Başbağlar Katliamı; 5 Temmuz 1993'de, Erzincan'ın Kemaliye ilçesine bağlı Başbağlar Köyü'nde 33 sivil öldürülüp, köy ateşe verilmiştir. Olayın faili olduğu mahkemece karara bağlanmış olan PKK terör örgütü lideri Abdullah Öcalan olaydan habersiz olduğunu ve sorumlusunun örgütün Tunceli bölge sorumlusu Dr. Baran olduğunu ifade etmiştir.
Köyü yüze yakın PKK mensubu basmış ve 1.5 saat örgüt propagandası yaptıktan sonra tüm erkekler kurşuna dizilmiştir. Daha sonra köy ateşe verilmiş ve 214 ev, köy okulu, köy camii, halkevi yakılmıştır. Ölenlerin yirmi dokuzu ateşli silahla vurulmak suretiyle, dördü de yanarak hayatını kaybetmiştir.
Olaylarla ilgili olarak 20 kişi gözaltına alınmış ve haklarında idam ve çeşitli sürelerde hapis cezası istemiyle dava açılmıştır. Sanıkların 18'i bu davalardan beraat etmiş, 2'si mahkum edilmiştir.
pkk nın haince yaptığı katliamdır. gerekçesi ne olursa olsun bu milletin köyünü, savunmasız insanları basarak yakarak öldürürek yaptıkları sadece insanlıktan aciz, yaratıklıktır. pkk nın yaptığı en büyük katliamdır.
Bazı yorumlara şaşıyorum.Sivas-madımak katliamının intikamı olarak düzenlenmemiştir.Bu ülkede alevi-sünni çatışması yaratmak suretiyle bu ülkeyi karanlık günlere itmek için vatan hainlerince düzenlenmiş bir katliamdır.
Ancak bu katliamı intikam almak için aleviler yapmıştır demek kadar cahilce birşey yok.bunu yazanlar bu ülkenin geçmişini bilmiyor demektir.dünü bilmeden de bugünü anlamak imkansızdır.1980 öncesinde sivas-divriği-ali baba mahallesinde,kahramanmaraşta,çorumda,malatyada ve 80 sonrası da(madımak hariç)gazi mah. katliamları yaşandı.bu katliamlara maruz kalan alevi vatandaşlardır.eğer bir intikam duygusu olsaydı,sadece maraşta 110 kişi katledildi.
Maraş,çorum,malatya,sivas(2 tane),gazi ve başbağlar.bu katliamların hepsinde ölenler insandır.Bu katliamlar nice eşi dul,nice çocuğu öksüz ve/veya yetim bıraktı.Böyle bir durumda alevi-sünni,sağ-sol,türk-kürt gibi ayrımlar yapmak saçma.katliamların hepsi bu ülkeyi bölmek için provakasyondur.hangi amaç uğruna olursa olsun,hangi taraftan olursa olsun cana kıymak en büyük insanlık suçudur.
hedef seçilmiş, ekipler hazırlanmış ve hain plan uygulanmaya başlanmıştı.köyün etrafı kuşatılmış, telefonları kesilmişti. köyün in sanlarının az sonra başlarına geleceklerden haberleri yok.namaz vaktidir.hoca güzel sesiyle ezan o başbağlar köyünde bugün bir farklılık var.hava diğer günler den daha güzel.dağlar bu şirin köye tebessüm ediyor adeta.hocanın okuduğu ezanla, bir hüzün doluyor köyün insanlarına.farkında olma dan hoca ezanı bir hoş ve hüzünlü okuyor. az sonra olacakları hissetmişçesine hoca ağlıyor adeta.
başbağların insanları bugün suskun, konuşmuyor .olacak bir-şeyler belli ki... ancak korku yok kimsede.gökyüzü tebessüm ediyor başbağlar köyüne.hocanın okuduğu ezan sesi bir anda kesili-yor.köyde bir panik yaşanıyor ve hocanın sesi duyulmuyor artık.az önceki duygusallık, bir anda, acıya ve çocukların ve kadınların bağrışmalarına bırakıyor yerini.
