bugün

Dahi fransız besteci. Yakaladığı sade, yalın ve çarpıcı anlatımla birçok sanatçıyı etkilemiş; furniture music olarak adlandıralan müzik tarzını yaratmıştır.
Fransız besteci, piyanist. Piyano eserleri, tiyatro ve bale müzikleri bestelemiştir. Besteleri orijinal, mizahi, minimalisttir. Müzikte mizahın babası olarak tanınır. Mizahçı kişiliği parçalarına verdiği adlarda ("Armut biçiminde parça" ) ve müziğe koyduğu anlatım biçimlerinde ("dişi ağrıyan bir bülbül gibi") görülür.

Normandiyalı bir baba ve iskoç bir annenin çocuğu olan Satie, Normandiya'da doğdu. Müziğe org çalarak başladı. Önce, ünlü orgcu Felix Alexandre Guilmant ile çalıştı, daha sonra Paris Konservatuarı'nda Albert Lavignac ile derslere devam etti. Başarısız bir öğrenci olan Satie, 8 yıl sonra 1886'da konservatuardan ayrımak zorunda kalarak orduya yazıldı; bir sene sonra bronşite yakalandı ve bu sebeple ordudan ayrıldı; adını Erik olarak değiştirdi ve ilk eseri Valse-Ballet'i yayınladı.

Sivil hayata dönünce, dönemin mizahçı, ressam ve empresyonistlerinin buluşma noktası olan evinin yakınındaki Le Chat Noir kabaresininin abonesi oldu. 1888'de piyano için Trois Gymnopédies adlı eserini besteledi. Bu eserde arkadaşı J. P. Contamine de Latour'un bir şiirinden esinlendi. Bir sene sonra Paris Büyük Sergisi'nde duyduğu Rumen pop müziği ve Endonezya vurmalı çalgılar topluluğu'nun yaptığı müzikten etkilenerek Gnossiennes üzerinde çalıştı. 1891'de bir kabarede ikinci piyanist olarak çalışmaya başladı ve burada besteci Claude Debussy ile tanıştı. Bir yanlış anlaşma yüzünden 1916'da dostlukları bozuluncaya kadar çok iyi arkadaş idiler.

Aynı yıl bir Katolik tapınağında mistik bir organizasyonun yöneticisi olan Josephin Pelodin ile tanıştı; onun takipçisi ve daha sonra da şapelin yöneticisi oldu. Trois Prélude du Fils des étoiles ve Le Sonneries de la Rose-Croix eserlerini bu mistik havanın etkisi ile yazdı. 2 yıl sonra ustası ile anlaşmazlığa düştü ve özgürlüğünü ilan ederek guruptan ayrıldı.

Hemen ardından 1893'te Danses gothiques'i yazdı. Bu eseri bilinen tek aşkı olan ressam Suzanne Valadon ile ilişkisinin bitmesi üzerine yazdı. Valadon, bir portresini yaparak kendisine armağan etmişti ancak bu hediyeyi verdikten 6 ay sonra sonra onu terketti. Acı çektiği bu dönemde ruhunu dinlendirmek için bu piyano eserini besteledi.

1893-1895'te kendi kilisesini kurdu. Bu kilisenin tek üyesi kendisiydi. Bu dönemde dini ve sanatsal görüşlerini açıklayan mektuplar, kitapçıklar yazdı. 1895'te, 18 saat boyunca aralıksız 840 defa çalınacak 8 ölçülük bir motiften oluşan Vexations'i besteledi. Aynı yıl, kendisine kalan az bir miktar miras ile görüntüsünü değiştirdi, bir rahip kılığı taşımaktan vazgeçti ve "Kadifeli Centilmen" görünümüne büründü.

1898 sonlarında ekonomik nedenlerle Paris'in bir kenar mahallesine taşındı, kendisine ilham veren büyük odalı bir evde Pièces froides (Soğuk odalar)'ı besteledi. Her gün, ölünceye kadar yaşadığı bu evden çıkarak Paris'in içine kadar 10 km yürüyerek gittiği, çeşitli kafelere uğrayıp içki içtiği ve bestelerini yaptığı, gece aynı şekilde döndüğü bilinmektedir.

1900'de tüm gizemli ve mistik uğraşlara son vererek müzikhol divası Paulette Darty ile çalışmaya başladı. Bu dönemde kafelerde konserler verdi ve popüler müzik ile uğraştı. Je te veux, La Diva de l' 'Empire, Tendrement gibi şarkılar besteledi. Son yıllarında yazdığı kabaret müziği eserlerin hepsini değersiz olarak niteledi.

1905'te halen amatör bir müzisyen olarak görülmekten ve akademik müzik dünyası ile çatışmaktan bıktığı için bir okula yazıldı ve Albert Roussel ile kontrpuan çalıştı. 1908'de diplomasını aldı.

