Türkiyedeki islam anlayışı ve tarikatlar ile yakından ilgilendiğim bir dönemde kulaktan dolma değil de elle tutulur bilgiler edinmek için bunların adıyamandaki dergahına gitmiştim. Öncelikle şunu söylemeliyim ki nur cemaatindeki gibi maddi bir beklenti içinde olmamaları tek artıları. Başka hiçbir mantıklı tarafı yok. internetten açıp öğrenebileceğiniz tarihi bilginin dışında gözlemlerimden bahsedeyim, dergah aşırı kalabalık ve büyük bir bahçe kadın erkek olarak bölümlere ayrılmış durumda. Bu bahçenin içerisinde de gavs dedikleri kişinin kendisinin, oğullarının ve kızlarının evleri var. Gelen insanların yatması için bir bina var fakat oraya sığmadıklarında bahçede yatıyorlar. iki türlü de değişen bir şey yok yerde yatılıyor. Kürtler çoğunlukta fakat yurt dışından bile gelen var. Uzun yıllardır toplumun her kesimine nüfuz etmiş durumdalar. gavsın gelinleri ve kızları yani anne dedikleri kişileri hiç sevmedim. Bahçenin içinde büyüklene büyüklene bi yürümeler bi suratsızlıklar. Günde 1 kere miydi yoksa daha mı fazlaydı emin değilim ama en az 1 kez herkese çorba ve ekmek dagıtılıyor. Ekmekler normal marketlerdeki ekmeklerden değil sanırım dergahta yapılıyor. Zaten bunları yapacakları tüm malzemeleri kendi tarlalarına ektikleri ürünlerden sağlıyorlar. Alırken herhangi bir ücret talep etmiyorlar.
Diğer tüm cemaatlerde olduğu gibi bunda da abuk subuk bir sürü durum vardı gözümde. Siyasetle uğraşmadıklarını söylüyorlar ama bu kadar nüfuzlu bir cemaatin siyasette elinin olmaması mümkün değil. Muhsin yazıcıoğlu nun buraya tabii olduğunu duymuştum.
Adıyamanın menzil ilçesinin kahta köyünde dargahı bulunan, gavslarının peygamber soyundan geldiğini iddia eden cemaattir.