bugün

Sovyet toplumcu sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri olarak sinema tarihine geçen s.m. eisenstein, geliştirdiği montaj kuramıyla dikkatleri üzerine çekmiştir. kuram ve uygulamayı iç içe geçiren sovyet yönetmen-kuramcı, en önemli çıkışını 1925 yılında yaptığı "Potemkin Zırhlısı/Bronenosets Potyomkin" ile yapmıştır.
Dünya görüşü olarak benimsediği diyalektik materyalizm, kuramına da yansımış ve sürekli olarak kendisiyle de çatışan fikirler ortaya koymuştur. Çekimleri, birer hücreye benzetir ve bu çekimlerin hem kendisi içinde, hem de diğerleriyle olan ilişkilerinde meydana getirilecek olan çatışma/çarpışmanın anlamı yaratmakta en temel unsur olduğunu savunur. Ona göre, (klasik kesme ve devamlılık kurgusu anlamında) birbiriyle alakalı olmayan iki çekim yanyana geldiğinde daha üst bir anlama sahip bir başka soyut kavram ortaya çıkar. Kuramını geliştirirken Kabuki tiyatrosundan, ideogramlardan ve Hajiku şiirinden etkilenmiştir. Montaj Türleri isimli makalesinde ise 5 tür montaj biçiminden bahseder: a) Metrik montaj, b) Ritmik montaj, c) Tonal montaj, d) Üsttonal montaj, e) Entellektüel montaj
asıl adı Sergei Mikhailovich Eisenstein olan, 1889 doğumlu rus devrim yanlısı tiyatrocu. daha sonraları film yönetmeni olarak iki filme imze atmıştır.

1925 yılında çektiği "Battleship Potemkin" (bkz: Potemkin Zırhlısı) tüm zamanların en etkileyici filmlerinden biri olarak tarihe geçmiştir. sessiz filmlerde kullandığı yeni montaj teknikleri ve uslubuyla bu ünvanı haketmiş, basit bir propganda filmi yerine şahane bir eser ortaya koymuştur. eisenstein 10 şubat 1948'de moskovada ölmüştür.

detaylı bilgi için; http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Eisenstein
(bkz: alexander nevsky)
devrim sinemasının en önemli isimlerinden biridir. potemkin zırhlısı adlı filmi dünyanın en çok izlenen filmidir. sinemanın gelişmesinde ve günümüze gelmesinde çok büyük katkıları olmuştur. rus ekolünün önemli temsilcilerinden biridir. bir başka sinemacı için: (bkz: dziga vertov)
http://www.sinemadusun.com/if/einsten.htm
http://tr.wikipedia.org/wiki/Sergey_Eisenstein
zamanında "war of the worlds" isimli romanı film olarak çekmeyi planlamış ancak maliyetinin çok fazla olacağını düşünerek vaz geçmiş olan büyük üstaddır. tabi bundan birkaç sene önce bu düşünceyi steven spielberg gerçekleştirmiştir ve evet maliyeti çok yüksek olmuştur ama hollywood işte.
ayrıntılı bilgi için bakılması gerek:
(bkz: http://www.kameraarkasi.o...ler/sergeieisenstein.html)
sinemayı toplumsal bir propaganda için gerekli gören ve sovyet devrimine çok fazla katkıda bulunan yönetmen. aslen getirdiği yenilikler onun yalınlığını temsil eder bu yalınlık ise sovyet devriminin sanat alanındaki yansımasıdır ve bu akım ise toplumcu gerçekçiliktir.
imdb'den öğrendiğimiz kadarıyla 1948'deki ölümünden sonra dört film daha çevirmiş yönetmen. (Biri izah edebilir mi acaba?)
Modern sinemanın kurucularından Sovyet yönetmen, yapımcı ve teorisyen. 1948 yılında ölmüştür.
kült film potemkin zırhlısı'nın yönetmeni.. ayrıca film yapımcılığı ve tiyatro yapmışlığı da vardır.. mor ve ötesi grubunun bassçısı burak güven'in favorilerinden..
Bazı filmler Stalin tarafından beğenilmeyerek ancak ölümünden sonra sinemalara çıkmıştır. Tabii stalin'in ölümünden sonra.
Rusya'da 1910'lu yıllarda hareketlere çok genç yaşta katılan Eyzenşteyn, 1920'lerin başında avangard tiyatro ve sanat dünyasıyla temas kurar ve Moskova'daki Proletkult Tiyatrosu`na girer. Kısa sürede büyük gelişme göstermesiyle birlikte sanat yönetmenliği, yönetmenlik yapmaya başlar. Mekan ve kurgu konusunda kendisini kısıtlamamak için tiyatroyu bırakıp sinemaya yönelir.
Potemkin Zırhlısı

ilk filmi Grev (1925) yeni bir temsil alanı, anlatı dünyası, kahraman tipi yaratır. Mekan gerçek bir metalurji fabrikasıdır. Kahraman kitleler, insan topluluklarıdır ve bireyler daha arka planda kalır. Anlatı biçimi ve çekim montajı hemen göze çarpar. Zaten Ayzenştayn`a göre iyi kurgulanmış bir montaj sadece sahneleri birbirine bağlamakla kalmaz, aynı zamanda izleyicinin hislerini istenilen yöne çekebilmek ve seyirci kitlesini heyecanlandırmak için de iyi bir yoldur.

