das model cover'ının bir de rammstein'dan dinlenmesi şiddetle tavsiye edilen elektronik müziğin dedeleri. sahne performanslarında "amcalar counter çeviriyor" geyiklerine mağruz kalan, bünyesinde bilgisayar mühendisleri barındıran, müziği ürettikleri bilgisayarların işletim sistemlerini dahi bizzat kendileri yazmış olan, günümüzde yaptığı müzikten etkilenmeyen müzisyenin neredeyse olmadığı grup. *
kendi zamanlarında millet çazır çuzur gitar çalarken, yaptıkları işlerin müziğin geleceğini nasıl etkileyeceğini düşünüyorlarmıydı acaba. progressive ve punk'ın moda olduğu yıllarda elektronik müzik yapmak! çok büyük cesaret. kraftwerk'in yaptıkları her dönem değerli bulunmuştur. yılları devirip sahnede yaşlanan çoğu grubu etkisinde bırakan bir yanı mutlaka vardır onların.
alman sanayi devrimini, otomasyon deliliğini dinlerken iliklerinizde hissedebileceğiniz grup. yaptıkları müzikle yaşadıkları çağa nanik yaptıkları yetmiyormuş gibi aynı zamanda bir sonraki nesle örnek olmuşlardır.
bu arada grubun, albümlerinin çoğunun, almanca, fransız, italyan baskıları değişik olduğu için arşivcileri kıl eden bir duruma da sahiptir. Ayrıca, her konserinin tadı farklı olduğu için, bootleg manyakları arasında, abi ben de 1976 konseri var, bilmemne şarkısının 3. dakikasında, bilmemne şarkısını sokmuş adamlar gibi garip muhabbetlere konu olabilir.
bugün bildiğimiz anlamdaki elektronik müziği yaratan insanlar. çok düz ve sıkıcı olsada şarkılarının çoğu, bugünkü müziğe verdikleri katkı tartışılmaz.
Teknik imkanların sınırlı olduğu bir dönemde, yaratıcılıklarını kullanarak yakın gelecekte olması pek mümkün görünmeyen teknolojik verileri müziklerinde yakalamışlardır.
Grup elemanları, sakallarının traş olurken çıkardıkları hışırtıyı yakın temas mikrofonu kullanarak synthizerlerina kaydetmişler ve parçalarında melodi olarak kullanmışlardır.
insan sesinin duyamayacağı frekansta köpek düdüğü çalıp stüdyoya bir köpek getirmişler ve hayvancağızı çıldırtmışlardır.
ingiltere'de The Tubeway Army (Gary Numan), Soft Cell (Marc Almond) ve Heaven 17 (Martin Ware, Ian Craig Marsh, Philip Oakey) gibi gruplar çok sesli elektronik müzik denemelerini önceden makaraya kaydettikleri sabit ritm üzerine synth çalmak suretiyle yaparken, bu Almanlar synthizer'a flüt monte edip 4-5 ayrı enstrümanı elektronikleştirmeye ve aynı anda çalmaya bakıyorlardı.
Kraftwerk'in yeni çalışmaları da sanki 15-20 sene önce yazılmış da tozlu raflardan yeni çıkarılmış izlenimi verircesine Das Model veya Autobahn havasını fazlasıyla yaymaktadır. onları büyük kılan da budur...
"Trans Europe Express" isimli meşhur çalışmalarında "Düsseldorf Tren Istasyonu'nda Iggy Pop ve David Bowie`yle buluştuk" diyerek bir bakıma onlara olan şükranlarını sunmuşlardır.
Geçen hafta itibariyle de grubun kurucu üyelerinden Florian Schneider, gruptan ayrıldığını açıklamıştır.
bu aralar acayip dinlediğim, tour de france ve aérodynamik' e hasta olduğum almanya çıkışlı elektronik müzik grubu.
mtv müzik ödüllerindeki canlı aérodynamik performansına kendi sitelerinden ulaşabilirsiniz, ışık şovları ile süper.
bugün biz bir clubta, discoda veya partide o bass drop için bekliyorsak bu kraftwerk sayesindedir. bu adamlar ilk sahneye çıktıklarında seyircilerin çoğu oturduğu yerden sadece alkışlıyor, ne olduğuna anlam veremeyerek izliyor veya "yapacağınız müziği sikeyim" şeklinde ciddi bir surat ifadesine bürünüyordu. hatta son gruptakiler bugünün plaza çalışanları ve bankacılarıdır. tabii bir de o zamanlar yıl 1969 ve 70'lere henüz yeni giriliyor. synthesizer denilen bir aletten çıkan ışın tabancası seslerine alışmak için biraz zaman geçmesi gerekti. kraftwerk bu anlamda vizyoner kelimesinin karşılığı gibidir.