1910'da müziği Serge Diaghilev, Pablo Picasso, Francis Picabia, Maurice Ravel, Igor Stravinsky ve Jean Cocteau'nun dikkatini çekti. Cocteau ile birlikte her ne kadar grup ile birlikte sayılmasa da Les Six (Altılar)adlı besteciler grubunun kurucusu oldu. Bu gurup, Ravel ve Debussy'de görülen empresyonizme, Stravinsky'nin Slavizmine, Schöenberg'in post-Wagnerciliğine karşı olan ve net bir müzik dilini savunan 6 besteciden oluşmaktaydı (Louis Durey, Arthur Honegger, Germaine Tailleferre, Darius Milhaud, Georges Auric ve Francis Poulenc) .

Kırklarına kadar besteci olarak ciddiye alınmayan Satie, Parade (Geçit Resmi) adlı bale müziği ile üne ulaştı. O sırada Paris'i kasıp kavuran Rus Balesi'nin programına alınan bu eseri Cocteau ve Picasso ile beraber yaratmıştı. Balenin sunuş metnini Apollinaire yazdı, koreografisini Massine, dekorlarını Picasso yaptı. Cocteau'nın önerisi ile eserin orkestrasyonunda daktilo, sis düdüğü ve bebek çıngırağı gibi araçlar kullanmıştı. Bu eser, büyük skandala yol açtı ve Satie'nin besteci olarak adını duyurmasını sağladı. Zürih'te Dadacılar onu hareketlerinin onursal üyesi yaptılar.

1924'te, Picabia'nın metnine dayanan Relache adlı ikinci bale eseri, René Clair tarafından Entr'acte adıyla filme alındı ve büyük olay yarattı.

Onun müzik anlayışını en iyi yansıtan eseri ise 4 soprano ve bir oda orkestrası için yazılmış Socrates adlı senfonik dramadır. Bu eser Stravinsky'i büyük ölçüde etkilemiştir.

Satie, 1 Temmuz 1925'te Paris'te bir hastanede siroz hastalığından hayatını kaybetti. Müziği geniş kitleler tarafından sevilmese de özellikle genç besteci ve müzisyenler arasında pek çok hayranı vardı.

Hayatı boyunca gariplikleri ile anıldı. Ölümünden sonra gardrobunda bulunun birbirinin aynı 12 kadife takım elbise, düzinelerce şemsiye ve birbirine eş 84 mendil uzun süre müziğinden daha çok konuşuldu. Müzik dünyasının ilgisinin onun garip kişiliğinden, eserlerine yöneltmesi 1948'de ABD'de bir üniversitede gerçekleşen Satie Festivali ile mümkün oldu. Bu festivali organize eden Amerikalı besteci John Cage, Satie'nin Vexations adlı eserini duymuştu ve 1963'te New York'ta 10 piyanistin 2 saatlik nöbetlerle piyano çalması ile eser seslendirildi. Bu deneyimden sadece John Cage değil, Yoko Ono ve John Lennon da çok etkilenmişti ve kendi ifadelerine göre 1968 yılında Vietnam Savaşı'nı protesto için hafta boyunca kendini hapsetme protestosunu Vexations deneyiminden esinlenerek gerçekleştirdiler. Satie'nin eserleri, 1960'lardan sonra popüler oldu.

1917, 1920 ve 1923'tye yazdığı 5 eser, musique d'ameublement (Mobilya Müziği) olarak adlandırılır. Dinlenmek için değil, arka planda yer almak için yazıldığını söylediği mobilya müziği parçalar, deneysel çalışmalardır. Bu eserler defalarca tekrarlanan birkaç ölçülük kısa parçalardan ibarettir. Dinleyicinin dikkatini çekmemeye çalışır. Vexations mobilya müziği örneklerindendir.

