şener şen gibi overrated bir aktörün adeta sinemanın ilahıymış gibi kabul gördüğü, utanmadan sanattan bahsedilen ülkedir.
şener şen' in komedi filmlerinde oynadığı yılları göz önen getirirsek bir sinema oyuncusundan ziyade bir meddah, bir orta oyuncusundan öte bir performansı olmadığını görürüz.
seksenli yılların sonunda, muhsin bey gibi vasatın biraz üstü bir kaç performans sergilemiştir, doğrudur.
fakat 90' lı yıllarda çevirmeye başladığı eşkiya tipi filimlerde gösterdiği ağır abi performanslarının cahil izleyici üzerinde yanıltıcı bir etkisi olmuştur.
şöyle ki; yıllarca komedi oynamış bir oyuncu bir anda 180 derece ters doğrultuda bir role soyununca ezberi bazulan kitle, aslında vasat olan bu performansları ''şahane'' olarak niteleme gafletine düşmüşlerdir.
keza kabadayı filmindeki şener şen performansı da bu yanılgının tekrarından ibarettir.
aynı filimde kenan imirzalıoğlu ve rasim öztekin daha iyi performanslar sergilemesine rağmen, ''şener şen yanılgısının'' gölgesinde kalmışlardır maalesef...
şener şen' in gönül yarası ve av mevsimi filimlerindeki oyunculuğu ise kamuoyundan oldukça iyi yalıtılmış birer fiyaskodur özünde...
bunun en büyük kanıtı gönül yarası filminde meltem cumbul gibi kötü bir oyuncunun * performansı bile uluslarası arenada bir kaç ödül almasına rağmen, ne hikmetse şener şen' i kimse iplememiştir.
sanki adamlar anlamıyor oyunculuktan heyhat!
velhasıl kelam; şener şen' in bilmem kaç yıllık oyunculuk kariyerinde iki adet vasat üstü performansı olmuştur onlar da; züğürt ağa ve muhsin bey filimlerindeki performanslarıdır. bunlarda ancak vasatın biraz üstü olrak kabul edilebilir.
diğer türlere göre nispeten iyi bir komedi oyuncusu olan şener şen' in tek büyük performansı ise namuslu filmindeki performansıdır.
böyle bir ülkede sanatın ve sinemanın içler acısı halini varın şimdi siz hesap edin...
komikse kendi ülkesinin hiçbir şeyini beğenmeyip yabancıların bokunu bile sevenleri barındırdığı için komiktir.
sinema oyuncusundan ziyade bir meddahdan orta oyuncusundan öte bir performansı yokmuş şener şen in. sinema oyuncusunun meddahtan üstün olduğunu kim söylemiş ? meddahın ne olduğunu kim öğretmiş ya da öğretmiş mi ? belli değil.
şener şen ve kemal sunal gibi iki devasa komedi üstadını dünyanın neresinde şıp diye sayabilirsin bre cahil diye sormak istediğim saçma ve temelsiz önerme.
Şener şen'in aktörlüğü ayrı bir konudur ancak, recep ivedik gibi mizahın yüz karası olmuş berbat ötesi bir komedi hezeyanını gişe rekortmeni yapmış ülkedir, mizah anlayışı bambaşkadır, aşağıda ki üçleme içinde olan her şeyi kayıtsız komik bulur. izleyicimiz için bu gibi filmlerin nasıl bir yapıt olduğu hiç önemli değildir. bu üçlem varsa bu filme gülünür, hemde çok gülünür.
tanım: ilgi çekmeye çalışan saçma sapan yazar söylemi.
canlandırdığı ali haydar karekteri ile ulan arkadaşım altı üstü bir dizi amına koyayım nerde canlandırıldı böylesi. zilyon tane yabancı dizi izledim bir tanesinde bu kadar çalışılmış bir karekter görmedim. topallayanlar, seri katil olanlar, ıssız adaya düşenler, hayalet kovalayanlar, hapishanede kalanlar (ki oz'dan bahsediyorum). yok anasını satim daha iyisi yok.
