bugün
- bir erkekten duyulabilecek en güzel söz12
- karın gözünün önünde biriyle olursa büyü bozulur10
- anın görüntüsü25
- aşık olmadan sevişmek9
- 19 mayıs 2024 galatasaray fenerbahçe maçı17
- karıya kıza doymuş erkek23
- bir gün önce tanışılan kızın yazlığa davet etmesi16
- gulmekicinyaratilmis8
- bik bik'in cinsiyeti11
- travestilerin genelde kürt olması14
- kadınlar olarak erkeklerle sevişmiyoruz19
- üstteki yazarın yaşını tahmin etmek20
- alex de souza8
- sık sık aldığınız iltifatlar15
- çok üzgünüm sözlük8
- insanlara olan inancınızı ne zaman kaybettiniz11
- icardi190517
- erkolar kapatılsın11
- ninja turtles lar nasıl para kazanıyor9
- mühendis erkeklerin genel özellikleri16
- maca sekiz11
- nervio8
- türklerin çok kolay devlet kurması17
- tc'yi atatürk değil ingiliz ve yahudiler kurmuştur31
- kötü gününde sevdiğine mi gidersin seni sevene mi14
- insan olmaya ceyrek kala13
- erkeklerin hep fotoğraf istemesi13
- arda güler12
- etine dolgun kız8
- fatih terim9
- taktik verin15
- çocuğunuzu özel okulda okutur musunuz22
- gecenin şarkısı10
- icardi1905 adamdır12
- muharrem ince'nin diyanet kapatılsın mı anketi10
- türklerin ingilizce konuşamama nedenleri31
- her türk vatandaşına türkiye gezisi12
- avrupanın zenginliğini hırsızlığa borçlu olması14
- sizi cuma saflarında göremedim sözlük10
- akp chp yakınlaşması15
- risale i nur21
- burda senin paran gecmez diyen delikanli kiz11
- en çok yaşamak istenilen şehir10
- beni özlediniz mi10
- selahattin demirtaş13
- allaha küfür etmek10
- türklerden adam çıkmaması17
- bir müslüman olarak filistin benim meselem değil36
- ruh varsa neden görünmüyor13
- uludağsözlük'ün ölmesi ve gömmeyi unutmaları10
islam'a bi yerinden dahil edilecekse, sunni mezhebin icinde bulunan ekol.
cehri tarikatlarin imam-i ali'yi pir kabul etmeleri, ve bektasilik, melamilik, mevlevilik gibi tarikatlarin anadolu'da pek yaygin olmasi sebebiyle, anadolu'da hz. ali'ye saygida kusur etmeyen, ona ait kissalarla, kahramanlik hikayeleriyle beslenen bir kultur olusmustur. ancak tabi buraya kadar bir alevi diye bir mefhum sozkonusu degil. yalnizca, kabuk olarak zerdusti iran kulturunden ve mitolojisinden beslenen, lubbu ise tasavvuf yani islam olan bir kulturel toplumsal olusum sozkonusu anadoluda. tarih, 12. yuzyildan 16. yuzyila kadarki zaman dilimi.
16. yuzyilda, Sah Ismail ismiyle meshur 12 yaslarinda bir cocuk, babasinin yerine geciyor, tebriz civarlarinda tahta oturuyor. sia'nin sunnilikle beraber anilan tek mezhep olmasina sebebiyet veren kisi bu... dini siyasete en pislik bir sekilde alet eden insan. kafkasyanin guneyinden koskoca bir iran'i, horasan'i, mezopotamya'yi, dogu anadolu'yu yoneten bir sahlik kurmustur. ve bu surecte, guney mezopotamya'dan, ve fatimiler doneminde bir cok sia alimi yetistirmis kuzey misir'dan, bir de sia olan seyyid ailelerinden bir kisminin goctugu lubnan daglarindan sia alimlerini davet etmistir. bu ulema bolge halkina bir manada teblig yapmaya baslamislardir ki sia tarihinde gorulen en buyuk capli teblig hareketidir. hatta bir kac istisna haric ne sianin ne de sunnilerin muslumanlar arasinda boyle capli bir teblig hareketi mevcut degildir. kurtler, belki de bir cok saglam ulemaya sahip olmalari sebebiyle, belki de daglik bolgede, asiretler halinde ve yari gocebe olarak yasadiklari icin bu teblig hareketinden pek etkilenmedikleri gibi, siyasi iktidarla da o kadar siki bir iliskileri hic olmamistir.
sah ismail'in 16 yuzyilin ortalarinda baslattigi bu teblig hareketinin amaci, osmanli imparatorlugu'nun guc kazanarak yalnizca siyasi yahut ekonomik manada lider devlet olmakla kalmayip, dini manada da islam toplumunun liderligine soyunmasina karsi, onlar sunni sizse siisiniz diyebilmek ve boylece toplumu kontrol altinda tutmakti.. bu ortamda, anadolunun iclerine dogru da bir propaganda dalgasi yayildi. bu da sultan selim'in 40bin* "alevi"yi kesmesiyle sonuclandi. alevi kavraminin ilk ortaya cikisi da boyle oldu. tabi iran'daki turk sahliklariyla devam eden cekisme bu olusumu daha dogrusu yaftalamayi ara ara destekliyordu. ancak, aleviler osmanli'nin bu doneminde pek bir ayrimciliga tabi tutulmadilar. [iran'a destek cikma suclamasi haric, o da yavuz'un kestikleriyle kaldi.]
