bana bir şimşek çak
ortalık fena karanlık
yüreğim örtülüyor
ağır bir dalgınlığa genişliyorum
durmadan değişen o mevsimde
dağlarda kalın
omuz omuza bulutlar
çok fena kalabalık
ellerim çıplak
bana bir şimşek çak
kötü bir tuzaktayım
bilmem ne yapsak
aklımda fikrimde onlar
yaşlı ve genç
erkek ve kadın
korkularıma tutsak
bana bir şimşek çak
içim içime sığmıyor artık
vahim bir çağrışımdan
daha vahimine atlamaktayım
bana bir şimşek çak
belki fena halde
yanılmaktayım
o ince kız çocuğu
gün doğmadan her sabah
bir hapisaneden bir nezarethaneye
kelepçeli götürülüyor
dudakları titrek
gözlerinde buğu
bilmem ki nasıl anlatayım
bağışlanmaz suçu dünyayı sevmek
bir de o
adını bile bilmediği
kıvırcık saçlı'devrimci'öğrenciyi
fakülte kapısında vurulmuş
yağmurun altında
çıplak
bana bir şimşek çak
çok yanlış anlaşılmaktayım
hesabım yanlış bir mahkemede görülüyor
içimdeki zemberek
boşandı boşanacak
yaşamak mı gerek
yoksa unutmak mı
şaşırmaktayım
galiyef yoldaş ne olacak
galiyef yoldaş sibirya sürgünü
sanki yalın bir bıçak
kayarak
bir kırlangıç hızıyla
bulutların arasından
karanlığın böğrüne saplanacak
galiyef yoldaş ne olacak
galiyef yoldaş sibirya sürgünü
elinde bir mektup eski yazıyla
artık yüzünü bile unuttuğu
karısından
burnunda sadece kokusu var
ilkbahar kadar müşfik
sonbahar kadar yumuşak
galiyef yoldaş ne olacak
avrasyada hala mazlumların uğultusu
kısa bozkır atlarının nallarından
gizli kıvılcımlar ki etrafa saçılıyor
azadlık mermileridir
çekirdekleri çelik
cehennem gibi sıcak
bana bir şimşek çak
sala veriliyor görünmez minarelerden
izmir de istirdat ı yaşamaktayım
bir yangın soluğu sokak içlerinden
kordonboyunda muzaffer atlılar
fahrettin paşanın süvarisi
bana bir şimşek çak
yolumu aydınlatacak
gazi'nin gözlerinden
mavi bir şimşek
kuva-yı milliye mavisi
aynı emaneti taşımaktayım
'hürriyet ve istiklal benim karakterimdir'
çünkü hain sinsi ve korkak
aynı düşmana karşı
savaşmaktayım
yok mu bu bir babayiğit bu adamın fikirlerini 21. yüzyıla taşıyacak? attila ilhan büyük şairdi ama siyaset bilimi bilmezdi. nihat genç heyecanlı ama filozof olamayacak kadar duygusal. biri lazım galiyevcilik ve kemalizm'i birleştirecek.
Lenin ve Stalin'e fazla güvenmiş ve iyi niyetinin kurbanı olmuş şahsiyet.
Elinde müslüman kızıl ordu var işte birader. Koy kenara dursun, lazım olur. Ne diye veriyosun rusların eline...
1939 tarihli kadro dergisini ve hareketini; daha sonralari da attila ilhan cizgisini epey etkilemis olan milli komunizm savunucusuydu. stalin tarafindan tasfiye edildi.
Sultan Galiyev (Mir Seyyit Sultan Galiyev),13 Temmuz 1882 yılında bugünkü Özerk Başkırtistan sınırları içinde Sterlitamak bölgesindeki Krımsakaly kasabasına bağlı Elimbetova köyünde dünyaya gelen siyasi düşünce adamı.Kazanlı bir Tatar Türk'üdür.