5 temmuz 1993. saat 20.30. köyün etrafında ve içinde yüz ci varında gözü dönmüş cani.suçsuz, günahsız insanları öldürmeye ni yet etmiş bir grup dağ eşkıyası.
hocanin sesi duyulmuyor
saat 20.30 sıralarında hoca elinde mikrofon, yüzü duvara dönük ezan okuyor.hoca, arkasından gelenleri görmüyor.ezan daha bitmeden hocanın ensesine bir tokat iniyor.hoca arkasını dönünce, eli silahlı militanları görüyor.ezan yarım kalmasın diye "bırakın eza nı tamamlayayım" dese de, dinletemiyor.yaka paça sürükleniyor.ay-nı anda camide mevcut bulunan cemaat de dışarı çıkarılıyor.
camide bulunmayan erkekler tespit ediliyor
caminin içinde olmayan köyün erkekleri tespit ediliyor.falan filanı getirin diye emirler yağıyor.baskın yapanlar aradıkları insanları ismen biliyorlar.sıradan bir baskın değil bu.m hitanlar, evlere dağılıyor, kadın, erkek, çocuk hepsini dışarı çıkarıyorlar.zaten adil hocanın okuduğu akşam ezanının birden bire yarıda kesilmesine köy hal kı bir anlam verememişti.köyün içinde bulunan militanlar, kısa süre de köyde bulunan tüm insanları bir araya topluyorlar.
olayi yaşayanlar anlatiyor
katliamı yaşayanlardan e.a gördüklerini şöyle anlatıyor;
"akşam namazına duracaktık ki torunum geldi.anarşistlerin köyü bastığını söyledi.ben de hemen kapıyı kapattım.kapıyı kapatır ken, beni gördüler.gelip kapıyı açmamı istediler.ama ben kapıyı aç madım.döndü gittiler.biz namazımızı kılıp dua etmeye başladık.pencereden baktım ki komşunun kapısını kırıp evdeki erkeği dı şarı çıkardılar.bir adamı başına diktiler.tüfeği dayadılar ve bekleme ye başladılar.birkaç kişi geldi, bizim kapıyı kırıp içeri girdiler ve evde erkek olup olmadığını sordular.erkeklerin evde olmadığını söyleyin ce, evin içine girdiler.o sırada yanımda bulunan parayı onlara doğru uzattım, belki parayı alır da bir şey yapmadan çekip giderler diye.pa rayı aldılar, tüfeğin ucuyla beni, gelinimi, torunumu iterek dışarı çıkmamızı istediler.çıkarken geri döndüm ki odaya bomba koyuyorlar.dışarı çıktıktan sonra evi ateşe verdiler.beni götürürlerken itti ve kaktılar.hasta ve yaşlı olduğumu söyledimse de beni sürüklediler.kadınların toplandığı yere götürdüler.etrafımıza bomba koydular.bir taraftan evleri ve arabaları yaktılar.içlerinde bayan olan terörist ziynet eşyalarımı istedi.olmadığını söyleyince "siz istanbul karagümrükten geliyorsunuz, sizin altınınız olmaz mı ? " dedi.
katliamı gerçekleştirenler köyü iyi biliyorlardı
baskın sıradan bir baskın değil.sanki katliamı gerçekleştiren ler daha önce köye birkaç defa gelmişler. öyle ki köyün tüm mahalle lerini ve köyde yaşayanları biliyor, ne tesadüf ki istanbul'dan köye ta til için gelen misafirlerin bile bulundukları evler tespit edilebiliyor.ve siz istanbul karagümrükten geldiniz ifadesini kullanabiliyorlar.köyde bulunan kadınlardan f.p. yaşadıklarını ağlayarak şöyle anlatıyor;
"militanlar, kapının önünden ismen çağırıyorlardı köyün insan larını.selim pato, sen gel dediler.görümcemin oğluna, recep sen de gel, dediler. doğru camiye dediler.ben içeride pencerenin önünde oturmuş dinliyordum. birkaç militan sokaklara dizildi. a.cyi çağırdı.
bu adam yanımızdaki ilçenin köyünde oturuyordu.bizde tırpan yapı yordu. onu görünce hayrete düştüm.daha sonradan biz kadın ve ço cukları da topladılar. derenin yanında toplandık.başımıza bir kız, bir erkek militan koydular.erkekleri de öbür tarafa topladılar."