alevi'leri bir grup olarak kalan sunnilerden ayiran olay ise 19. yuzyilda, sultan ucuncu selim doneminde baslayan olaylar silsilesi oldu. bunun izahati icin, (#55339).
iste, bektasiligin anadolu'dan elini etegini cekmesiyle ozu alinmis bir kabuk kaldi geriye, ne oldugunu bile bilmeyen, degisik bir kultur. osmanlidan cumhuriyete miras kalmis bir sorun... asil sorumlu icin (bkz: ikinci mahmut)
edi+ bu son kisim pek ozenli olmadi, bir ara oturup dogru duzgun yazacagim son iki paragrafi...
cehri tarikatlarin imam-i ali'yi pir kabul etmeleri, ve bektasilik, melamilik, mevlevilik gibi tarikatlarin anadolu'da pek yaygin olmasi sebebiyle, anadolu'da hz. ali'ye saygida kusur etmeyen, ona ait kissalarla, kahramanlik hikayeleriyle beslenen bir kultur olusmustur. ancak tabi buraya kadar bir alevi diye bir mefhum sozkonusu degil. yalnizca, kabuk olarak zerdusti iran kulturunden ve mitolojisinden beslenen, lubbu ise tasavvuf yani islam olan bir kulturel toplumsal olusum sozkonusu anadoluda. tarih, 12. yuzyildan 16. yuzyila kadarki zaman dilimi.
16. yuzyilda, Sah Ismail ismiyle meshur 12 yaslarinda bir cocuk, babasinin yerine geciyor, tebriz civarlarinda tahta oturuyor. sia'nin sunnilikle beraber anilan tek mezhep olmasina sebebiyet veren kisi bu... dini siyasete en pislik bir sekilde alet eden insan. kafkasyanin guneyinden koskoca bir iran'i, horasan'i, mezopotamya'yi, dogu anadolu'yu yoneten bir sahlik kurmustur. ve bu surecte, guney mezopotamya'dan, ve fatimiler doneminde bir cok sia alimi yetistirmis kuzey misir'dan, bir de sia olan seyyid ailelerinden bir kisminin goctugu lubnan daglarindan sia alimlerini davet etmistir. bu ulema bolge halkina bir manada teblig yapmaya baslamislardir ki sia tarihinde gorulen en buyuk capli teblig hareketidir. hatta bir kac istisna haric ne sianin ne de sunnilerin muslumanlar arasinda boyle capli bir teblig hareketi mevcut degildir. kurtler, belki de bir cok saglam ulemaya sahip olmalari sebebiyle, belki de daglik bolgede, asiretler halinde ve yari gocebe olarak yasadiklari icin bu teblig hareketinden pek etkilenmedikleri gibi, siyasi iktidarla da o kadar siki bir iliskileri hic olmamistir.
sah ismail'in 16 yuzyilin ortalarinda baslattigi bu teblig hareketinin amaci, osmanli imparatorlugu'nun guc kazanarak yalnizca siyasi yahut ekonomik manada lider devlet olmakla kalmayip, dini manada da islam toplumunun liderligine soyunmasina karsi, onlar sunni sizse siisiniz diyebilmek ve boylece toplumu kontrol altinda tutmakti.. bu ortamda, anadolunun iclerine dogru da bir propaganda dalgasi yayildi. bu da sultan selim'in 40bin* "alevi"yi kesmesiyle sonuclandi. alevi kavraminin ilk ortaya cikisi da boyle oldu. tabi iran'daki turk sahliklariyla devam eden cekisme bu olusumu daha dogrusu yaftalamayi ara ara destekliyordu. ancak, aleviler osmanli'nin bu doneminde pek bir ayrimciliga tabi tutulmadilar. [iran'a destek cikma suclamasi haric, o da yavuz'un kestikleriyle kaldi.]
alevi'leri bir grup olarak kalan sunnilerden ayiran olay ise 19. yuzyilda, sultan ucuncu selim doneminde baslayan olaylar silsilesi oldu. bunun izahati icin, (#55339).
iste, bektasiligin anadolu'dan elini etegini cekmesiyle ozu alinmis bir kabuk kaldi geriye, ne oldugunu bile bilmeyen, degisik bir kultur. osmanlidan cumhuriyete miras kalmis bir sorun... asil sorumlu icin (bkz: ikinci mahmut)
edi+ bu son kisim pek ozenli olmadi, bir ara oturup dogru duzgun yazacagim son iki paragrafi...
güncel Önemli Başlıklar