bugün

orhan kemal'in pek bilinmeyen şahane romanı.bir anadolu şehrinde yaşayan bir kızın sinema yıldızı olmak için istanbula gitmek istemesi, gidene kadar ve gittikten sonra yaptıklarını anlatır.

(bkz: dünyanın en eski mesleği)
başrollerindeilker aksum, cansel elçin ve bir de adını bilmediğim bir kızın rol alacağı yeni kanal d dizisi.
dizisi yapılan bir orhan kemal klasiği daha.
romanları diziye çevirme furyasının son üyesi dizidir.
Tam olarak özet geçilmek istese şu şekildedir
--spoiler--
Orhan Kemal, aile içi otorite ilişkilerini sorgulayan pek çok öykü, roman yazmıştır. Anadolu’daki geleneksel aile yapısını sert bir gerçekçilikle yansıtan Orhan Kemal’in yapıtlarında baba, genellikle ailenin gücünü, temsil eder; babanın yokluğu ise yoksulluğa ve otorite boşluğundan doğan karmaşaya yol açar. Geleneksel aile yapısında babanın baskın iktidarı sarsılmazdır, onun iyi ya da kötü bir kişiliğinin olması ailedeki konumunu değiştirmez. Orhan Kemal’in romanlarında babanın varlığı ya da yokluğu pek çok soruna kaynaklık etmiş; ailenin dağılmasına ya da yeniden yapılanmasına gerekçe oluşturmuştur.

Kötü Yol Orhan Kemal‘in yine baba yokluğunu sorguladığı bir öyküsüdür. Kitabın özeti şöyle; Adana’da yaşayan Nuran ve ihsan, babalarını çocuk yaşta kaybetmişlerdir. Anneleri Ayşe Hanım, ailenin yönetimini çocuklar büyüyene dek elinde tutar.
Artık bir delikanlı olan ihsan, babasının yerine geçtiğinde ailenin geçimini sağlamak sorumluluğunu da üzerine alır. Fabrika’da işçi olarak çalışan ihsan’a hiç istemediği kamyonla mal taşıma görevi verilir. ihsan, kamyonla uzun yola gittiği sıralarda gözünün arkada kalmaması için kız kardeşini birine emanet etmek ister. Çapkın, güvenilmez bir adam olsa da, ihsan’ın en yakın arkadaşı olduğundan, Nuran’a göz kulak olmak görevi Reşat’a verilir. Bu görev Ayşe Hanım tarafından da onaylanır. Nuran, annesi ve ağabeyi ihsan’ın kendisine sunduğu yaşam koşullarından memnun değildir.
Nuran, uzun zamandır varlıklı bir hayat yaşayabildiği istanbul düşleri kurmaktadır. Reşat, Nuran’ın istanbul için kurduğu ışıltılı düşleri ihsan’ın yokluğunda kullanır, Nuran’ı ikna eder ve onu istanbul’a götürür. Genç bir kızın bir erkeğe ‘emanet edilme’sinin tüm kötü sonuçları yaşanır: Geri dönüşü olanaksız hatalar, derin pişmanlıklar. Orhan Kemal, genç kadınların ekonomik bağımsızlıklarını elde etmeleri doğrultusunda yol alınması gerekirken kadınların her koşulda bir erkeğe mecbur ediliyor olmasının sonuçlarının ne kadar acı olabileceğini ortaya koyar.
‘Kötü Yol’, Adana’dan istanbul’a özgür ve mutlu bir hayatı yaşamak için kaçan bir genç kızın öyküsüdür. Nuran, içinde yaşadığı kapalı toplumdan sıyrılmak isteyen bir genç kızın haklı sıkıntısını yaşar; ancak bu yaşamdan kurtulabilmek için donanımsız, hazırlıksızdır. Mesleksiz, eğitimsiz Nuran, kaçmak istediği otoriter erkeklerden yine bir erkeğin yardımıyla kurtulmak istemiştir. Sığındığı erkekten umduğu yardımı göremez, üstelik kullanılır. Günü gelir, bir zamanlar sıkışıp kaldığı yaşamdan kendini kurtarması için seçtiği erkekten de kurtulmak ister. Bu kez ‘korunmaya muhtaç genç kız’ bir başka erkek tarafından yine ‘kurtarılır’. Orhan Kemal, bu öyküsünde söylemini hafifletmeden, ekonomik bağımsızlığı olmayan kadının yalnızlığını, çaresizliğini, savruluşunu ortaya koyar.
Orhan Kemal yazınında abartısız ancak ayırıcı özellikleri bakımından son derece güçlü kadın kahramanlar yaratılmıştır. ‘El Kızı’ndaki Nazan, kitaba adını veren Cemile, ‘Hanımın Çiftliği’ndeki Güllü, Orhan Kemal’in unutulmaz kadın kahramanlarındandır. ‘Kötü Yol’da ise tüm neşesi, saflığı, güzelliği, toyluğu ve düşleriyle Nuran karşımıza çıkar. Bütün özellikleriyle Nuran’ı sever, onu haklı bulur, ona kızar, onun için üzülürüz.
Kadınların çağdaşlaşma süreci
‘Kötü Yol’, çağdaş yaşamın Anadolu’da yaşayan genç kızlara nasıl, ne ölçüde yansıdığını; erkek egemen Anadolu kültüründe genç kızların, kadınların çağın ilerici önermelerine karşın nasıl edilgin bırakıldığını yalın, açık bir dille ortaya koyuyor. Macera ve polisiye öğelerle renklenen öykü, alt metninde tüm Orhan Kemal yapıtlarının karakteristik yapısı gereği bir toplumsal eleştiriyi, bu kez kadınların çağdaşlaşma sürecindeki yalnızlığını tartışıyor.
Roman ilk başlarda hikayenin başkahramanı olan ihsan’ın yaşadığı anadolunun bir köyünde geçiyor.ihsan burada bir şantiyede çalışıyor.Sonra patronu bir iş için ihsan’ı Anadolunun bir başka köşesinde görevlendiriyor.Bunu fırsat bilen kız kardeşi Nuran ihsan’ın arkadaşı Reşat’la istanbul’a kaçarlar ve Dolapdere civarında bir pansiyonda kalırlar.Daha sonra Nuran film artisti olmak için Beyoğlu Yeşilçam sokakları civarında yatıp kalkar.

