bugün
- maca sekiz13
- erkek erkeği siker mi16
- tatvan belediyesinde rte'nin resminin indirilmesi33
- yazarların bira içme rekorları13
- aziz yıldırım ve ali koç'un canlı yayına çıkması40
- tezgahtarlık yapan doktora mezunu33
- türkiye de ku klux klan benzeri yapılanmalar8
- erkek sünnetine 18 yaş sınırı getirilmesi21
- savaştaki ülkelerden daha fazla enflasyon olması11
- esma bint mervan10
- aziz yıldırım12
- bir hafızın ateiste karşı müthiş açıklamaları9
- jose mourinho17
- anın görüntüsü17
- kürt milliyetçiliğinin çok komik olması16
- zalbert ramstein11
- irem derici'nin erkek sevdası12
- akp nin iktidardan düştüğü gün13
- sözlükten hatun kaldırmak8
- ankarayı sel aldı27
- iskilipli atıf hoca8
- ali koç ve aziz yıldırım başkanlık seçimi8
- gideon reid morgan jj10
- bik bik'in gece kapısına gidip serenat yapmak13
- meral akşener12
- giden gider9
- kemalist rejimin astığı hocalar8
- vallahi de kemal'in düşmanıyım10
- dünyanın en güzel kızıyla karşılaşmak10
- kıza iğne batıran türbanlı14
- kendini bir görsel ile anlat22
- uludağ sözlük köpek avlama timi18
- allah'ın bizi yobazlarla imtihan ettiği gerçeği8
- saraca silsüpüroğlu12
- hafta içi avm kafelerinde oturan menopoz karılar13
- kızılcık şerbeti 2 nci sezon finali11
- aktroll yazarları donuzlayıp umursamamak10
- evlendikten sonra çok daha iyisiyle karşılaşmak21
- xdearm10
- herkesle iyi geçinmek18
- sözlükte kendinize yakın hissettiğiniz kişiler10
- gizli samyelin moderatör olması13
- kuresel ikinma'nın sevgilisi19
- dünyanın en güzel kızını tarif et16
- icardi190525
- sekse doymuş erkek12
- dem parti'nin tc kürdistan da işgalci açıklaması9
- en ilginç bilgiler11
- dinlilerin dinsizlere sürekli lakap takması12
- namaz kılmayan türk değildir12
nesnelcilik. Nesnel gerçekliğe, değerlendirmeden, eleştirmeden ve yansızlıkla bakılmasını öneren dünya görüşüdür. Bilimi de bu anlamda yansız sayar. Metafizik düşünce sisteminin ürünü olan bu tek yanlı ve bilim dışı yansızlık anlayışı gerçekte düşünceciliği destekler ve bilinemezciliğe varır. Bilim gerçekte, eleştirmeler ve değerlendirmelerle gelişmiştir ve felsefi taraflı yorumlarla biçimlenmiştir.
asubjektif
nasubjektif
nasubjektif
(bkz: objektivist)
Objektivizm felsefenin bir dalına ait açıklamalarda bulunan (epistemoloji, etik vs.) bir bakış açısı değildir. Aksine felsefenin her alanını değiştirmeye yönelik bir harekettir. Öncelikle objektivizm 20. yüzyılın ilk yarısında esen altruizm rüzgarına direnebilmek için kurulmuş bir felsefedir. Objektivizm bugün hala özellikle postmodern diye tabir edilen ideolojilerde görülen hemen herşeyin subjektif oldugu, herkesin kendi hikayesi dahilinde haklı oldugu, doğru ile yanlışın ve objektif ile subjektifin insanlar tarafından ayırt edilemeyeceği gibi düşüncelerine savaş açan bir ideolojidir. Bu ideolojinin ana alt başlıkları "Objektif doğrusallık", "Mantık", "Bireysel çıkar" ve "Kapitalizm" olarak sıralanabilir. Bu başlıklar sırasıyla felsefenin metafizik, epistemoloji, etik ve politik alanlarda karşılaşılan temel sorunlara verilen cevaplardır.
