederim. en azından aydın insanlardır, medeni insanları var denen istanbul da bile toplumdan en ufak bir farklılıkta çıkın sokağa millet size tip tip bakarken muğla da kimse siklemez. severim muğlayı belediyesi hariç.
marmaris, dalaman, bodrum, fethiye gibi ana arterleri olmaksızın, maalesef ki şehir merkezi bir köyü andırsa da, anlatılamayıp yaşanacak derecede güzel, türkiye nin en uzun sahil şeridine sahip şehri olarak da, yeri bir ayrı olan, türkiye nin turizm yükünü çeken şehirlerinden.
muğla etrafı dağlarla çevrili rakımı 650 metre en yakın denize (bkz: akyaka) 25 km uzaklıkta 50 bin nüfuslu (15 bin civarı öğrenci) az gelişmiş sanayisi olmayan geçimini öğrenci sikerek sağlayan bir ildir. 3+1 kaloriferli dairelerin kira fiyatları her şey dahil 600den başlayıp 1000 lirayı rahat görmektedir. 2+1 ile 500 den kapı açmaktadır. devlet tokiyi ne merkeze nede üniversite yerleşkesi olan kötekliye yapmıştır ikisinin ortası dağın başı bir yere yapmıştır ki üniversitesi de öyledir.
sanayi yoktur diye havası güzeldir düz mantığına gitmemek lazım muğla yı hayal ederken. henüz medeniyet gazı doğal gaz gelmediği için bu ilimize kışın bütün evlerin bacalarından kömür dumanı tütmektedir. ve sabahları uyanıldığında mütiş sis...
bu anlattıklarım sadece muğla için geçerlidir. marmaris bodrum fetiye köyceğiz gibi dünyaca ünlü turstlik yerlerimiz evet buraya bağlıdır ama muğlayla alakası sadece muğlaya bağlı olmalıdır. bunların muğlaya bağlı olmaları muğlayı yaşanır bir yer yapmıyor sadece bu yerlere 50 - 100 - 150 km yakın sıradan gelişmemiş bir yer yapıyor.
her ilçesi birer cennet olan, merkezi hariç diğer bütün ilçelerinde denize kıyısı olan, turizmde antalyadan sonra en çok turist ağırlayan, güzide, aydın şehrimizdir.