doğu anadolu bölgesinin en kalabalık ve yüzölçümü en geniş olan ilidir. gece ve gündüz arasındaki sıcaklık farkının otuz dereceyi bulması ve kışın eksi kırk dereceye varan termometre ölçümü ile türkiye'nin en soğuk kentidir. dadaşlar diyarı olarak da bilinmektedir. dünyanın, isviçre alpleri'nden sonra, en büyük kayak pistine sahip olan palandöken dağı bu şehirde bulunmaktadır. aynı zamanda 2000 metrelik rakımı ile deniz seviyesinden en yüksekte kurulmuş olan şehrimizdir. dadaşların soğuğundan ötürü '' dev memleketi '' tabirini kullandıkları, her yanı buram buram selçuklu tarihi kokan, cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder atatürk'ün ilk kez milletvekili seçildiği ve cumhuriyetin ilk kıvılcımlarının yaşandığı nadide memleketimizdir.
atalarımın ahıska dan göç ettiği topraklardır. çifte minare cami'nin yanında ki narmanlı camii atalarım tarafından yaptırılmış ve son mütevellisi rahmetli dedem olmaktadır. hayatım boyunca bir kez gittim. hakikaten güzel şehir fakat sarışın olmam sorun çıkardı sanırım. kimse inanmadı oralara bağlı olduğumuza.
karın bir yağdımı durmak bilmediği memleket. an itibariyle -6 ile kan donduran soğuklara başlangıç yapılmıştır. şubat'ta -40 dereceleri görür insanlar. ama basın asla -40 yazmaz hep 5-10 derece eksik söyler.
"arz-ı rum" yani "rumlara arz edilmiş" anlamı taşıyan (birinci dünya savaşı esnasında vilayeti sitte (6 il) kararıyla rumlara verilmesi kararlaştırılmış olan) ilimiz.
an itibariyle anahaber bültenlerinde soğuğun -34'e düşeceği çok sıradışı bir durummuş gibi söylenen ilimiz.
bu tahmin doğruysa erzurum, tarihinin en sıcak kışlarından birini yaşıyor.
akşamüstü itibari ile hareket halindeki aracın bilmem neresinin donması ile yolda kaldığına şahit olunan havası ile yaşanmaktan ziyade zulm eden güzel memleket.
ermeniler tarafından sadece şehir merkezinde 9562 vatandaşımızın katledildiği il. kaza ve köylerinde tahminen bu rakam iki katına çıkmıştır.
11 mart günü türk askeri erzurumu ermeni komitacılardan sadece bir saat içinde geri almıştır. buna rağmen o günü anılarında yazan Hacı Mustafa Kantarcıoğlu şu sözleri ile tüm türklere ve özellikle erzurumlulara seslenmiştir.
" Bugün bu dakikada, bugünün karanlık gecelerinde Erzurum için şehit olan kardaşlarımız bugünün unutulmamasını bekliyor.
Var olsun Türk Milleti, yaşasın Atatürk, yaşasın Ordu, yaşasın intikamını çelik gibi çemberleten, memleketi düşmandan müdafaa eden, şehit veren, koçak Erzurumlular var olsun. "