lao tzu

entry44 galeri3
    44.
  1. iyiliğin içinde kötülük; kötülüğün içinde iyiliğin bulunduğunu, fazla olanın az; az olanın ise çok olduğunu söyleyen Çinli filozof. Bir şeyi biliyorsan onu zıtlarıyla bilmiş olursun zaten der. Yasalar ve yasaklar ne kadar çok olursa suçun da o oranda çok olduğunu belirtir. Tao'dan geldik dönüşümüz yine onadır diye de ekler eserinde. Yaşamı hakkında yazılıp çizilen çoğu şey söylentiden ibarettir. Alaaddin Şenel "siyasal düşünceler tarihi" adlı eserinde kendisinden anarşist düşünür olarak bahsetmektedir.
    3 ...
  2. 43.
  3. Lao tzu 'nun zihin açıcı bilgilerini okuduktan sonra istemsiz olarak dingin bir hale geldim. Aslında çok sofistike duran konular hiçte öyle değilmiş gibi gelmeye başladı. Eğer bu bilgileri reel hayata adapte edersek gerçek rahatlamayı sağlamış oluruz. Ek olarak kayıp at hikayesinin alt metnini şöyle bırakayım

    --spoiler--
    "acele karar vermeyin. o zaman sizin de herkesten farkınız kalmaz. hayatın küçük bir parçasına bakıp tamamı hakkında karar vermekten kaçının. karar aklın durması halidir. karar verdiniz mi, akıl düşünmeyi, dolayısı ile gelişmeyi durdurur. buna rağmen akıl insanı daima karara zorlar. çünkü gelişme halinde olmak tehlikelidir ve insanı huzursuz yapar. oysa gezi asla sona ermez. bir yol biterken yenisi başlar. bir kapı kapanırken, başkası açılır. bir hedefe ulaşırsınız ve daha yüksek bir hedefin hemen oracıkta olduğunu görürsünüz."
    --spoiler--
    1 ...
  4. 42.
  5. 41.
  6. vurucu sözlere imza atmış çinli filozof. evet.
    0 ...
  7. 40.
  8. Başkalarını bilen kimse bilgili, kendini bilen kimse bilgedir.
    1 ...
  9. 39.
  10. " Eğer bunalımda iseniz, geçmişte, Endişeli iseniz, gelecekte, Huzur içindeyseniz, bugünde yaşıyorsunuz demektir..."
    0 ...
  11. 38.
  12. Bir çömlek kilden yapılır ama içindeki boşluktur onu kullanışlı yapan, Evlerin duvarları vardır ama o duvarlardaki deliklerdir evi oturulabilir kılan. kapılar, pencereler ve odalar... insan nesnelere biçim verir ama anlamı veren boşluktur.

    Eksik olan varolana sebebini verir.

    yol ve erdem
    13 ...
  13. 37.
  14. "Başkasını bilmek bilgidir, kendini bilmek gerçek bilgeliktir."
    2 ...
  15. 36.
  16. konfüçyüs doğunun aristosu ise lao tzu sokrates idir. lao tzu aydınlanmış konfüçyüs aydınlanamamıştır.
    1 ...
  17. 35.
  18. " Mutsuzsan geçmişte yaşıyorsundur. Endişeliysen gelecekte yaşıyorsundur. Huzurluysan şu anda yaşıyorsun demektir. "
    6 ...
  19. 34.
  20. Lan o tuzlu diye okuyanların olduğu tarihi çinli.
    0 ...
  21. 33.
  22. "binlerce kilometrelik bir yolculuk bile, tek bir adımla başlamak zorundadır."

    "emretmeden yönetebiliyorsanız, öndersiniz demektir."

    --spoiler--

    efendim köyde bir yaşlı adam varmış.. çok fakir.. ama kral bile onu kıskanırmış.. öyle dillere destan bir beyaz atı varmış ki.. kral at için ihtiyara nerdeyse hazinesinin tamamını teklif etmiş ama adam satmaya yanaşmamış..

