bugün

2001'de çıkmış veya çevrilmiş.
Zeynep tokuş bence rolünün hakkını vermiştir. Asker yavuklusu Rıfat ile yapmış olduğu telefon görüşmesi harikadır.

(bkz: Sen nasılsınız inşallah)
görsel
çekimleri van'ın gevaş ve muradiye ilçelerinde yapılmıştır. muradiye şelalesi de televizyonu deneme sürecinde ekrana gelir.
on numara filmdir.

(bkz: saati ileri alalım)
(bkz: zeki müren de bizi görecek mi)
görsel
görsel
görsel
bu filmde bkm ailesinin neredeyse tamamı oynadı o yüzden karnaval gibi şölen gibi bir filmdir, gürdal tosun’un oynayamamasına çok üzülmüşümdür, ömrü yetmedi yazık ki.
bir yılmaz erdoğan filmi.

hasan yılmaz'ın sinema sadece sinema değildir adlı kitabında film hakkında uzunca bilgiler verilmiş, bir kaç şey de ben eklemek istiyorum. film, türk sinemasının durgun dönemini bitiren filmlerden. yani, yeni dönem türk sinemasının ilk örneklerinden. yavuz turgul'un eşkıya filmi genelde örnek verilir, vizontele filmi de bu yüzden en az eşkıya filmi kadar önemlidir.

ilginç sayılabilecek bir karakterin, deli emin'in öyküsünü işliyor film. genelde olaylar onun çevresinde gelişiyor ve bir şekilde ona bağlanıyor. yılmaz erdoğan'ın en ilginç filmidir zaten.

senaryonun yazım süreci 90'ların başında başlamasına rağmen, hemen hemen 10 sene sürmüş. 2001 yılında vizyona girdiğinde ise devrimsel özellikler taşıyormuş. örneğin bir çok sahnede drone vâri bir şey kullanılmış.

belediye başkanının evini, açık hava sinemasını, dönemin elbiselerini, deli eminin evini ise inşa etmek zorunda kalmışlar. 2 bin metreye yakın kumaş kullanıldığı yazıyor kitapta.
yılmaz erdoğan'ın bir demet tiyatro ile beraber en güzel eseri.
fikri karakteri son 20-30 yıldaki en başarılı oynanmış karakter bence.

anadolunun her bölgesinde fikrileri görebilirsiniz.
“insan memleketini niye sever? Başka çaresi yoktur da ondan. Ama biz biliriz ki bir yerde mutlu mesut olmanın ilk şartı orayı sevmektir. Burayı seversen, burası dünyanın en güzel yeridir. Ama dünyanın en güzel yerini sevmezsen, orası dünyanın en güzel yeri değildir.”

görsel
Artos a çıkarlar, alıcıyı yüksek bir kurmak için, eğer başarılı olurlarsa ateş yakıp kasabaya haber vereceklerdir.

Çıkarlar, onların tabiri ile iran vizontelesi gelir ekrana. Olmaz.

Geceyi geçirmek için ateş yakarlar soğuktur artos.

Kasabaya döndüklerinde davulla zurnayla karşılanırlar, ve sorarlar,

-ne oldu?
+çıkmadı, iran vizontelesi çıktı.
-ataş yaktınız?
+e üşüdük!

Muhteşem bir sahne, çaresizliği hissettiriyor.
-ataş yaktınız.
-e üşüdük.
görülmezse yılmaz erdoğan tam anlaşılamaz.
vizontele iyi filmdi, tamam kabul etmek gerekir fakat vizontele tuuba nedir aq ?
görsel
O zamanlar kaymakamın bir kızı vardı ya Leman… Saçları ta buralarında. Rüzgarda yürüdü mü sanki pelerin sahibi bir balerin gibi oluyordu. O gün de maça gelmiş. Ben devamlı terliyorum, daha maç başlamadan ha. Neyse maç başladı, hemen bir korner oldu. Ortayı bizim Rıfat atmıştı, bir yükseldim topa 2. dakikada köşeye taktım topu. Alkış, kıyamet… Bir döndüm, bizim Leman ayağa kalkmış alkışlıyor.
- Kaç sene kalmıştı o kız burada?
- 2 sene.
- Giderken bana bir mektup bırakmıştı, izmir'e gelirsen ara diye. Ben de 5 sene sonra gittim.
- Ee, bulabildin mi?
- Buldum. Hatta bir de çay içtik; ben, o, bir de kocası… O ara golü yemişiz haberimiz yok anlayacağın. Burası için en güzel lafı Sadık hoca söylemişti kardeşim.
- Hangi sadık hoca?
- Lisede edebiyat öğretmeni yok muydu ya?
- Ha tamam… Ne demişti?
- Hayal kırıklığının başkenti demişti…
görsel
Sinema tarihinin en iyi filmi değildir.
sinema tarihinin en iyi filmidir.
ne istiyorsun lan psikolojik deli?
şubat 2001'de gösterime girmiş, türk sinemasının en iyi filmleri arasındadır. hangi repliği saysam bilemedim. türküler, oyunculuklar, replikler. her izleyişimde aynı heyecanı yaşarım.