Kurucusu Ayn Rand'a göre insan doğadaki varlıklar arasında oldukça farklı ve üstün özelliklere sahiptir. insanın elinde tuttuğu bu kudret onun doğayı baştan başa değiştirmesine ve insanoğlunun tüm evrene hükmetmesine aracı olabilecek kadar büyüktür. Ancak birçok zincirinden(din, monarşi vs.) kurtulmayı başarabilmiş insan bütün zincirlerini kırıp mevcudiyetinin, aidiyetinin ve bilincinin tamamen farkına varmalıdır. işte bu farkına varma ve mevcudiyet-aidiyet-bilinç üçlüsünün insan tarafından aksiyomlar, yani her türlü üst bilginin sorgulanamaz kaynağı, olarak kabul etme işlemine objektif doğrusallık denmektedir. Bu aksiyomları kabul eden insanların bu aksiyomlar üzerine inşa edeceği üst bilgi yapısı belirli bir metodoloji kullanılarak oluşturulmalı; böylece insan kendini yeniden zincirlere vurmamalıdır. işte bu metodoloji yani epistemoloji mantığın ve nedenselliğin ta kendisidir. Dışarıdan gelen veri bombardımanı sınanmadan, gözlenmeden ve mantıkla ve nedensellikle açıklanmadan içeri alınmamalıdır. Tüm bu bireysel işlemler gerçekleşirken toplum halinde yaşayan insanları düzenleyecek olan kuralların temeli ise bireysel çıkar ilkesi olmalıdır. Bu ilkeye göre insanlar kendilerinin kendi başlangıçları ve kendi sonları olduğunun farkına varıp bu ilkenin herkes için de doğru olduğu düsturuyla hareket etmelidirler. Ve son olarak da tamamen serbest piyasayı ve liberteryen bir anlayışla bireysel özgürlükler savunan bir kapitalizm bu ideolojiye en uygun işletim sistemidir. Kendi ideolojisi bağlamında bir önceki cümlede belirtilen tarzda kapitalizm(ki bu tarz bir kapitalizm maalesef kapitalizmin beşiği denen ülkelerde dahi mevcut değildir) insana en yakışan, en onurlu sistemdir.
Objektivizm'i tek başına sadece Ayn Rand okuyarak yorumlamak oldukça yüzeysel ve soyut bir durum yaratacaktır ki objektivizmin özü felsefenin tamamiyle somut olup insana hizmet etmesi anlayışıdır. Bu yüzden ilgilenenlerin daha yeni olaylara karşı tutumlar ve yeni açılımlarla ilgili olarak geçtiğimiz yaz vefat eden Richard Rorty'i ve http://www.aynrand.org 'daki makaleleri okumalarını tavsiye ederim.
