+ eski yunan ve roma sanatını temel almışlardır.
+ rönesans döneminde gelişmiştir.
+ Klasisizmin temel öğeleri kendi içinde soyluluk, akılcılık, uyum, açıklık, sınırlılık, evrensellik, idealizm, denge, ölçülülük, güzellik, görkemliliktir.
+ "Sanat, sanat içindir." anlayışı benimsenmiştir.
+ en önemli tesilcileri montaigne, moliere...
Ortaya çıkışında 1789 Fransız ihtilali sonrasında ki toplumsal, siyasal ve düşünsel yapının etkileri vardır.
+ anahtar kelime: duyarlılıktır.
+ klasik edebiyat akımına tepki olarak 18. yüzyılın sonlarına doğru doğmuş.
+ "En iyi kural, kuralsızlıktır." demişler.
+ en önemli temsilcisi victor hugo' dur.
19. yüzyıl ortalarında Fransada ortaya çıkmıştır.
+ hem klasisizme hem de romantizme bir başkaldırıdır.
+ amaçları, konuları toplumsal sınıflar ve temalar arasından seçmek ve
+ günlük yaşamın önyargısız, bilimsel bir tutumla incelenmesidir.
+ önemli temsilcileri balzac, stendhal, Gustave Flaubert ...
+ doğayı detayları ile olduğu gibi yansıtmayı öngören akımların genel adıdır.
+ Doğalcı yazarlar, çevrenin birey üzerindeki ezici bir etkisi olduğuna inanıyorlardı. Bundan dolayı yapıtlarında, iç karartıcı mekânları, gecekondu semtlerini ve yeraltı dünyasını bir belgesel diliyle işlediler.
19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
+ sembolistler, duygusallığa, insanın iç dünyasına yönelmişlerdir.
+ semboller aracılığıyla dış çevrenin insan üzerindeki etkilerini ve izlenimlerini anlatmışlardır.
+ Lirizm, bu anlayışın en önemli ögesi durumundadır.
+ Doğadaki unsurların kişinin içinde oluşturduğu izlenimleri, duygusal izleri yansıtmayı hedefler.
+ izlenimcilere göre sanatçı doğrudan doğruya gerçeği değil, gördüklerinin kendisinde uyandırdığı duygu ve düşünceleri esas almalıdır.
vikipedi den özet çıkarttım sizin için canlarım, gururla sunarım. * kübizm:
20. yüzyıl başındaki temsile dayalı sanat anlayışından saparak devrim yapan Fransız sanat akımıdır.
+ Empresyonizm'e egemen olan görme duygusu yerine, Kübist' ler aklın gücünü ortaya koymak istiyorlardı.
+ öenmli temsilcileri: pablo picasso, Paul Cezanne...
doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı.
+ Almanya' da *pozitivizm ve naturalizm ve empresyonizm akimlarina karsi olarak ortaya çıkmıştır.
+ Dışavurumcu sanatın amacı, sanatçının duyguları ve iç dünyasını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışavurmasıdır.
+ önemli temsilcileri: franz kafka, Georg Trakl...
Avrupada birinci ve ikinci dünya savaşları arasında gelişmiştir.
+ bilinç ile bilinç dışını birleştiren bir yoldur.
+ Kendi söylemleriyle, "gerçeküstü dünyanın düşsel,cinsel,sapkın imgelerini geliştirmeye" başladılar.
+ önemli temsilcileri: Andre Breton, P. J. Jouve, salvador dali...
+ insanın biricikliğini savunan ve kişisel yaşanmışlıkların yaşam kurgusunu oluşturduğunu kabul eden düşünce akımı.
+ birey merkez olarak kabul edildiği için, öznel yargılar önemlidir ve bireyin yaşam içinde kazandığı deneyimler bilimsel ve felsefi uğraşlardan daha önemlidir.
+ önemli temsilcileri: dostoyevski, nietzsche, camus...
italya' da ortaya çıkmış. (sanırım italya' da ortaya çıkan ilk sanat akımı bu. geneli fransa' da birkaç tanesi de almanya' da ortaya çıkmış. yani akımların kalbi fransa' da atıyor diyebiliriz.)
fütürizmin olayı:
yaşamdaki tek değişmeyen şey değişim ya hani, bunu sanata yansıtalım diyor.
bu yüzden geçmişi bir kenara bırakmak gerekliymiş onlara göre.
Şiirde serbest nazmı savunmuşlar, ölçü, uyak, nazım biçimi ve geleneksel dilbilgisi kurallarını dışlamışlardır.
falan filan.
fütürizmin türkiye' deki temsilcisi nazım hikmet ran imiş efendim.
işte anlayamadığım nokta tam burası!
bu fütüristler mussolini' nin peşine takılmışlar fikir olarak.
mussolini! faşist hani! bildin mi?
nazım? öyle işte. *
sanat akımları yazı dizimin sonuna geldik hayırlı olsun. öptüm.
--spoiler--
şuanda hala postmodern akımlar yenilik olarak gözükse bile 20. yüzyıldan kalma. sanırım yeni akım (bkz: absürdizm) olacak gibi duruyor.
--spoiler--
not: unutmadan (bkz: absürdizm) bilinen anlamı ile olmayanı.