bugün

çok eski, harika bir yaylı çalgı. ağlayan enstrümanlardan. burada pek hoş bir resitali mevcut. meraklısına...
http://www.karakutu.com/tv/Rebab_Karakutu_COM.htm
neyin telli çalgılardaki dengidir. kemençeden daha yanık bir sesi vardır. yeni tanışacakların hasan esen'in rebab albümü ile başlamalarını tavsiye ettiğim enstürman.
Gövdesi Hindistan cevizinden yapılır. Cevizin üzerine deri gerilir.
Üç tellidir, at kuyruğundan yapılan telden çalınır. Asya kökenlidir.
Mevlana'nın da rebab çaldığı rivayet edilir.*
hasan esen' in 2004 çıkışlı albümünün ismidir aynı zamanda.
hüzün veren bir sese sahip enstrumandir. ilginctir ki kanun sesinede benzemektedir.
amatörde olsa görüntüsü ve sesi icin:
http://www.youtube.com/watch?v=ujkse2LIgBQ&feature=related

daha iyisi icin:
http://www.youtube.com/watch?v=8ERGJpsACAE&feature=related
(bkz: rehab)* * *
http://www.rebab.net adresinden icra örnekleri dinlenebilecek çalgıdır. sesi kanun'a benzediği kadar ferhat göter'in sesine de benziyor. *
uygur türklerinden asya ya yayılmış çalgıdır.
uygur çalgısdır.
(bkz: tamburam rebab oldu)
"rebab, tek tel uzerinde çalınan bir sazdır; birinci pozisyon kullanılmaz. 1.tel rast,2.tel yegâh ve 3. yani en kalın tel de kabarast'dır;yani 1.telin bir oktav pestidir.Bu tel bazen çalınan makama göre dugâh perdesine de çekilir."

kaynak: "rebab tellerinin, verdiği notalar nedir?" soruma karşılık http://www.rebab.net sitesinin yetkililerinden aldığım cevaptır.
halis türk sazlarından olup, türk müziğinin bir dönem vazgeçilmez sesi iken günümüzde hemen hemen terkedilmeye yüz tutmuş, ancak tekrardan canlandırılması ve hayata döndürülmesi gereken müthiş bir enstrüman.
insan kulağının aradığı bass frekanslar açısından, batı müziğinde viyolaya tekabül eden bir tını.
işte merak saldığım yeni bir müzik aleti. muhtemelen yine korkup herhangi bir girişimde bulunmayacağım öğrenmek için. aklıma benim.
akıllarda somutlaşabilmesi için kabak kemaneden daha pez sesler veren yaylı bir türk müziği çalgısı olarak tanımlayabiliriz rebabı. sesi yaylı tambur ile çello arasında bir yerlerdedir. kabak kemane'nin kıvraklığına da sahiptir şüphesiz.

eğer keman viyola viyolensel ve kontr bas gibi bir yaylı takımımız olsaydı pek doğal olarak viyolanın yerini tutabilirdi. bu senaryoda kabak kemane kemanın, klasik kemençe viyolanın ve yaylı tambur ise kontr basın yerine geçebilirdi pek tabii..