ben anlamıyorum zaten bu arkadaşları kendileri hangi standarttalar, mevkileri yada yaptıkları işler ne, bulundukları yapı içerisindeki en iyileri mi nedir yani...
kaldıki namuslu demiş, namuslu ne la(tamam çok iyi film ama..)? sen şeker pare'deki ziver yada ne bilim badi ekreme, su küpünü getir diyen ama içine su konmasını söylemeyen lütfi'ye gelsene. o mimikleri kusura bakmada ne steve martin nede robin williams yapabilir.
he bu sözü kullanan troll çocuğu yugoslav sinemaası ile ak kedi kara kedi tarzı kustrika filmlerinden bahsediyor ise, ordaki yönetmen farkı ve farktörünü görememiş kişidir.
keşke cümle içinde enteresan kelimeler kullancam yerine gidip adam gibi film izlese idi.
eşkiya'ya laf atmışta. 90'lar sinemasına bir göz atmak gerekirse dünya üzerinde bile en iyi film olarak godfellas gösteriliyor. hikaye yada yönetmenliği beğenmezsin o ayrı senin enteklektüel bilgi dağarcığına hitap etmiyordur, belki bi joe pesci yada de niro değil (-ki benim gözümde onlarla aynı değerdedir bu kişisel yargı) ama bu adamların zaten kaç yılda bir mükemmel oyunculuklar sergiledikleri filmleri oluyor ki? sen napıyorsun gardaş amına koyayım on yılda iki film felan mı izliyorsun. seni hollywood, bollywood felan da paklamaz. tamam bağımsız sinema yada festival destekçisiyiz bizde ama dediğim gibi a-m-ı-n-a k-o-y-a-y-ı-m (ki senin troll çocuğu olmaktan öteye bir yerin yok) bunlar yönetmenlik başarıları. öylesine denilen muhsin bey filmi darboğaza girmiş türk sineması için bir altın nimettir. herşey geçtim, eşkiya filminin başarısı bile tek başına bir çok filmin çekilmesine ön ayak olmuştur. 2 milyon'n üzerinde bir izleyici potansiyeli yıl 1996. ağlatan şarkıların söz yazarı bestecisi sezen aksu'yu ağlatan film hatırlatırım. koca sezen aksu bile film izlemeyi bilmiyormuş ya la bu ülkede bende daha da konuşcak birşey bulamıyorum.
bunu diyen küçüklüğünde sümüğünü yiyerek şuna da güldü:
-la ağanın pokunun üstüne pok olur mu
-kovmirim ulan itolu it
-yavaş kız böğrümü deldin
-pasaport türko..karpuz..şapur şupur..
-hele bi sor niye
ama yok iki kelime öğrenip sümüklerini de temizlemeyi öğrenince bik bik lemeye başlamak, moda mı diyeyim, troll lük mü diyeyim karar veremedim.
adam gibi bir eleştiri var sandım bi de şener şen'e. söylenen şu: aynı filmde şu ödl alıyor da neden şener şen almıyor?
bunu soran akıllara şunu getirdi:
-star wars phantom menace'da darth maul neden ödül almadı da diğerleri aldı?
yani: sırf biri ödül almadı diye o kişi kötü aktör olmayacağı gibi aynı filmde diğerlerinin alması da onları çok iyi oyuncu yapmaz. her iyi oyuncunun illaki kötü performansı vardır. ha bana sorarsanız şener şen'in bi kötü filmini söyle diye ben bulamam.
biz türkler olarak komik insanlarız işte böyle. şener şen'e falan güleriz. kemal sunal'a da güleriz ki o tam facia. çok komiğiz çok.
bu konuda herhangi bir yanlışı bulunmayan ülkedir. içler acısı olanı, kafası basan basmayan, ki genelde basmayan herkesin kendini sanat eleştirmeni sanıp, ustalara, ülkenin değerlerine b.k atacak cüreti kendilerinde bulabilmesidir.
