hem bölge hem devlet aynı adı taşımaktadır. makedonya bölgesi; makedonya cumhuriyetininde içerisinde bulunduğu balkanlarda 6 ülkenin topraklarının bulunduğu bir alandır. yunanistan'a bağlı selanik ve çevresi makedonya eyaleti olarak adlandırılır ve makedonya cumhuriyetinden toprak ve nüfus olarak büyüktür. ayrıca arnavutluk'un doğusu, sırbistan'ın güneyi, bulgaristan'ın güney batısındaki Blagoevgrad eyaleti ve kosova'nın ufak bir kısmını kapsar.
politik olarak yunanistan ve makedonya cumhuriyeti büyük bir çıkmaz içerisindedir. yunanistan baskısı ile Makedonya Eski Yugoslav Cumhuriyeti adıyla birleşmiş milletler içinde yer almayı başarmıştır. makedonya ismiyle tanıyan tek devlet türkiye cumhuriyetidir. bu sebeple, türkiye ile en iyi anlaşan balkan ülkesidir. ortodoks olan diğer balkan ülkelerinin aksine türkleri çok severler (türk kökenli gagavuzlar hariç). 500 yıldan fazla süre egemenliğimizde yaşamış olup balkan savaşlarıyla elimizden çıkmıştır. balkan savaşları ve dünya savaşları sırasında bulgarlar burayı işgal etmiş olsada uzun yıllar sırpların egemenliği altında yaşamışlartır. yugoslavya'nın çökmesiyle beraber kansız şekilde ayrılan tek devlettir.
etnik olarak ortodoks makedonlar çoğunlukta bulunsada ülke nüfusunun çeyreğinden fazlası olan müslüman arnavutlar çok daha hızlı üremektedir. hali hazırda arnavutlar-makedonlar diye küçük çaplı anlaşmazlıklar vardır. batı bölgelerinde arnavutlar çoğunluktadır ve kosova'nın bağımsızlığı ile tırmanan büyük arnavutluk düşleri sebebiyle ülkede etnik gerilim tırmanmaktadır. tarihsel olarak çok türk bulunmuş olsada türklerin türkiye'ye dönmeleri sebebiyle türk nüfusu %5'in altına düşmüştür. makedonya'da çingeneler kendilerini türk olarak tanımlasada kendilerinden başka kimse çingenelere türk demez. ayrıca bu ülkede müslüman makedonlara torbeş denir.
Büyük iskender heykelleri diyarıdır. Ekonomisi fazlaca gelişememiş tüm ülkelerde görüldüğü gibi geleceğe değil, geçmişe bakarak iyi hisseder buranın halkı.
türkiye'nin 20 sene önceki hali gibi bir ülke. ohrid şehri çok güzel. özellikle antik tiyatro mahallesi. bi ev alıp ortadan kaybolmak için ideal bir şehir. konaklama çok ucuz. her yer lounge cafe. çarşıda türk isimli mekanlar çok. Makedon et yemeklerini, köftesini mutlaka yiyin.
Türkiyeye geri dönmeden önce üniversite okumak amacıyla bulunduğum şirin ülke. ege bölgesi kadardır.en güzel yanıda sigara ve alkol çok ucuzdur.marlboroyu kartonla alırsın.herkes açık görüşlüdür.gece hayatı marmarisin 5 katı kadardır.
küçük, fakir, sevimli, çok uluslu ve örnek bir ülke. her yerde her dilde tabela bulmak mümkün. üsküp'te kaşarlı köfte yenebilirkeni ohrid'de yüzülebilir. güzel insanların yaşadığı yer.
Sen avrupadan hindistana kadar git. Dünya üzerinde hiçbir devletin hiçbir zaman sahip olmadığı kadar geniş topraklara sahip ol ve bugün kala kala avrupanın güneyinde kendi çapında bir ülke olarak otur. Yazık sana makedonya yazık sana dedemin memleketi..
ürdün gibi, lübnan gibi çakma bir ülkedir. avrupada bildiğim kadarıyla belçika, isviçre ve avusturya ile birlikte dört yapmacık ülkeden bir tanesidir. aslında makedon diye bir millet yoktur. çoğu bulgar, arnavut ve sırplardır.
hava alanına inince sizi muhtemelen türk bi kontorllörün karşılayacağı, gittiğnizde özellilkle (bkz: struga) ve (bkz: ohrid) şehirlerinde hiç mi hiç yabancılık çekmiyeceğiniz harikulade hatta fevkaledenin fevkinde muhteşem memleketim. denizi yok diye çekinmeyin;deniz gibi gire bileceğiniz ohri gölü vardır. ohri şehri ve gölü unesconun dünya mirası listesindedir. izmir, istanbul ve ankaradan çok makul fiyata uçuşlar vardır. tabiki özel tavsiyem araba ile yunanistan üzerinden gitmenizin daha güzel olacağı muhteşem memleket balkanların incisi makedonya.
geri kalmış diyebilecek kadar vakit geçirmedim ama gördüğüm kadarıyla çok açıkça söyleyebilirim ki fakir bir ülke. zengini inanılmaz zengin ki bunlar genelde türk kesiminden değiller orta hallisi de kendince bir hayat yaşamaya çalışıyor.
uçakla gidildiğinde vize işleriyle uğraşmak gerekmiyor bu sebeple de kumar oynamak için türkler tarafından fazlaca tercih edilen bir yer.
şehirlerinde hatta köylerinde bile türkçe konuşarak bir çok işinizi görebileceğiniz güzel ülke. halk hem tarihi bağlardan hem de türk dizilerinden türkçe'ye yabancı değil. özellikle baharda doğası insanın ömrünü uzatır.
ata toprağıdır. esasen zorunlu göç sebebi ile gönderilmiş dedelerimiz oraya. tabi müslüman oldukları için ve osmanlı'lı olmamalarına rağmen yine de oranın halkı bağrına basmış, kendilerinden biri gibi görmüş bizleri. o kadar ki dillerini bile biliyoruz, hatta şiveleri ile birlikte. az kişi bilir aslen rumelili olmadığımızı. onlardan kız alıp veriyoruz. onların oturduğu semtteyiz, ikinci dünya savaşı sırasındaki türkiye göçüne beraber katılmış o sıcak insanlarla. dedelerimin yıllarca ekmeğini yediği topraklardır.
şu anda gidin manastır'ın üsküp'ün köylerine halen daha bir osmanlı ya da türkiye hasreti vardır. türk olduklarını bilirler ve ticaret hayatı dışında kendi yaşantılarında türkçeden başka dil kullanılmaz. sıcak insanlardır. her ne kadar köken farklı olsa da. bende macırım. *
eğer yunanistan üzerinden kendi arabanızla geçiyorsanız kesinlikle telaffuz etmemeniz gereken kelimedir.
nereye gidiyorsun diye sorduklarında skopje(üsküp) demelisiniz. yoksa o sınırdan geçemeyebilirsiniz bile. çünkü yunanistan makedonyayı tanımamaktadır. eğer tanırsa kendi toprakları gidecek korkusu vardır. zira makedonyanın eski torpaklarının bir kısmı yunanistan bir kısmı da bulgaristandadır.