    "bu at, bir at değil benim için.. bir dost.. insan dostunu satar mı" dermiş hep..

    bir sabah kalkmışlar ki, at yok.. köylü ihtiyarın başına toplanmış..

    "seni ihtiyar bunak.. bu atı sana bırakmayacakları, çalacakları belliydi. krala satsaydın, ömrünün sonuna kadar beyler gibi yaşardın. şimdi ne paran var, ne de atın" demişler..
    ihtiyar "karar vermek için acele etmeyin" demiş.. sadece 'at kayıp' deyin. çünkü gerçek bu.. ondan ötesi sizin yorumunuz ve verdiğiniz karar. atımın kaybolması, bir talihsizlik mi, yoksa bir şans mı, bunu henüz bilmiyoruz. çünkü bu olay henüz bir başlangıç. arkasının nasıl geleceğini kimse bilemez.."
    köylüler ihtiyar bunağa kahkahalarla gülmüşler. ama aradan 15 gün geçmeden, at bir gece ansızın dönmüş.. meğer çalınmamış, dağlara gitmiş kendi kendine.. dönerken de, vadideki 12 vahşi atı peşine takıp getirmiş. köylüler, ihtiyar adamın etrafına toplanıp özür dilemişler..

    "babalık" demişler.. "sen haklı çıktın.. atının kaybolması bir talihsizlik değil adeta bir devlet kuşu oldu senin için.. şimdi bir at sürün var.."

    "karar vermek için gene acele ediyorsunuz" demiş ihtiyar.. sadece atın geri döndüğünü söyleyin. bilinen gerçek sadece bu. ondan ötesinin ne getireceğini henüz bilmiyoruz. bu daha başlangıç.. birinci cümlenin birinci kelimesini okur okumaz kitap hakkında nasıl fikir yürütebilirsiniz?.."
    köylüler bu defa ihtiyarla dalga geçmemişler açıktan ama, içlerinden "bu herif sahiden gerzek" diye geçirmişler..
    bir hafta geçmeden, vahşi atları terbiye etmeye çalışan ihtiyarın tek oğlu attan düşmüş ve ayağını kırmış. evin geçimini temin eden oğul şimdi uzun zaman yatakta kalacakmış. köylüler gene gelmişler ihtiyara..

    "bir kez daha haklı çıktın" demişler. "bu atlar yüzünden tek oğlun bacağını uzun süre kullanamayacak. oysa sana bakacak başkası da yok.. şimdi eskisinden daha fakir, daha zavallı olacaksın" demişler..
    ihtiyar "siz erken karar verme hastalığına tutulmuşsunuz" diye cevap vermiş. "o kadar acele etmeyin. oğlum bacağını kırdı. gerçek bu.. ötesi sizin verdiğiniz karar.. ama acaba ne kadar doğru.. hayat böyle küçük parçalar halinde gelir ve ondan sonra neler olacağı size asla bildirilmez.."

    birkaç hafta sonra, düşmanlar kat kat büyük bir ordu ile saldırmış. kral son bir ümitle eli silah tutan bütün gençleri askere çağırmış. köye gelen görevliler, ihtiyarın kırık bacaklı oğlu dışında bütün gençleri askere almışlar. köyü matem sarmış. çünkü savaşın kazanılmasına imkan yokmuş, giden gençlerin ya öleceğini ya esir düşüp köle diye satılacağını herkes biliyormuş. köylüler, gene ihtiyara gelmişler..

    "gene haklı olduğun kanıtlandı" demişler. "oğlunun bacağı kırık, ama hiç değilse yanında. oysa bizimkiler belki asla köye dönemeyecekler. oğlunun bacağının kırılması, talihsizlik değil, şansmış meğer.."