Kardeşinin kaçtığını öğrenen ihsan’da işini bırakıp trenle istanbul’a gelir.Şişli civarlarında taksicilik yapmaya başlar. Birgün Beyoğlu’nda bir barın önünde kardeşi Nuran’la Reşat’a rastlar.Ve Reşat’ı dövüp kardeşini yanına alır.Daha sonra ihsan’ın istanbul’da tanıştığı ve beğendiği Nermin hanım ve Nermin hanımın annesiyle birlikte istanbuldan ayrılarak hep hayal ettikleri kırmızı kiremitli dağevin de yaşamak üzere yola koyulurlar.
--spoiler--
Şu an kanal d de oynayan dizi.
başrol karakterinde bulunan kadının "kötü yol"a düştüğünü düşündüğüm kitabını okumadığım, dizisini izlemediğim muhtemelen "orhan kemal'in ölümsüz eserinden kötü yol" fragmanına sahip olacak dizidir.
1965 yılında geçmesine rağmen, 67-68 model şavrolelerin kullanıldığı dizi.

ama gayet güzel yine de, ilker aksum "reşat" rolünde alışılageldik profilinin dışında, çokça hanımın çiftliğini hatırlatıyor, konu biraz farklı o kadar. ama zaten onlar da bunu inkar etmemiş olacaklar ki nehir kenarındaki mesire yerinde buluşan nuran ve reşatın ardından ağaca kazınmış ve içinde k ve g(kemal ile güllü) harflerinin olduğu kalp motifini kadraja sokarak hanımın çiftliği'ne selam gönderdiler.

güzeldi. izlenir...
başroldeki kıza taktığım dizidir. kız fena değil güzel ancak dizide anlatıldığı kadar abartılı bi durumu yok bence. yok göz kamaştıran, yok yolda sürekli laf atılan. başrol de tipleme de o kıza büyük gelmiş.
bokunu çıkarmasalar da izlesek diye düşündüğüm orhan kemal'den uyarlama dizi.
yeni çıkan dizidir. anladığım kadarıyla kız sonunda kötü yola düşüp yollu oluyor...
sonunda başladı çok şükür dediğim dizidir. bu arada bayıldım, umarım cılkını çıkarmazlar. zaten başroller müthiş.
romanı sikkodur. klişedir.
ilk bolum bitti emmiler yengeler ama resat simdi ne b.k yiyecek?
basroldeki hatunun gayette cok tas oldugu dizidir. daha da konusu falan ilgilendirmez beni. yazdim bu diziyi. persembe aksami gozum gonlum acilsin istersem bu var.
cansel elçin olduğu için haftalardır başlamasını beklediğim dizi. tek sorunum cansel elçin'in dizide ikinci adam, kötü adam olarak oynayacağıydı. çünkü tanıtım fragmanını izleyince aynen bu şekilde geliyordu insana. ama dün ilk bölümünden sonra anladım ki kesinlikle o rolde değilmiş. kitabının özetini, hakkındaki yorumları bile okumaya korkuyorum şuanda sonunu falan öğrenicem diye. umarım bir yaprak dökümü, bir aşkı memnu vb. gibi cılkı çıkarılmaz, çarpıtılmaz.
Kanal D' nin basladığı günden bu yana her aksam oynattığı dizi.
bol miktarda tümseği, kasisti ve keskin virajları olan yol. *
başroldeki kızın güzel olmadığı, abartıldığı dizi...
orhan kemal in dile gelip de 'hee bütün romanlarımı dizi yapın hee '' dediği diziye uyarlanmış romanıdır.
o kızın saçları ek, yalnız anasını iyi bulmuşlar, tıpatıp.
aşk-ı memnu ve yaprak dökümünden sonra yine bir kitap saçmalanmak üzere dizi oldu.
Bin bir versiyonu çekilmiştir, yemezler.
hanımın çiftliği formatında bir dizidir. cansel elçin de beklenmeyecek bir rolde yer almaktadır.
Televizyonda verilen tekrarlarıyla yuh dedirten dizidir. Zira her açtığımda bu dizinin eski bölümünü görmekten sıkıldım. Filme gelince Türk sineması daha önce milyon tanesine sahne olduğundan klişedir. Ayrıca film fazlasıyla hanımın çiftliğini andırıyor. Ve filmin en güzel şeyi de muhtemelen Cansel Elçin'dir.
Kabak tadı veren an itibariyle kanal d de yeni bölümü yeniden veren dizi.