edebiyatta güzelliği birçok şeyin önüne koymuş, klasik tabirle "sanat, sanat için yapılır" düsturunu benimsemiş, tanzimat'ın ikinci nesil edebiyatçılarından, sanatçılarından. edebiyat teorisi ile ilgilenmiş, bu konuda çokça kalem oynatmış,araba sevdası romanı ile önemli bir köşe taşı oluşturmuş olan ekrem, zamanında üstad olarak bilinir, kabul edilir ve sayılırdı. servet-i fünuncuların bir araya gelmelerinde önemli katkısı olduğu gibi onlara örnek olduğu, ya da onlar tarafından örnek alındığı da doğrudur. serveti-i fünun edebiyatının tartışmasız en öndeki ismi tevfik fikretin hocasıdır. recaizade mahmud ekrem bey'in bütün eserleri, ismail parlatır, nurullah çetin ve hakan sazyek tarafından üç cilt halinde hazırlandı ve milli eğitim bakanlığı tarafından yayımlandı.
araba sevdası'Nda günümüz tikilerinin ataları sayılan konak paşalarını, beyefendilerini filan bir güzel alaya alan, güzel ayarlar veren akıllı yazar. realist yazar.
adam hakkımda ne var ne yok ezberlememe rağmen öss 2007 de karşıma bu adamla ilgili soru gelmemesi insanı deliye döndürmüştür ve bu bağlamda sınavda orhan asenayı soran ösym görevlilerinin annelerini tekrar saygı anıyoruz anıyoruz..*
türk yazınına yön veren sanatçı.
üstat kabul edilmiştir.
romanda realist, şiirde romantiktir. servet- i fünun' u oluşturan kişidir. galatasaray lisesi' nde müdürlük yapmıştır.
1879 yılında mekteb-i mülkiye dersleri için talim-i edebiyat'ı yeniden yazar. 1883'te zemzeme 1'i yazınca eski edebiyat yanlılarıyla şiddetli atışmalara girer. 1886'da takdir'i elhan'la birlikte eski edebiyatı sert bir biçimde eleştirir. kendisinin galatasaray lisesi'nde göreve başlaması edebiyat tarihimiz açısından çok önemlidir. zira burada tevfik fikret'le tanışıp onu servet-i fünun dergisine götürmüştür ve servet-i fünun akımın başlamasına sebep olmuştur. oğlu nijad'ın ölmesiyle nijad ekrem'i yazar ve edebiyattan elini eteğini çekerek yaşama veda eder.
galatasay lisesinin edebiyat öğretmenliğini yapmıştır. muallim naci ile kafiyenin göz için mi kulak için mi olduğu hakkında tartışmalara girmiştir. çok süper bir sanatçı değildir. araba sevdası ilk realist eserdir. ancak bu ülke edebiyatına yaptığı en büyük hizmet serveti fununcuları yetiştirmesi ve ilk edebiyat kitabını yazmış olmasıdır. galiba kitabın adı da talim i edebiyat idi.
öss deki en önemli düşmanlarımdan.. neyseki altettim. * hayır hoca sorunca cevap da veremezsin sen bu adama. adam sorar;
- araba sevdası kimindi çocuklar?
-samipaşazade sezaiiiii
-hayır!
-orhan kemaaaaaaaaal *
- hayııııııırr. hadi bulursunuz siz
-paşazade süleyman *??
-ohooo çocuklar böyle mi öss ye gireceksiniz
-(hayır biz sana ... töbe tööbeeee) tıssss???
- e arkadaşlar recaizade mahmut ekremin değil miydi bu eser lütfen ama.
-(o arada herkesin içinden geçen; eeee....ecem ama zadeliğini, yazmasaymış).aa eveeeeeeeeeeettttttttttt..
türk şair ve yazar. galatasaray lisesi'nde edebiyat öğretmenliği yaptı (1880-1887). ikinci meşrutiyet'e kadar süren bu dönemde birçok şiir, makale, öykü, roman ve oyun yazdı; çevirililer yaptı; bir yandan da divan edebiyatından yana olanlara karşı, batı edebiyatı yolunda gelişen yeni edebiyatı savundu; ders verdiği okullarda bu yeni edebiyat görüşünü yaymaya çalıştı. galatasaray lisesi'nden öğrencisi tevfik fikret'i servet-i fünun dergisinin başına geçirdi. başka dergilerde yazan dönemin yenilikçi gençlerini de (halit ziya uşaklıgil, mehmet rauf, cenap şahabettin vs.) bu dergi çevresinde toplayarak edebiyat-ı cedide hareketinin başlamasına yol açtı.
yeni türk edebiyatının bilgileri ve kurallarını ortaya koymakla kalmayıp; yenilileşme ve batılılaşma akımlarını genç kuşağa öğretmiştir. sanat için sanat anlayışını benimsediğinden ötürü, eserlerinde, toplumsal konulardan ziyade kişisel konulara yer vermiştir. eserlerinde ağır bir dil kullanmıştır.