esasen olağandır. zira, hem ibranice hem arapça hem de, türkçe adlandırmaları değişkenlik arz eden kitaplar, hangi ümmete hangi millete indirilmiş, sıklıkla kaos içerisinde kalmaktadır.
eski ahit, eski anlaşma diye de geçer. musapeygamber'in, allahı yehova ile sina dağı'nda yaptığı görüşmenin musevilerin , firavun elinden kurtarılmasına ilişkin karşılıklı referansları içermesinden dolayı bu ismi almıştır. eski ahit hıristiyan inanç kitabı kitab ı mukaddes'te yer aldığından dolayı, hıristiyanlarca kabul edilir. zira burada, kraldavut tarafından isapeygamberin zühur edeceği ve mesihliği 6 asır önce bildirilmiştir.
kitab ı mukaddesin ikinci kısmı ise, yeni ahittir. hristiyanlar buna da inanırlar. ancak yeni ahit, musevilerce kabul görmez. zira burada, kendilerinin çarmıha gerdiği isa'nın mesihliğinden söz edilir. bu sebepten top yekün kitab ı mukaddes, yahudi referansı da sayılamaz.
şimdi eski ve yeni ahit'in içerisini açarak, tevrat ve incillerin yerine göz gezdirelim.
eski ahit, i.ö beşinci asır'da, yahudi din adamlarınca son hali verilerek elde edilmiştir. eski ahit toplamda 34 kitaptan oluşur.
bunların ilk 5'i, tevrat veya "musa'nın 5 kitabı" denen, tora'dır. işte, tevrat budur. velakin, yahudi inancını tümden karşılamaz. tevratın ardını, davutmezmurları da denen, ilahi ve şiir kısmını oluşturur. mezmurları da içerisine alan eski ahit'in diğer 29 kitapla birlikte anılan ismi, tanah olarak da bilinir.
çcukluğuumuzda bir dönem, yahudilik ve musevilikin bir birinden ayrı iki din olarak ele alınıp, museviler için musa'nın, yahudiler için davutun peygamber gönderilip, zebur ve tevrat ayrımının yapıldığını anınmsayalım.
yeni ahit ise, 27 bölümden oluşur. ilk dördü, kanonik incil de denilen, yuhanna, markos, luka ve mattaincillerini kapsar. bu dörtlünün tümü, incil olarak kabul edilir. bunla beraber; her birine, "kanonik incil" adı da verilir. kalan 23 kısım ise, luka ve pavlus'un çeşitli ülkelere yolladığı hristiyanlığa davet içeren mektuplardan oluşur.
barnabas incili, yahuda nin mujdesi gibi incil türevleri, hıristiyanlıkta apokrif yani kutsal olmayan kabul edildiğinden, kanoniklere dahil değildirler.
bu konuda en rahatı sanıyoruz ki islamiyettir. herhang apokrif veya heretik kısım içermeyen kur an, muhammedpeygamber'in tekelinde "tanrı kelamı" olarak lanse edilmiştir.