kaynak:wikipedia.org
takıntılı olduğu iddia edilen ünlü fransız empresyonizminin örnek aldığı fransız bestecidir. çok sade ve tekrara dayalı bir müziği vardır.*
geceleri radyontv'de klasik müziği kuşağında bol bol aryaları verilen, bir hafta gibi kısa bir süre içerisinde tarzını anlayarak beş-altı notasını duyduğunda şerefsizim bu satie diyebileceğiniz dahi insan.
tam adi Alfred Eric Leslie Satie olan 17 mayis 1866 da dogan, 1 temmuz 1925 de hayata veda eden ve muzikte mizahin babasi olarak anilan unlu fransiz minimalist piyanist ve besteci...
torrentz' de bütün eserlerini* indirebileceğiniz güzel bir link mevcuttur.*
17 Mayıs 1866'da doğmuş Fransız bestecisi. Müzisyen bir çiftin çocuğu olarak doğmuştu. 19. Yüzyıl romantizminden uzak,çok yalın ve nükteli oluşuyla hemen dikkatleri toplamıştı. O dönemde müzikçiler ya Wagner'in gösterişli yapıtlarından etkileniyor ya da izlenimciliğin duygusallığına kapılıyordu. Eric satie,bunların tamamen dışında, "gerçeküstücü" denebilecek bir tarzda yapıtlar vererek, genç bestecileri de etkilemişti. Bunlar arasında Debussy,Stravinsky ve ravel sayılabilir. Satie,bestelerine "Armut biçimli üç parça" ,"suyu çekilmiş embriyonlar" gibi komik adlar vermesiyle tanımmıştı.
+ ne iş yapıyon evladım sen?
- erik satie o teyze
+ versin o zaman bir kilo bakem
-güle güle teyze
ne zaman hayattan biksam, yorulsam, kalbim agrisa, ruhumu bir an olsun dinlendirebilmek icin dinledigim ustun yetenek.*
ozellikle solo piyano bestelerinin hayraniyim.
(bkz: Gnossiennes)
(bkz: Gymnopedies)
(bkz: Je Te Veux)
(bkz: Embroyons Desseches)
(bkz: Sonatine Bureaucratique)
(bkz: Trois Morceaux en Forme De Poire)
(bkz: Rag-Time Parade)
(bkz: Cinema)
yaptigi muzigi mobilya muzigi olarak nitelendirir (furniture music).
ambient muzigin oncusu kabul edilir.
yolda yururken surekli arkasina bakarmis.. 'manyak' iste..
kadife bir takim elbiseden (sanirim yaniliyorum) 11 adet varmis gardolabinda.
eserleri pascal rogé tarafından yorumlanan besteci.
(bkz: Gnossienne)
müziğinde fazlasıyla anlamlı bulduğum bir boşluk olan besteci. satie, bize müziğin tümünü vermez, ipuçları bırakır çoğu zaman. çalarken, dinlerken, belki de bu kadar minimalist bir müzik yapıp, bu kadar çok şey hissettirmenin yolunu bulmuş olan tek bestecidir. aynı zamanda optimist notalarla, pesimist bir atmosfer yaratmayı nasıl başardığını ayrıca merak etmekteyim.
(bkz: gnossiennes)
(bkz: gymnopedies)
(bkz: gnossienne no 1)

http://www.youtube.com/wa...I4XDXyw&feature=share
Gymnopedie gibi ruha dokunan eseri için kendisine minnettar olunan kişi.
the painted veil filmiyle;

http://youtu.be/Bxw8Sah5uXU
tanım yapılamayacak olandır.

http://www.youtube.com/watch?v=q7DBoiyBoJ8
"http://www.youtube.com/watch?v=KUlZylqILKI"

nasıl girdin bu eser sen hayatıma!

rüyasın sen. başka da değil.
insanı fena eden klasik eserlerden..
van gogh alive' da van gogh' un eserlerine müziği eşlik etmiş, mükemmel bir uyum yakalamıştır. (bkz: gnossienne no 1).

http://www.youtube.com/watch?v=PLFVGwGQcB0
eserlerinde derinlikli bir sadeliği yakalayan müzisyen. dinlemelere doyulmuyor.

http://www.youtube.com/watch?v=dtLHiou7anE (6 gnossienne 3 gymnopedie bir arada)
özgün eserlere sahip müzisyen. hakkında bu kadar az entry girildiğini görünce şaşırdım. vay amk.
fransız besteci(1866- 1925). fareler, armut ya da kuşlar için besteler yapmış ve hayatı boyunca gariplikleri ile anılmıştır. yazdığı bazı eserler ''eşya müziği'' olarak tanımlanmıştır. zamanının klasik müzik bestecileri tarafından geç yaşlarıa kadar pek kabül görmemiş, o zamanlar için fazla deneysel bulunmuştur. bir diğer önemli besteci debussy ile de arkadaşlık kurmuştur. bugün bile sahip olduğu mizah duygusu ya da yaptığı hicivlerle hatırlanan satie, benim için aslında hüznün şarkıcısıdır. gymnopedies ya da gnossiennes üçlemeleri düşünüldüğünde bu adam aslında nasıl oluyor da mizahla anılıyor diye düşünmeden edemiyorum. bu iki üçleme de insanı dünyadan koparacak kadar güçlü, hüzünlü ve yalnızdır.
gnossienne ve gymnopedie parçalarını yaptığım çağ ötesi müzisyen.
https://www.youtube.com/watch?v=cTBfRU_OzhA
garip kişiliği ve farklı tavırlarıyla da dikkat çeken, mükemmel bestelere sahip müzisyendir.