kanlı bir katliama başbağlar köyü sahne oluyordu artık.bu dağ köyünde yaşayan insanlar, üstelik çoğu da yaşlı, suçsuz, günahsız olmalarına rağmen, hain kurşunlara hedef oluyorlardı.artık köyde ya nan evlerin alevi ve kurşun sesleri duyuluyordu.köy sakinlerinden g.d. "biz kadınları topladıkları yerde havaya uçuracaklarmış, allah kurtardı bizi, dereye topladıklarında yanımıza bir şey koydular.biz tel siz var sanıyoruz.ne konuştuğumuzu dinlemek için telsiz koydular sanıyoruz. aramızda sessiz sessiz konuşuyoruz. meğer bombaymış.dereden çıkmışız, bomba patlamış." köyün erkekleri öte tarafta kurşuna dizilirken, kadınlar ve çocuklar dere kenarında, yanlarına konan bombadan habersiz, militanlar köyü terk ettikten sonra dere den ayrılıyorlar.ayrılmasalar, köydeki erkeklerin akıbetine kadın ve çocuklar da uğrayacaktı.militanlar, sloganlar atarak kanlı eylemlerini gerçekleştirdiler.kadınların ve çocukların ağlaşmaları ve köyün ta mamen yanması onlara adeta büyük bir zevk veriyordu.
bir daha okula gitmeyeceksiniz
kanlı katliamın gözü yaşlı tanıklarından n.l. " köye geldiler silahlı silahlı adamlar.sırtlarında bombalar vardı.gözümün önünde silahlarını ateşlediler.33 kişiyi kurşuna dizdiler.ben onların yanında duruyordum.hepsi sizin gibi bizim gibi konuşuyorlardı.benim yanım da bir tane çocuk vardı.çocukları tutuyorlardı "bir daha okula gitme yeceksiniz." diyorlardı.ben dedim ki: oğlum niye okula gitmesinler ki? birisi elini benim omuzuma dayadı." konuşma sen ne anlarsın?" dedi.köyü üç dört defa dolaştılar kim var kim yok topladılar.allah kimseye göstermesin, göz önünde insanların öldürülmesi çok acılı bir durum."
katliamı gerçekleştirenler köydeki insanları toplarken: "size bir şey yapmayacağız, sadece konuşacağız." diyorlardı.ancak mili tanların hareketleri ve gözlerindeki ifade durumun hiçte öyle olmaya cağını gösteriyordu.
militanlar, köyde gerçekleştirdikleri katliamda kinlerini yenememiş olacaklar ki, köydeki evleri, araçları ateşe verdiler.evlerin yanında bulunan ahırlardaki hayvanlar da çıkan yangınlarda diri diri yandılar.
konuşma yapacağiz
başbağlar köyünün muhtarı: "militanlar camiye girdiklerinde sanki beni tanıyorlarmış gibi yanıma geldiler.daha önce teröristle karşılaşmadığım için çok korktum.benim yanıma geldiler.tehditler yağdırıp bütün köyü yakacaklarını; ancak kimseyi öldürmeyecekleri ni söyleyerek bu eylemin amacının t.c. "ye bir uyarı niteliğinde olduğunu belirttiler.daha sonra erkekleri köyün dışına çıkardılar ateşe başladılar.ben arka sıralarda olduğum için biri göğsümden ikiside bacağımdan üç kurşun yedim.ölmüş gibi yaptım canımı kurtardım." diye anlattı olayı.
yine köyün erkeklerinden yaralı olarak kurtulan s.a. :" cami de namaz kılıyorduk/ikisi kadın çok sayıda militan namaz ortasında ellerinde silahlarla camiye girip namazı bozdular.daha sonra bizi si lah zoruyla dışarı çıkardılar.bize : "korkmayın sizi öldürmeyeceğiz" dediler. daha sonra bizi köyün yüz metre dışındaki kavaklık bir yere topladılar.burda yaklaşık bir saat propaganda yaptılar."hükümet ku racağız, t.c. sizi ve bizi türk-kürt-alevi-sünni demeden katlediyor. hesap sormaya geldik.birbirinize sarılın" dediler.daha sonra militan ların lideri olan kişi telsiz görüşmesi yaptı ve ateş serbest diye bağır dı.otomatik silahlarla üzerimize ateş açtılar.aramızda sağ kalanları ayrıca yakından ateş ederek öldürdüler.ben kenarda kalmıştım.ölü numarası yaptım.sırtımdan iki kurşun yedim."