Kurucusu Ayn Rand'a göre insan doğadaki varlıklar arasında oldukça farklı ve üstün özelliklere sahiptir. insanın elinde tuttuğu bu kudret onun doğayı baştan başa değiştirmesine ve insanoğlunun tüm evrene hükmetmesine aracı olabilecek kadar büyüktür. Ancak birçok zincirinden(din, monarşi vs.) kurtulmayı başarabilmiş insan bütün zincirlerini kırıp mevcudiyetinin, aidiyetinin ve bilincinin tamamen farkına varmalıdır. işte bu farkına varma ve mevcudiyet-aidiyet-bilinç üçlüsünün insan tarafından aksiyomlar, yani her türlü üst bilginin sorgulanamaz kaynağı, olarak kabul etme işlemine objektif doğrusallık denmektedir. Bu aksiyomları kabul eden insanların bu aksiyomlar üzerine inşa edeceği üst bilgi yapısı belirli bir metodoloji kullanılarak oluşturulmalı; böylece insan kendini yeniden zincirlere vurmamalıdır. işte bu metodoloji yani epistemoloji mantığın ve nedenselliğin ta kendisidir. Dışarıdan gelen veri bombardımanı sınanmadan, gözlenmeden ve mantıkla ve nedensellikle açıklanmadan içeri alınmamalıdır. Tüm bu bireysel işlemler gerçekleşirken toplum halinde yaşayan insanları düzenleyecek olan kuralların temeli ise bireysel çıkar ilkesi olmalıdır. Bu ilkeye göre insanlar kendilerinin kendi başlangıçları ve kendi sonları olduğunun farkına varıp bu ilkenin herkes için de doğru olduğu düsturuyla hareket etmelidirler. Ve son olarak da tamamen serbest piyasayı ve liberteryen bir anlayışla bireysel özgürlükler savunan bir kapitalizm bu ideolojiye en uygun işletim sistemidir. Kendi ideolojisi bağlamında bir önceki cümlede belirtilen tarzda kapitalizm(ki bu tarz bir kapitalizm maalesef kapitalizmin beşiği denen ülkelerde dahi mevcut değildir) insana en yakışan, en onurlu sistemdir.
Objektivizm'i tek başına sadece Ayn Rand okuyarak yorumlamak oldukça yüzeysel ve soyut bir durum yaratacaktır ki objektivizmin özü felsefenin tamamiyle somut olup insana hizmet etmesi anlayışıdır. Bu yüzden ilgilenenlerin daha yeni olaylara karşı tutumlar ve yeni açılımlarla ilgili olarak geçtiğimiz yaz vefat eden Richard Rorty'i ve http://www.aynrand.org 'daki makaleleri okumalarını tavsiye ederim.
ayn rand 'a göre objektivizm, kendisinin belirttiği üzere şöyledir.
Objektivizm, felsefi bir akımdır. Politika, felsefenin bir dalı olduğuna göre, objektivizm de belirli politik ilkeleri savunur. Özellikle " laissez-faire kapitalizm ", objektivizmin temel felsefi ilkesidir.
Felsefe, insanın doğasına ve varlığına ilişkin ; üç ayrı felsefi disipline dayalıdır. Metafizik, Epistemoloji ve Ahlak...
Objektivistler, " muhafazakar " değil, kapitalizmin radikal savunucularıdır ve asıl amaçları politika veya ekonomi değil,insanın doğasını ve varlık nedenini incelemektir.
Objektivizm, felsefi bir akımdır. Politika, felsefenin bir dalı olduğuna göre, objektivizm de belirli politik ilkeleri savunur. Özellikle " laissez-faire kapitalizm ", objektivizmin temel felsefi ilkesidir.
Felsefe, insanın doğasına ve varlığına ilişkin ; üç ayrı felsefi disipline dayalıdır. Metafizik, Epistemoloji ve Ahlak...
Objektivistler, " muhafazakar " değil, kapitalizmin radikal savunucularıdır ve asıl amaçları politika veya ekonomi değil,insanın doğasını ve varlık nedenini incelemektir.
insanların duygularını, hayallerini, taleplerini, çıkarlarını görmezlikten gelen bir felsefe akımı olduğu için yokolup gitmiş ve tarih olmuştur. ama bunca anlamsızlığına rağmen, şu an bu akımın izlerini pekçok ülkenin yönetim kademelerinde görebilirsiniz, özellikle de güney amerikada.
iktisadi yöntem açısından, friedrich august von hayek'e göre, insan düşüncesinin ürünü olan kategorilerin gerçekler olarak ele alınmasıdır.
1940'lı yıllardan itibaren ABD sağlık çevrelerinde gelişmeye başlamış bir psiko-terapi yöntemi.
ahlak objektif bir gerçeklik midir yoksa subjektif bir lüks müdür sorusunu soran felsefi akımdır.
(bkz: atlas shrugged)
güncel Önemli Başlıklar