tanrıyı düşündüğümüz zaman tanrının sonsuz bir bilgiye ve bilince sahip olduğunu biliyoruz. tanrıya inanmayan insan için bu geçerli değildir elbette ama onlar da teorik olarak tanrı kavramının manasının bu olduğunu bilirler.
bazı dindar insanlara bakıyorum. kendilerini bazen tanrı zannediyorlar. tanrı adına konuşabileceklerini zannediyorlar. tanrı adına karar verebileceklerini zannediyorlar.
eğer insanlık tarihine bakarsak şu anda oldukça ilkel çağlarda olduğumuzu söyleyebiliriz. geçmişte yaklaşık bir 5000-10000 yıl bırakmışız ama önümüzde daha milyonlarca yıllık bir insanlık tarihi olacak. şu anda her ne kadar bilim ve teknolojide çok ileri gittiğimiz ilüzyonuna sahip olsak da, aslında evren hakkında bildiklerimiz bilmediklerimizin yanında bir hiçtir. fizik olsun, kimya olsun, psikoloji olsun hatta felsefede şu anda emekleme aşamasındayız.
bu nedenle şu anda biraz bilim öğrenip, biraz dinleri ezberleyip tanrı adına konuşabileceğini zannedenler tarihte de bunu yapmış insanlara baksınlar. şu anda kimse ciddiye almıyor ve hatta insanları tanrı inancından soğuttunu da söyleyebilirim. hiç kimse tanrı adına mutlak bir şekilde konuşamaz. insan algısının tanrı algısına yetişmesi imkansızdır.
bu nedenle herkesin inançlarının da farklı olması doğaldır. her insan inancına kendi kişiliğini, geçmişini yansıtıyor. bu eğer kişi bunun farkında ise yanlış değil. çünkü insanın tek yapabileceği budur. ama kendi kafasındaki inancı herkese zorlamaya çalışan insan aslında tarihte bir sürü insanın yaptığı yanlışı yapmaktadır. bilim ve felsefe gelecekte bugün doğru zannedilenleri tekrar çürütecek. buna tamamen eminim.
o yüzden siz de tarihte komik duruma düşmüş insanlardan olmayın. şu anda evrende olup biten çoğu şeyden hiç haberimiz olmadığını kabul edin, alçakgönüllü olun. o zaman işte kimse kimsenin inancından rahatsız olmaz.