Sultan Galiyev, 1917 yılında Rus Komünist Partisi'ne de girdi. Komünist Parti hiyerarşisi içinde en yüksek dereceli Müslüman haline geldi. 1918 yılında Molla Nur Vahitov'un Çek lejyonerleri tarafından öldürülmesi önünün açılmasına sebep olmuştu.Fakat Vahitov'un öldürülmesi Galiyev'in mücadelede yalnız kalmasına da sebep oldu.Galiyev Komünist Parti içerisinde daha ziyade Müslümanlarla ilgili görevleri üstlenmiştir. Bunlar Merkezi Müslüman Komiserliği üyesi, Müslüman Askeri Kollegiyumu başkanı, Narkomats'ın resmi yayın organı Jizn Natsionalnostey'in editörlüğü idi. Dolayısıyla Komünist Parti içinde sağlam bir yere sahipti ve devrimde en önlerde yer almıştı. 1923'te ilk defa tutuklandığında devrime yaptığı bu hizmetler nedeniyle serbest bırakıldı
Galiyev ; Ulusal Sol Düşünce
Sultan Galiyev, Sovyetler Birliğinin kuruluşunda Rus olmayan, bu noktada Türk ve Müslüman unsurun ve tabi 'gönüllü katılım' temsiliyetinin, katılımın şartlarını Rus olmayan'ın Rus ile eşit hukuku yönünde belirleme ve uygulamaya geçirme mücadelesi vermiş siyasî lideri ve kuramcısıdır.
Sultan Galiyev'in tek başına sömürge meselesi ve günümüzde adlandırıla geldiği gibi Üçüncü Dünya olgusunun kalıpları içinde yaptığı değerlendirmelerde daima önceliği ve hassasiyeti Türklük üzerinedir.
Avrupa'dan farklı toplumsal-ekonomik formasyona sahip ülkelerde, yani sömürgelerde kurtuluş mücadelesinin özgül koşulları üzerine düşünenlerin öncülerindendir.Fikirlerinin temeli olan düşüncesi şudur:
Avrupa proleteryası kendi sömürgeci burjuvasıyla iş birliği yapmıştır.Sömürge kaynaklarını burjuvasıyla ortaklaşa paylaşmıştır.Dolayısı ile Avrupa solu, dünya sosyalizmine öncülük edemez, itici güç olamaz.
1.Henüz düşman sınıflara ayrılmamış olan prekapitalist Tatar toplumunda sosyalist sistemin inşası Rusyadan ve diğer gelişmiş kapitalist ülkelerden farklı olacaktır;doğu halklarının bağımsızlık değeri ve gücü proleterya değil, doğu halklarının bağımsızlık arzusu, dini ve milli değerlerin emperyalizme karşı savaşılıp korunmasıdır.
2.Sosyalist devrimin başarısı ve doğuya yayılması islam'ın kollanması ile mümkündür. islam sosyalizminin özelliklerini vurgulayan ilk Asyalı sosyalisttir. Marksizmi kendi ülkesinin toplumsal yapısına göre yorumlayarak özgün bir katkı getirmiştir.
Müslümanlara Yönelik Din Karşıtı Propaganda Metodları adlı eserinde, islamiyetin gerici olduğu şeklindeki düşünceleri reddetmekte ve islamiyeti insan ile toplum arasında dengeyi kuran bir örnek olarak değerlendirmekteydi... Yüz yıldır islam dünyası batılı emperyalistler tarafından sömürülmekteydi ve islam dini onlar tarafından bastırılıp ezilmişti. Bu sebepten islam dini emperyalizme karşı bir din olabilirdi.
3.Komintern sosyalist devrimin sonraki basamağını batı proletaryasından değil, doğunun sömürülen milletlerinden beklemeli ve bu yönde çaba sarfetmelidir.
Avrupa'da yaygın olan sınıf mücadelesi ile ilgili klasik marksist teoriyi değiştirmeye kalkan ve Üçüncü Dünya'ya önem veren ulusalcı sol bir ideoloji gütmüştür.
Dünya sömürü sisteminde az gelişmiş ülkelerin üretimlerini ve kimliklerini yoketmek için kültür istilası ve ulusal değerleri çürütme işlemlerinin sistemli olarak kullanılacağını ifade etmiş ve 3.dünya ülkelerinde ulusal kimlikleri emekten bölüşümden yana bir düzene sokarak bu toplumlarda henüz gelişmemiş emekçi sınıfının iktidarını hazırlayacak bir mazlum milletler ittifakını savunmuştur.
Galiyev'in uğruna mücadele ettiği ve uğrunda hayatını yitirdiği ve ideoloji olarak ortaya koyduğu siyasetin özünde Avrasya vardır.
Sultan Galiyev, Komünizmi Doğunun (Doğu Halklarının) sömürüden kurtarılmasının bir yolu olarak görmüştür.Ona göre, toplumlar, özellikle de Türk Halkları ancak ortak bir mücadele ile emperyalizmin kıskacından kurtulabilecekti.Bu düşüncelerinin doğal bir sonucu olarak, önce idil-Ural bölgesinde bir Tatar-Başkırt Devleti ve Türkistan'da bir Türkistan Cumhuriyeti kurulmalı ve nihayet Turan Devleti tarihteki yerini almalıydı.