silah sesleri dağlarda yankılanıyor.köyün tüm erkeklerini bir araya toplayan teröristler bir buçuk saat propagandadan sonra elin deki makineli tüfeklerle ölüm kustular.şehit olan masum insanların feryatları ve atılan kurşunların çıkardığı gürültü munzur dağlarında yankılanıyordu.ne çareki başbağlardan çıkan feryat seslerini kimse duyamıyordu. katliam sonrasında şehitlerin üzerinde ve etrafında tam beş yüz elli mermi kovanı bulundu.kanlı baskının bilançosu: yirmi dokuz kişi kurşunlanarak şehit edilmiş, biri çocuk biri kadın, dört ki şi de evlerinin içinde diri diri yakılarak şehid edilmiştir.köyde bulunan tüm evler ve araçlar yakılmış. başbağlar köyü büyük bir ızdırapla sabahı beklemektedir.
geldikleri gibi gittiler
militanlar topluca geldikleri köyden istediklerini elde ettikten sonra gittiler.başbağlar köyü karanlıktır artık.gökyüzü başbağlara ağlıyor.birkaç saat önce ne ezanı okuyan hoca, ne ezanın okunduğu cami, ne de camideki cemaatten eser kalmamıştır.
şimdi başbağlarda yaşlı ninelerin ve çocukların feryat ve fi ganları duyuluyor.militanlar köyü terk ederken şehitlerin yanlarına bir bildiri bıraktılar.bu bildiriyle ülkemizdeki alevi-sünni çatışmasını çıkarmaya çalıştılar.söz konusu bildiride bu katliamın sivas olaylarına misilleme olduğu belirtiliyordu.
ülkemizdeki barış atmosferini dinamitlemeye yönelik yapılan eylemlerden. çok büyük bir olasılıkla da iddia edilen ergenekon terör örgütünün marifetlerinden biri.
sivas katliamıyla neredeyse eş zamanlı gerçekleştirilmiştir.
allah bir daha böyle olaylar yaşatmasın.
gözü ve gönlü kör zihniyetlerin olayların arkasındaki gerçekleri görmek istemezcesine sımsıkı gözlerini yumarak işaret gösterdikleri masallardır. bir varmış bir yokmuş diye başlar ve bir tekerleme ile devam eder... uyan türkiyem uyan!
pkk nın işidir. alevilere kendilerini benimsetmek için, güya alevilere arka çıktıklarını göstermek için gerçekleştirdikleri katliamdır. aleviler hiçbir zaman bu oyunlara alet olmadığı gibi bundan gayrı da olmayacaktır.
başbağlar'da madımak'ta bu ülkenin kara lekesidir.
sidik yarışının sürdürüldüğü son kulvarın öteki malzemesidir.
ulan anladık çok fanatiksiniz, siyasette bile takım tutar gibi inadına tavır takınarak andavalları başımıza getiriyorsunuz bari bu konuda yapmayın. sivas katliamında da insanlar yandı, başbağlarda da sonuçta her ikiside yüz kızartıcı ve devletin aşikar olarak sorumsuzluğunu gösteren iki önemli hadise.
sidik yarıştırır gibi debelenerek vakit kaybetmemiz asıl suçlunun yeni katledişlerini izlememize yol açıcak; fakat hadisenin ortalarda dolaşan asıl suçlularına tepki göstermeyi denesek.......
kartel medyasının görmezden geldiği katliamdır. niye lan şerefsizler diye soruyoruz madımak ta ölen insandı da bu neydi? iki yüzlü adi medyaya ithaf olsun.
"derin devletçe yapılan sivas katliamına karşı alevilerin yaptığı katliamdır."
nedense sivas katliamında sünni kesimin sorumluluğu hiç yoktur, ama başbağlar katliamını aleviler yapmıştır. öyle duyulmak istenir. yontuyorsunuz kardeşler, hep kendinize yontuyorsunuz.
sivas katliamına olay diyenlere inat katliamdır. ve sivas katliamından sonra gerçekleşmiştir.
bu katliamın sivas katliamıyla doğrudan ilişkilendirilip, konuyu alakası olmayan yönlere çekmek hem sivas, hem de başbağlar da katledilen insanların ruhlarına büyük birer küfür ve hakaretten başka şey değildir..
bu katliamı sivas katliamının intikamı olarak yorumlamak, düpedüz alevi ve sol görüşlü insanlara hakarettir.. nasıl olur da türkiyenin alevi ve günahsız kesimi, pkk ile ilişkilendirilebilir?
bu katliam, pkk nın ne zamandır aradan çıkarmak istediği bir fırsatın, bir planın dışavurumudur..