büyük sanatçılara veya sanat eserlerine bok atılarak cool görünmeye çalışanların bu defa da şener şen üzerinde yaptığı eylemdir. neymiş overratedmış şener şen. bugün arkana dönüp baktığında badi ekrem, maho ağa, şakir (bkz: çiçek abbas), baran gibi muhteşem karakterlere hayat veren bir sanatçıya overrated, yeteneksiz, vasat diyorsan kusura bakma ama bu senin sanat ve özlük anlayışındaki sorunlardan kaynaklanmaktadır. özet olarak şener şen türkiyenin yetiştirdiği en büyük oyunculardan biridir ve bununla gurur duyulmalıdır.
türk sineması bir amerikan, bir fransız, bir italyan, bir hint sineması olmasa da, şener şen in büyük bir aktör olduğu gerçeğini değiştirmez.
ayrıca, sinemamızın kemal sunal gibi, tarık akan gibi, cüneyt arkın gibi, kadir inanır gibi, yılmaz güney gibi büyük aktörleri de mevcuttur.
orhan pamuk un nobel ödülünü alması, yol filmi nin cannes ta, susuz yazın berlin film festivali nde ödül alması, duvara karşı filmi nin altın ayı ödülünü alması, ferzan özpetek ve nuri bilge ceylan ın aldığı önemli sinema ödülleri, bu ülkede sinema ve edebiyat alanında iyi işler yapan yerli sanatçıların da var olduğunun kanıtıdır.
ayrıca, rusya da nazım hikmet ran ödülü ismiyle, şairlere özel bir ödülün verilmesi bu ülkede büyük şairlerin yetiştiğinin bir kanıtıdır. ayrıca, eurovision da kazandığımız birincilik ödülü de bu ülkede, müzik alanında iyi işlerin yapıldığının kanıtıdır.
elbette bunlar, yeterli değildir. recep ivedik in bu ülkede en çok izlenen film olması, bir sanat eserine t.c başbakanı nın ucube demesi, sanat alanında çağdaş ülkeler seviyesine ulaşamadığımızın kanıtıdır.
edit: elbette recep ivedik i ben de izledim. ama zenne yi, üç maymun u, takva yı sinema salonun da izlemediğim için, kendimi de eleştiriyorum.
meddahlık, orta oyunu geleneksel türk tiyatrosu'nun bize birer mirasıdır, haddini bil önce! orta oyunu dediğin geleneğin içinde 20. yy'a damgasını vuran ve brecht'in epik tiyatro anlayışının temelleri vardır. 2500 yıllık dramatik yapıyı alt üst eden bir tiyatro anlayışının temellerinden bahsediyoruz burda: karşı aristotelesçi tiyatro anlayışından. ayrıca; orta oyunculuğundan gelen kavuk devretme geleneğimiz de bize bu kavuğu taşıyan ustalardan bu oyunculuk geleneğinin ne kadar önem taşıdığını ve bu insanların ne kadar iyi oyuncular olduğunu göstermeye yeter de artar.
ayrıca kimsenin şener şen için bu ülkenin tartışmasız en büyük aktörüdür dediği falan da yok. sen beğenmezsin ben beğenirim. ama sen şener şen'i vasat bir oyuncu olarak görüyorsan da sen de benim için vasat bir sinema izleyicisisin, o kadar.
robert de niro, al pacino, marlon brando gibi usta aktörler yetişsin bu topraklarda, öyle adamlar izleyeyim istiyorsan önce bi actor studio kur, ondan sonra konuşalım!
memlekette herkes sinema eleştirmeni, herkes oyunculuk profesörü ya amk şener şen'in oyunculuğunu değerlendiriyoruz, hah!
Şener şen gibi ustanın Davaro, Tosun Paşa, Şabanoğlu Şaban filmlerini izlememiş izlemişsede neye göre eleştirdiğini anlayamadığımız kişilerin Şener Şen'e bok atması daha ilginçtir
daha iyi yaparım diyorsan çık oyna a. q senede 5 film çekmiş o rolden o role girmiş başarıyla çıkmış adama bok atan televizyona çıkmaya korkan ergenlerle dolu komik ülke demek daha uygun olur.