Sultan Galiyev, topraklı federasyonu Tatar-Başkurt boyutunda gerçekleştirme ve bunu Kırım ve Türkistan hattında Kırımlı ve Türkistanlı önderlerle temasa geçerek, bu Türklük sahalarının da Sovyet merkezi ile ilişkiler zemini belirlemesi gereken siyasî, idarî, ekonomik şart ve kabulleri, 'muhtariyet'in sınırlarının ne olduğu sorgusuyla genişletme faaliyeti, Sovyet karşıtı ve Turancı suçlamasıyla tutuklandığı tarih olan 4 Mayıs 1923 tarihine kadar sürmüş, Merkezî Hükümette Tataristan'ı temsil etmiştir.
iyi bir devrimcidir fakat eğer sosyalist olduğunu savunan bir ülkede milliyetçi bir propaganda yapılırsa buna müdahale edilmesi gerekir mi? açıkçası gerekir. tabi kalkıp " ee bu müdahale ölüm olacak illa?" gibi fantastik bir soru gelirse karşı örnek olarak sermaye sınıfının devlet aygıtını nasıl kullanıldığı hatırlatılabilir. zira fransız terör dönemleri, oliver cromwell'in dehşeti, avusturya kralı'nın macar isyanlarını bastırış biçimleri, 1848 yılının kanlı dehşet günleri , istiklal mahkemeleri dönemi devlet aygıtının nasıl kullanıldığı konusunda insanoğluna hatırlatılır.
aşırı sağ ve aşırı sol görüşlülerin dahi nadiren ortak payda da buluştukları iki isimden biridir. diğeri için; (bkz: atatürk). tek rejim*, dilde birlik, tek millet, eşit milletler kavramlarını ortaya atmıştır. bu her ne kadar teoride güzel bir yaklaşım olsa da milliyetçiliğin/ulusalcılığın içinin boşaltılması, yerini kafatası ırkçılığına devretmesi ve hitler sayesinde de içine bir güzelce edilmesiyle günümüzde uygulamada imkansız hale gelmektedir.
'bu ülkede olup bitenler, çilekeş türk ulusunun en azılı düşmanlarınca dahi yakından bilinmektedir. bu ülkede yeni baştan sağlıklı bir ulusal canlanma süreci yaşanmaktadır. bu sürece inanmayanlar veya kuşku ile bakanlar, sonuçlarını kendi içlerinde denemiş oldular. türkiyenin ulusal kalkınmasına gönül vermiş olan türk işçi ve köylülerinin, ilerici türk aydınlarının süngüleri, gereken kişilere gereken dersleri vererek nasıl düşünmek gerektiğini öğrettiler.
eğer, 400 yıl önce rus çarları, kazanı, kuzey türklüğünün bu kalesini düşürmeyi ve yalnız tatar savaşçılarının cesetleri üzerinden geçerek doğuya doğru ilerlemeyi başarmışlarsa, bugün için de batı avrupalı emperyalistler yine doğuya doğru kendilerine yol açabilmek için güney türkleri -osmanlıları- yenmek zorundalar. batılı halkların doğuya yayılmaları öncesinde, türkiye, onların çılgınca saldırılarına maruz kalmadı mı?..
batılı halklar, asya ve afrikadaki durumu gerçek anlamda kontrol altına alabilmek için türk-osmanlı savaşçılarının cesetlerinin üzerinden geçmek zorundalar... türkleri zayıflatmak; balkanları, mısırı, arabistanı, mezopotamyayı türklerin ellerinden almak için avrupa yüzyıllar boyunca mücadele vermek zorunda kaldı. avrupalı hükümdarlara türkiyeyi sindirmek kısmet olamadı. olamayacaktır da... türkiye yaşıyor ve yaşayacaktır. türkiye, yalnızca kendisi yaşamakla yetinmeyecek ve avrupa tarafından zorla kopartılmış olan kendi eski parçalarına ve geri kalan tüm ortadoğuya da hayat verecektir.'
1917 Bolşevik devriminin Lenin,Stalin ve Troçki ile dört büyüklerinden biri olan Sultan Galiyev ilk eğitimini öğretmen olan babasından aldıktan sonra Kazan'daki Tatar Pedagoji Enstitüsü'ne girdi. Sultan Galiyev bu okulu bitirdikten sonra bir süre öğretmenlik yaptı ve daha sonra Ufa Belediye Kütüphanesi'nde çalışmaya başladı. Buradan ayrılan Galiyev çeşitli gazetelerde çalıştıktan sonra 1915'te öğretmenlik mesleğine geri döndü. Bu sırada Bakü'de bulunan Galiyev Azerbaycan Ulusal Hareketine katıldı.