şu gerçek unutulmamalıdır ki pkk türkiye halkının arasına rahatça sızabilmek ve düşüncelerini serbestçe yayabilmek için sol düşünceyi, "ezilen halklar,işçiler, emek" düşüncelerini kullanmakta, kendilerini bu düşüncelerle kamufle etmektedirler.dolayısıyla sokakta bir insana siyasal görüşü soruldugunda "solcuyum" diyen kişiye tekme tokat, vatan haini, pkklı diye saldırılıyorsa bu ancak pkk nın bu sinsi planıyla açıklanabilir.
o yüzden bu katliamı direkt sivasın intikamı olarak yorumlayan kişilere söylenecek tek laf, beyinlerini kontrol ettirmeleridir..ya da pkk nın düşünce ve eylem yapısını doğru yorumlamalıdır.. solculara iftira ve bok atılmamalıdır
sivas katliamı kadar medyatik olamayan katliam. sivas olaylarından 3 gün sonra gerçekleştirilmiştir. köyün imamı ve 32 köylü olmak üzere toplam 33 erkek köy meydanında önce kurşuna dizilmiş ardından hepsinin kafasına teker teker birer kurşun sıkılmıştır.
Pkk'nın üstlenmediği, üstelik katliamdan hemen sonra yakalanan kişilerin de işkence altında suçu üstlendikleri, daha sonra bunun ortaya çıkmasıyla da beraat ettikleri katliamdır.
PKK'nın işlediği öne sürülen onca katliam dururken, başbağlar'ın bu derece öne çıkarılması elbette sivas olaylarının hemen ertesinde gerçekleşmiş olmasındandır.
katliam'ın kaynağı belirsiz "öyküleştirme"lerinde de Sünni'lik vurgusu zaten açıkça belli oluyor. "ezanın o gün daha bir acıklı okunması", imamın "izin verin bari ezanı bitireyim" demesi... Katliamın gerçek sanıkları yok, ama bazılarımız sanıkların mezhebi, etnik kimliği ve örgüt üyelikleri konusunda yargılarını çoktan vermişler.
Velev ki bu cinayeti pkk işlemiş olsun, ve hatta diyelim ki sivas katliamının "intikamı" olarak planlamış olsun.** Bu durum sivas katliamıyla başbağlar katliamını aynı kefede değerlendirmeyi mümkün kılar mı? birisinde terörist bir örgütün üyeleri katliam yapıyor. Öbüründe, meçhul bir kısım provakotörün etkisiyle** sıradan "normal" sandığımız binlerce insan hemencecik gaza gelip, onlarca kişinin diri diri yanışını alkışlayarak, sloganlar atarak izliyor.
azıcık insaf, elinizi vicdanınıza koyun. insan cinayetleri, ölüleri yarıştırır mı?
hakkında iki satır yazı yazsan başına üşüşecek ucubeler nedeniyle yazmak istemediğin katliamdır. yüzyıllardır ezildik propagandası yapan insanlara "a" desen suç oluyor, siliniyor.
alevi kürdü olan pkklılarca yapıldığı iddia olunan katliam.
edit: "a" demeden eksiler aldığım için gelen düzeltme.
alevi kürtlerince "kimin yaptırdığı belli olmayan sivas olaylarının intikamı" diyerek yapılan ve pkk'ya mal edilen katliam.
16. yılına giren sivas katliamı ertesi yaşanan bir öç alma etkisi yönünde fikirler uyandıran katliamdır. esasında çifte standartlı insancıllarımızı ortaya çıkarmada da bir turnusol etkisi vardır.
bu sene 2 temmuz da sivas katliamı na ilişkin gösterilerde başbağlar katliamı için de sesler yükseltilecektir, hem de iki halkı birbirine düşürmek isteyenlerin gözünün içine baka baka..
Bir grup ermeni asıllı maşalar tarafından yapılan eylemdir. Alevi sünni çatışması çıkarılmak için tezgahlanmış bir olaydır. Maşanın ucundan tutan siyonistlerdir.