urfa'da otelin güzel ve zengin kahvaltısında tanıdığım genelde kahvaltılarda tüketilen bir baharat karışımı.
ilk tattığımda fındık tozu var zannetmiştim ama burada öğrendim ki o leblebi tozuymuş. çok lezzetlidir. ilk yiyene önce biraz ağır gelir, sonra alışkanlık yapabilir. gezilerim sonucunda söylüyorum ki her dükkanın zahteri aynı lezzette değildir. bazıları ağır, bazıları hafif ve lezzetli olur.
antep'te, mehmet usta'da yediğim yemekte nirvanaya ulaştım. ve gelişmiş damak tadım sayesinde bu lezzetin kaynağını buldum. iri iri kestiğiniz tavuk göğsü, dana veya yağsız kuzu etini yağ, salça (hangisini isterseniz), pul biber ve zahterle marine edip ızgara yapın. bana dua edeceksiniz!
dükkanda bunu "ölümcül vuruş" diye adlandırıyorlar, düşünün artık!
adaşı olan yabani kekik olan zahter de lezzetlidir. çok güçlü bir kekik türü olduğu için etlere koymanızı tavsiye etmem ama limon ve şekerle çayı çok güzel olur.
insana enerji ve zindelik verir, sıkı hazmettirir. aman çok koymayın, o zaman zehir gibi acı olur. ne kadar şeker koysanız fayda etmez. tam anlamıyla bir tutam yeterlidir.
güneydoğu anadolu bölgesinde kahvaltılık zahter olarak geçen, adını içeriğinde bulunan yabani dağ kekiği yani zahterden alan, tam içeriğinde susam, tarçın, kimyon, toz leblebi, tuz, kişniş, merengiç, kaynatılmış buğday vb gibi baharatlar olan kahvaltılık yiyecek. yanında zeytin yağı ile servis edilir, ekmek önce zeytinyağına batırılır sonra da zahtere bulanarak afiyetle yenir.
bildiğimiz kekik'in bir üst versiyonu... antep'de çay gibi içileni olduğu gibi kahvaltılık olarak da servis edilebiliyormuş... içecek olarak tadı biraz garip ama özellikle hastaysanız çok yararlı bir olay...