Sultan Galiyev, 1917 yılında Rus Komünist Partisi'ne de girdi. Komünist Parti hiyerarşisi içinde en yüksek dereceli Müslüman haline geldi. 1918 yılında Molla Nur Vahitov'un Çek lejyonerleri tarafından öldürülmesi önünün açılmasına sebep olmuştu.Fakat Vahitov'un öldürülmesi Galiyev'in mücadelede yalnız kalmasına da sebep oldu.Galiyev Komünist Parti içerisinde daha ziyade Müslümanlarla ilgili görevleri üstlenmiştir. Bunlar Merkezi Müslüman Komiserliği üyesi, Müslüman Askeri Kollegiyumu başkanı, Narkomats'ın resmi yayın organı Jizn Natsionalnostey'in editörlüğü idi. Dolayısıyla Komünist Parti içinde sağlam bir yere sahipti ve devrimde en önlerde yer almıştı. 1923'te ilk defa tutuklandığında devrime yaptığı bu hizmetler nedeniyle serbest bırakıldı.
28 Ocak 1940 sabahında Lefort Hapishanesinde, Stalin'n emriyle gelen istihbarat örgütü KGB tarafından öldürülmüştür. Sovyet Yüksek Mahkemesi 30 Nisan 1990'da aldığı kararla üzerine atılı suçların KGB'nin düzmece belgeleri olduğu için aklanmasına karar verdi.*
Sultangaliyeve göre Batı Avrupa proleteryası,kapitalist metropollerin ekonomik sisteminde sömürgeleri istismar etme konusunda burjuvazinin işbirlikçisi durumdadır.Kendi Burjuvazisinin karının bir kısmına iştirak etmektedir.Ve batı Avrupa veya Amerika proleteryasının maddi durumu kolonilerdeki işçilerin durumundan çok daha iyidir.Sultangaliyev Batı avrupa işçi sınıfının bu durumunun sınıfsal ideolojisine de yansıdığını savunmakta ve Batı Avrupa sosyal demokrasisinin oportunizminin de buradan kaynaklandığını ileri sürmektedir.Bu sebeble Doğu Halkları özelliklede Türkler ancak ortak bir mücadele ile emperyalizmin kıskacından kurtulabilecekti.
nasyonal sosyalist olmayan, sadece ezilen asyatik halkların birliğini, sanayisi gelişmiş batılı emperyalist güçlerin emekçilerinin tuzu kuruluğunu ve bunlarla kader birliğinin imkansız olduğunu savunmuş, türk soylu siyasi deha.
1882' de başkırdistan' ın bir köyünde dünyaya gelir. 1917 devrimini müteakip moskova da toplanan bütün rusya müslümanları kongresi' ne çağrılır ve genel sekreterliğe seçilir. sovyetler içerisinde türk ve müslüman devletler birliği kurmak için uğraşır. müslüman kızılordu yu örgütler. bu çalışmaları ile gerek troçki gerekse lenin' i etkiler.1920 de bakü' de toplanan doğu halkları kurultayı' nın arkasındaki isimde odur.
Orta Asya'daki Türk topluluklarını birleştirerek, Sosyalist bir Turan devleti kurmak isteyen Türk lider ve düşünce adamıdır. atilla ilhan bazı kitaplarında hakkında yazılar yazmıştır.
tatar asıllı, politikacı ve fikir adamı. Sosyalist Turancılık fikrini savunup yaymaya çalışmıştır, ayrıca Rusya ile ilgili teorilerinin hepsi doğru çıkmıştır.atilla ilhan, Halit kakınç, Nihat genç, Şener üşümezsoy gibi kimseler tarafından fikirleri savunulup, diğerlerine duyurulmaya çalışılmaktadır.
O bunların hepsini görüşlerinde toplayan, eklektizmi temel yaklaşım yapan bir siyasetçi, sosyolog, kuramcı ve önder.
insanlık tarihinde yaşanmış öyle kişilikler vardır ki, başarı veya zafer kazanmalarıyla değil, yenilgileriyle ölümsüzleşirler. Yaşadıkları dönemin bir insanlık sorunsalını kendi benliklerine öylesine içselleştirmişler, bir inanç ve ideal haline getirmişlerdir ki, son nefeslerine kadar bu uğurda eylemde bulunmaktan kendilerini alıkoyamazlar. Adeta trajediye yargılanmışlardır. Kaçamazlar. Adım adım trajik sonlarına doğru yürürler, ölürler ve ölümsüzleşirler.işte omlardan biri...