emre kongar

entry247 galeri
    220.
  1. islami demokrasi tartışmalarında, ''islam'ın şeriatının müdahaleci ögeler taşıdığı ve ideal rejim olarak lanse edilmesi durumunda bunun bir demokrasi değil, totalitarizm'' olacağı görüşünü savunan yazar.

    totalitarizm nedir?

    tek partinin liderliğinde ve başka partilere izin verilmeyen bir ortamda, demokrasinin küçük istisnalar haricinde şeklen dahi mevcut olmadığı, küllî olarak bir ideoloji etrafında şekillenen, halkın üzerine yoğun bir baskının kurulduğu, tüm basın yayın araçlarının zapt-ı rapt altına alındığı, toplum mühendisliği ile rejimin görmek istediği ''vatan evlatları''nın yetiştirildiği, siyasî suçlamalarla insanların sürekli gözaltına alındığı, ekonominin tek merkezden idare edildiği, milislerin ve polislerin tekelden yönetilip terör estirildiği ve herkese ''grande realite''nin empoze edildiği kurumsallaşmış bir model. seçim yoktur; tek liderin ideolojik önderliğinde, tek parti yasaldır, kalan herkes de muhaliftir ve her türlü yaptırımla karşılaşabilirler.

    bir defa otoriterlik ile totaliterlik ayrı mefhumlardır, arasını ayırmak icap eder. üstelik totaliterlik olgusu, geçmiş yüzyılın bir kavramıdır. daha önce lügatte böyle bir kelime yoktu.

    esasında islam'ın siyasî alanda güttüğü tek amaç, ümmetin bir devlet içerisinde bir araya gelmesi ve islam hukukuna göre yönetilmesidir. kişilerin ister meritokrasi ile isterse demokrasi ile seçilmesinin bir ehemmiyeti yoktur. osmanlı devletinin parlamenter monarşi dönemlerinde sosyalist partisinin olduğu bir gerçek iken (ki bunu da yine ittihatçılar kapattırdı), otoriter/totaliter ayrımını yapmadan böyle bir yargıya varılmasını ben kabul etmiyorum.

    nihayetinde böyle bir hüküm vermek, ''laikliği benimsemiş ülkelerde laikliği savunanların totalitarizmi vardır'' demek gibi bir şey olur.

    açıkçası bizde buna benzer iki dönem vardır: biri abdülhamid dönemi osmanlısı, öteki tek parti chp'si. ikinci abdülhamid dönemini ben hesaba katmam zira monarşik bir dönem, demokrasiyle pek alakası olamaz. asıl irdelenmesi gereken kemalist dönemin chp'sidir. kim daha totaliter, böylece görmüş oluruz.

    edit: bunu da demokrasiye bağlı olarak biri olarak yazmadığımı ifade etmem lazım.
    1 ...