ünlü türk ozanı ve tasavvuf edebiyatı'nın öncü isimlerinden yunus emre; kaderciliği benimsemesine ve telkin etmesine rağmen, insanları eylemlerinden dolayı sorumlu tutan ve cehennemle tehdit eden allah anlayışına, bakınız! ne denli içten ama bir o kadar da eleştirel yaklaşıyor;
''Ya ilahi ger sual itsen bana
Cevabum işbudurur anda sana
Ben sana zulmeyledüm itdüm günah
Neyledüm nitdüm sana ey padişah
Gelmedin didün hakuma kem deyü
Toğmadın didün asa Adem deyü
Sen ezelden beni asi yazasun
Toldurasın aleme avazesun
Ben mi düzdüm beni sen düzdün beni
Pür ayıp nişe getürdün ey Gani
Gözüm açup gördüğüm zindan işi
Nefs-ü heva pür dolu şeytan işi
Habs içinde ölmeyeyin diyü aç
Mımıl-u murdar yidüm bir iki kaç
Nesne eksildi mi mülkünden senün
Geçti mi hükmün ve hükmünden senün
Rızkunı yiyüp seni aç mı kodum
Ye yiyüp öynuni muhtaç mı kodum
Kıl gibi köprü gerersin geç diyü
Gel seni sen tuzağumdan seç diyü
Kıl gibi köpriden adem mi geçer
Ya düşer ya tayanur yahut uçar
Kulların köpri yaparlar hayr içün
Hayrı budur kim geçerler seyr içün
Ta gerek bünyadı muhkem ola ol
Ol geçenler ayıda uş toğrı yol
Terazi korsun hevaset dartmağa
Kast idersin beni oda atmağa
Terazi ana gerek bakkal ola
Ya bazergan tacir-ü atar ola
Çün günah murdarların murdarıdır
Hazretinde yaramazlar karıdır
Sen gerek lütf ile anı örtesin
Pes ne hacet murdar açup dartasın
Ayıdursun kim sen oda urayum
Şirkünü bir denk artuk ise göreyim
Şerri azatmak elünde hayrı çok
Hayr içün itmek değül mi hayrı çok
Sen temaşa kılasın ben hoş yanam
Haşa lillah senden ey Rabb-ül-enam
Sen basirsin hod bilürsin halümi
Pes ne hacet dartasın a'malümi
Geçmedimi intikamun öldürüb
Çürüdüb gözüme toprağ doldurub
Hiç Yunus'tan değdi mi sana ziyan
Sen bilürsin aşikara-vü-nihan
Bir avuç toprağa bunca kıyl-ü kal
Neye gerek ey kerimi Zülcelal''