    "siz erken karar vermeye devam edin" demiş, ihtiyar.. oysa ne olacağını kimseler bilemez. bilinen bir tek gerçek var. benim oğlum yanımda, sizinkiler askerde.. ama bunların hangisinin talih, hangisinin şanssızlık olduğunu sadece allah biliyor."

    lao tzu, öyküsünü şu nasihatla tamamlarmış, etrafına anlattığında:

    "acele karar vermeyin. o zaman sizin de herkesten farkınız kalmaz. hayatın küçük bir parçasına bakıp tamamı hakkında karar vermekten kaçının. karar aklın durması halidir. karar verdiniz mi, akıl düşünmeyi, dolayısı ile gelişmeyi durdurur. buna rağmen akıl insanı daima karara zorlar. çünkü gelişme halinde olmak tehlikelidir ve insanı huzursuz yapar. oysa gezi asla sona ermez. bir yol biterken yenisi başlar. bir kapı kapanırken, başkası açılır. bir hedefe ulaşırsınız ve daha yüksek bir hedefin hemen oracıkta olduğunu görürsünüz."

    --spoiler--
    7 ...
  23. 32.
  24. 31.
  25. " içinde bulunduğumuz anı daha iyi yaşamak için saatler ve günlerden sıyrılmalıyız " deyişini dile getirmiş düşünür.
    0 ...
  26. 30.
  27. Tek eseri bulunan çinli filozoftur. Taoizmin kurucusu olarak bilinir.
    0 ...
  28. 29.
  29. sözlüğün hint ve çin dinlerinin pazarlama yerine döndüğünü gösteren bir başlık.
    0 ...
  30. 28.
  31. " dusuncelerini izle, sonra onlar kelimelere donusur.
    kelimelerini izle, sonra onlar eyleme donusur.
    eylemlerini lzle, sonra onlar aliskanliklarina donusur.
    aliskanliklarini izle, sonra onlar karakterine donusur.
    karakterini izle, sonra onlar kaderine donusur."

    lao tzu
    0 ...
  32. 27.
  33. 26.
  34. Eğer depresyondaysanız, geçmişte yaşıyorsunuz. Eğer endişeliyseniz, gelecekte yaşıyorsunuz. Eğer kendinizle barış içindeyseniz, şu anda yaşıyorsunuz.
    3 ...
  35. 25.
  36. "Tanrı size istediğiniz insanları değil, ihtiyacınız olan insanları verir.
    Öyle ki bu insanlar size yardım edecek, sizi incitecek, acı verecek, sizi terkedecek, sizi sevecek ve olmanız gereken insan olabilmenizi sağlayacaktır."
    felsefesini sevdiğim. *
    5 ...
  37. 24.
  38. (#21620070) sacmalayan yazar.
    benim annem hindu bir adamla evlendi, ve ben muslumanim. Babamin dinini secmedim.

    Ustelik annemde din falN degistirmedi evliligi boyunca. Musluman kaldi.
    1 ...
  39. 23.
  40. ' Zayıflık harika bir şeydir, güç hiçbir şey. Bir insan yeni doğduğunda zayıf ve esnektir, öldüğü zaman ise sert, kaskatı ve duygusuzdur. Bir ağaç büyürken zayıf, esnek ve tazedir. Kuru ve sert hâle geldiğinde ölür. Sertlik ve güç ölümün arkadaşlarıdır. Esneklik ve zayıflık ise varoluş tazeliğinin ifadeleridir. ' sözleriyle Stalker filminde keşfettiğim düşünür.
    1 ...
  41. 22.
  42. "yol tao'dur ve tao yoktur" söyleminin sahibi mübarek şahsiyet.
    1 ...
  43. 21.
  44. "bilen söylemez, söyleyen bilmez" diyen muhterem. mutasavvuflar da sık sık başvururlar bu sırlı kelama.
    0 ...
  45. 20.
  46. değerlere sahip çıkan ve çizgisini bozmayan bir yazar.

    (bkz: #19660344)
    0 ...
© 2025 uludağ sözlük