ikinci filmi Potemkin Zırhlısı (sessiz film 1925), tüm zamanların en etkileyici filmlerinden biri olarak sinema tarihine altın harflerle kazınır. Film 1905 Bolşevik ihtilalini anlatması için devlet tarafından sipariş edilmiş olmasına rağmen, Eyzenşteyn filmi yepyeni montaj teknikleri, estetik anlatımı ve etki yöntemleriyle basit bir propaganda filmi olmanın çok ötesinde bir klasik haline getirir.
(bkz: karizmatik isimler)
sık sık einsteinle karıştırılıp abi einstein film de çekmiş biliyo muydun muhabbetlerine sebep olan yönetmen. potemkin zırhlısı ile tanınmıştır.
kendisiyle aynı ortamda yaşanacak bir yıl için ömrümden en az on yılı gözü kapalı hediye edeceğim, dehaötesi varlık, emsalsiz* özel ruh.

eisenstein'in hayatı; sanatçı, yaratıcı bir ruhun hem dehanın en yüksek dozunda nasıl olduğunu gözlemlemek, hem uğradığı haksızlıklara karşı daha da güçlenmek, hem de hayatının ve yaratımlarının her aşamasından dersler çıkarıp, sanata, derin ve yüksek duyumsamada hayata dair ilhamlar almak için eşi benzeri zor bulunur bir yaşanmışlık, duyumsama ve yaratım dönemidir.

yon barna'dan eisenstein yaşamöyküsü ve yapıtları kitabı tüm eserlerine paralel okunurken, o özel ruha dair öyle şeyler keşfedilir, o eserlerden ve hayattan öyle ilhamlar alınır ki adeta bambaşka bir evrenin kapıları insana açılır. ve tabii ki oleg kovalov'un fevkaladenin fevkinde belgesel filmi; Sergei Eisenstein. Avtobiografiya da izlenirse o kapıları açılan alem unutulmamak üzere ruha işlenir.

eisensitein'a dair her şeyi özümseyerek başkalaşan insan belki de kendi dehasının* sınırlarını bile zorlar...

çok yaşa ölümsüz Sergei Mikhailovich Eisenstein !
''... o, sanatın her zaman güzelliğe hizmet ettiğine ilişkin inancını ortaya koydu ve güzellik sahip olunan biçim neşesidir ve biçim organik yaşama geçişin anahtarıdır çünkü hiçbir canlı onsuz var olamaz, bu nedenle trajedi de dahil olmak üzere bütün sanat çalışmaları var olmanın sevincine tanıklık ederler. ve onun kendi fikirleri ve inançları, ona trajik ve baş ağrısına neden olan gözyaşlarıyla dolu bir neşe getirir.'' boris pasternak

1924; eisenstein ve boris pasternak , şair mayakovski ve lili brik ile beraber.
görsel
Sovyet film yönetme­ni. Rusya’da, Riga’da doğan Eisenstein, Kızılordu’da mühendis-mimar eğitimi gördü. Terhisinden sonra dekor ve kostümcü olarak tiyatroya girdi. 1924'te ‘sinemaya başladı. ilk filimleri, Rusya’yı ve ayrıca dünya tarihini altüst eden olayları can-landırıyordu. Onu asıl ilgilendiren, olaylan sırasıyla anlatmaktan çok, en anlamlı anlarıyla zihinlerde canlandırmaktı. Eisenstein bunun için, siyah -beyaz filim çevirecek, yakın planı çok geniş ölçüde kullanacak ve iyice çelişkili (zıt) görüntülerden ve hızlı bir kurgudan yararlanacaktı. Avrupa ve A.B.D.’ye yaptığı geziler (1929-1932) ona düş kırıklığından öte bir şey getirmedi (Fransa’da filimleri yasaklandı, New York’ta filim kopya-larına elkondu). Vatanındaki resmî çevrelerin de gözünden düştü. Ancak, sekiz yıl sustuktan sonra tekrar yapımcılığa dönen Eisenstein, sadece sekiz filimle, hiç kuşkusuz, sinemada ilk elli yılın en çarpıcı ve yoğun eserini vermiştir. Potemkin Zırhlısı adlı filmi şaheseri sayılan, kurgu ve ses- görüntü uyumu konusundaki görüşleriyle dünya sinemacılarını etkileyen sanatçının adı, Rusça söylenişiyle Ay- zenştayn diye de bilinir.

Kaynak: http://www.yeniansikloped...mihaylovic/#ixzz2OPU2BFaN
Eski kurguculardan kim kaldı deyip uzaklara daldığınızda gözünüzde beliren adamdır.

http://amatorreklamci.blo...n-ve-kurgu-yaklasimi.html