Bilinen gerçektir yöneten kral dan tut da iç kesimlerde yaşayan halk soyca horasan göçmeni fars aşiretlerine dayanır bunlar makedonyalılar tarafından helenistik etkiyle grek/yunan kültürüne dahil edilmiştir hele amasya ve samsun dan neredeyse tüm anadolu'ya yayılan pontus devleti sonradan galatlar,bitinyalılar,tzanlar da yunanlaştırılmıştır.
Merak eden buyursun ı.mithridates in kökenine baksın.
Pontus krallığının kurucusu ı. Mithridates'in adını pers/fars kökenli bir din olan mitraizm den alması hem de soyca pers/fars kral darius'a dayanması ile acaba dedirtmiştir.
halkı değil ancak yönetici sınıfı için olma ihtimali yüksek olan iddia.
dikkat edilirse; yerli-yabancı, nerede bir pontus betimlemesi var ise yunandan çok pers'e benzemekte.
antik çağda yunanlara en çok benzeyen yöre pontus değil, kilikya'dır.
ancak daha sonra kurulan ermeni krallığı yüzünden türkler öncesi sadece ermenilermiş gibi bir intiba bulunmakta.
halbuki roma imparatorluğu döneminde ermeniler bölgeyi işgal etmiş ve bölge çokça yunan-ermeni mücadelesi yaşamıştır.
aralarındaki ayrım müslüman-gayrimüslim ayrımı kadar net olmuştur.
Yönetici kraliyet ailesi için doğru hatta i.mitridates ahameniş kralı ii.darius'un torunudur yani hanedan iran'dan gelen Perslerdir
Lakin iç bölgelerde galatya, paflagonya hatta ege sınırına kadar tüm iç anadolu'yu alacak şekilde yayılıyor sonra kolhis (günümüzde Gürcistan) tüm anadolu hatta kırım, batı kafkasya ve Ukrayna kıyılarına kadar yayılıyor
Din ve kültür konusu da bir hayli karışıktır kıyılarda genellikle Yunanlılar yaşar ve denizci olarak yaşamını sürdürürlerdi iç bölgelerde paflagonya ve kapadokya Pers soyluları tarafından yönetiliyordu ve kültür olarak iran'a yakındılar
Dini konuda zaten antik yunan panteonu,mitraizm ve Zerdüştlük ile anadolunun yerel tanrı ve tanrıçaları vardı zaten devletin en çok yunanlaşmış yerleri kıyı yerleridir lakin iç bölgelerde de yoğun bir Helenistik etki vardır fekat fekat (pisliğine fekat yazdım) anadolu dilleri de (hititce, luvice,lidyaca gibi dillere yakın veya onların lehçeleri) konuşulmaya devam etti
Karadenizin tamamen yunanlaşması roma döneminde Hristiyanlığın yayılması ile olmuştur bölgede Hristiyanlık Trabzon üzerinden yayılmış bir çok mitra tapınağı kilise ve şapellere dönüştürülmüştür
Sonrasını biliyorsunuz Türklerin Anadolu'ya girişi bunun sonucunda bizanslı valilerin halkın taşınabilir eşyaları ile birlikte adalara ve Konstantinopolis (istanbul) nakletmesi bölgenin Türkleşmesi vs.