Varlık felsefisin terim adıdır. En temelde felsefenin kendisidir. Varlığın manen ya da duygusal açıdan değil, varlık olarak soruşturulmasına dayanır. Aynı zamanda epistemoloji varlık felsefesinin ifade edilme metotlarından doğmuştur ve ayrılmıştır.
felsefi anlamda var olan şey, ağaç ve ateş gibi canlı veya cansız bir madde de olabilir. düşünme ve sezme gibi ruhsal bir şey de... aynı şekilde varlık, inanç gibi manevi bir şey de olabilir. kısacası felsefe için varlık; fiziksel, zihinsel veya ruhsal olarak kabul görebilir. evet.
Felsefenin en temel disiplinidir ve ilk felsefe olarak bilinir. Ontoloji diğer tüm felsefi disiplinlerden hem zamansal olarak hem de özü gereği önceseldir. Zira varlık problemi problemlerin en tümelidir. Bu tümellik tüm problerden önce gelir ve onları kapsar. Felsefede ontoloji birçok biçimde tanımlanmıştır ve ontolojinin inceleme alanı, yöntemi de farklı şekillerde ifade edilmiştir. Lakin burada ontolojiyi tanımlamak mesele değildir. Zira ontoloji varlık'ın bizatihi kendisiyle ilgilenir. Kendisine epistemolojik ve hatta metafizik temel aldığında varlık'a doğrudan değil, dolaylı ve ana fikre uygun düşen temellendirmelerle yapılmış muallel bir ontoloji olur.
Geçmişte batı metafiziği ontolojiyi ancak ve ancak bu şekilde icra etmiştir.
ontoloji (varlık bilgisi) felsefenin uğraş alanlarından biridir. diğerleri epistemoloji (bilgi sorunu), aksiyoloji (değerler sorunu)dir.
ontolojiden bahsedersek;
varlığın kendinde ele alarak özünü, niteliğini ve niceliğini ele alan felsefe dalıdır.
ayrıca felsefenin ilk uğraş alanlarından biri olup tüm varlık alanını, kozmosu, doğayı ve evreni, bunların oluşumunu, dönüşümünü konularını inceler.
ontoloji boyutunda yanıt aranan sorulardan ilki arkeye ilişkindir. yani tüm var olanların başlangıcı, ilk töz nedir? sorusuna yanıt arar.
- varlıkların kökeninde nesne mi, yoksa ruh ve madde diye iki ayrı nesne mi vardır?ruh ve madde diye iki ayrı nesne varsa bunların nitelikleri?
-evrende olup bitenlerin belli bir amacı var mıdır?
-doğa yasaları denilen zorunlu ilişkilerin varlık nedeni nedir?
bilgi kuramı nedir? varlık nedir? varoluş nedir? fiziksel nesneler nelerdir? var oluş bir özellik midir? sorularının cevabını arayan ünlü yunan filozof aristoteles'in çalışmalarının büyük çoğunluğunu üstünde yaptığı bilimdir.
''süper organik varlık alanı (marks)
organik varlık alanı (freud)
inorganik varlık alanı (darwin) ''
şeklinde 3 farklı kategoride incelenen varlık bilimi
"bekle beni bebeğim ben geliyorum" dediğim felsefenin kalburüstü bir kısmı. varlık nedir? varlık var mıdır? varlık tanımlanabilir mi? (varlık var mıdır favorim, yüzbinmilyon saat geyiğini döndürebilirim seni seviyoruz heidegger...)
ilk felsefe olarak da bilinen ve teolojiyle benzerlikleri olan, zaman zaman metafizik anlamına gelecek şekilde anlaşılıp, bazen de metafiziğin bir dalı olarak görülen felsefe disiplin. metafiziğin, tek tek nesne ve olaylarla değil de, genel olarak varlık problemiyle ilgili olan dalı; varlığı varlık olarak, varlık olmak bakımından ele alan bilim; varolan tikel şeyleri değil de, varlığın kendisini, varlığın temel özelliklerini konu alan, somut varlığı araştırmak yerine, varlığı soyut bir biçimde araştıran ve varlığın varlık olmak bakımından doğasının ne olduğu, varlığın kendi başına ne olduğu sorularını soran felsefe dalı
Her bilim nesnelerin belirli bir kesimi ile uğraşır: Zooloji hayvanları, aritmetik sayıları, tarih tarihsel olayları inceler. Ama genellikle nesneler üzerinde düşünmeyi, bunları bölümlemeyi, bunların birbirleriyle olan ilişkilerini saptamayı, bütün nesneler için geçerli olan kanunları araştırmayı kendisine ödev edinen bir bilimi de, yani genel bir nesneler öğretisini ya da genel olarak bir varlık bilimini, bir ontoloji’yi düşünebiliriz. Ancak, bu ontolojiyi, varlıkla bağıntısı olan düşünmenin bilimi olarak tanımlamak, hep aynı yola çıkar o da Hakka'dır
tam olarak "varlık felsefesi" Evreni değişmez bir penise, aman prensibe göre açıklamak mümkünm müdür ? Evrenin "ana maddesi" nedir ? Evren niçin var olmuştur ? Sorularına verilen yanıtlar varlık felsefesini (ontoloji) oluşturur. **
varlık yerine allah'ı koyunca olur sana ilahiyat. bu bağlamda verili kültürel kodları kırıp ontolojiyi irdeleyen kendini bulur ordan da varır tasavvufun engin deryasına.