bir ada hikayesinin dördüncü yani son cildi çıplak deniz çıplak ada 'yı tamamlamış türk edebiyatının yaşayan çınarı.
şiirselliğe edebiyatın uçsuz bucaksızlığına sigortalıdır her zamanki gibi.
yaşar kemal için sadece wdwbiyatçı kişiliğiyle anılmasını istiyorum diyen şahsiyetler ömürleri boyunca susup konuşmasınlar. aydın dedeğin ülkesine ve çevresinde olan bitenlere duyarlı olmalıdır. yaşar kemal bubu en açık örneğidir. aslında edebiyatçı kişiliğiyle ilgili yazmak istiyordum yorumları okuyunca kendimi tutamadım. bir edebiyatçı olarak yaşar kemal türkiyenin Dostoyvskisidir. kitaplarındaki betimleme ve destansı uslup ona bağımlılık yaratıyor. ince memed serisi, bir ada hikayesi serisi, teneke, adğrı dağı efsanesi okuduğum kitapları. iyi ki varsın yaşar kemal. seni okudukça hayattan zevk alıyorum. ve umutlarım yeşeriyor.
yaşayan en iyi türk yazarıdır o nasıl bir gözlemcilik gücüdür o nasıl bır hayal gücüdür o nasılbır ahenkle anlatıştırkı ince mehmed gibi bir baş yapıt ortaya çıkmıştır üstadın dediği gibi
ateşi yandıran kavdır demiri dövdüren tavdır
adananın içinden çıkmış kalemının gücü avrupaya dayanmıştır. eserlerındeki adana motıfleri bir adanalıyı herzaman gurulandırır.
ince memed gibi bir şaheseri dünya edebiyatına kazandıran aşkın şahsiyettir.
ey dünyası derya olan üstad!!!
hiç tanışmadığın bir gence, hayatının en boğucu demlerinde bir yol açabilecek, bir umut katresi lutfedebilecek kadar zengin bir membasın.
bahtı açık bir insansın.
ayrıca,
başın secdeye gitse ve ömrün secde etmekle geçse, sana bahşedilen yeteneğin şükrünü eda etmekte yetersiz kalacak kadar da, zor imtihanların adamısın. ***
sait faik, yasar kemal icin vakti zamaninda "türkler'in en kürdü, kürtler'in en türkü" benzetmesini yapmisti, aklima gelmisken yazayim dedim. bir de kitaplarini okurken, türkce'yi yeniden ögrenir gibi olursunuz, öyle de etkili ve iyi bir yazardir.
enteresan benzetmeleri beni benden almıştır.
sözlüğü olacak kadar dil adamıdır.
sası sası kokmak deyimini çıkarmıştır.
ince memetle sevgilisini de sası sası kokarken seviştirmiş iğrendirmiştir.
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/5774314.asp
evet söylemlerine dair link bu.
ne demiş 2007'de bir bakalım anladığımızca da (eğrisiyle doğrusuyla) ifade edelim.
şimdi, konu asıl şu tümcede kilitleniyor: ''şu gerillanın adını terörist koyduk'' ben burda sembolik bir anlatım olduğunu düşünmekteyim. hani şunu da samimiyetle söyleyeyim şu yazıda kafanın takılabileceği tek cümle bu! diğerleri halkın kendi kendisiyle savaş halinde olması, bundan duyulan rahatsızlıklar olması gereken realist söylemler...
anladığım ölçüde, yaşar kemal'in bahse konu olan kritik tümcesinde terörist olgusunu küçültmekten çok sembolik olarak kürt halkıyla terörist mesafesinin daralmasından duyduğu tedirginliği ifadelediğini sanmaktayım. zaten sarfedilen bundan da umut bekledik derken sorunların savaşla çözülemeyeceğini terörist olarak ifadelemenin hatta kalıp olarak öteki ilan etmenin kürt halkı içinde yaralar açtığını ve böylece sözcüklerin kati keskinliğinin bir boka yaramayacağını herhal bir edebiyat işçinden çok kimse bilemezdi.
''30 bin kişi öldü. Korucu dedikleri, sayısı 70 bini geçmiş sivil savaşçılar bulaştı ülkenin vicdanına. 5 bin köyün birçoğunun evleri yıkıldı. Kendi halkıyla savaşan bir ülke olduk. Dağlara ne kadar delikanlı gitmiş, sayısını biliyor mu bu hükümet?'' bu da duyarlılık icabı haykırıştır kimsenin ölmesini istememektir!
konu dediğim gibi teröristin gerilla olarak adlandırılmasında yatmakta. burda terör kavramını küçültmek maksatlı bir kullanım olduğunu düşünmüyorum. terör diyorsun savaşı devam ettiriyorsun sonra da bir umut bekliyorsun? denilmiş. ve yöneticilere de eleştiri getirilmiş.
ha şu sorulabilir yazının tüm metni dışındaki bahse konu tek cümleyi sen kullanır mıydın diye? valla ben kullanmazdım. ucu açık bir ifade çünkü. her yere gidebilir. söylemin arkasından getirdiği ''sözcüklerin değişmesi'' kısmı okunmuyor çünkü. tek cümle olarak okunursa farklı anlamlar doğurabilir fakat yazının bütününde barış yanlılığı, yöneticilere sert tavır ve bu şekilde terör sorunun çözümlenmesinin mümkün olmadığına dair bir sitem var. bu kadar!
13 ocak 2007de gerillanın adını terörist koyduk! diyerek pkkyı açıkça savunan yaşar kemal, türk ceza kanununa göre, terör ve teröristi alenen övme kapsamında yargılanmadı ama söyledikleri bununla kalmadı:
gerillanın adını terörist koyduk. bundan da bir umut bekledik. sözcükler her zaman, her koşulda değişebilir ve bir gün işe yaramaz olur.(..) kendi halkıyla savaşan bir ülke olduk.(..) ey milliyetçi ırkçılarımız, dünyada bir tane dostumuz varsa, o da irak kürtleridir.(..) bir insana, bir halka ne yaparsanız yapın, ama onuruyla oynamayın. bu benim gençliğimden bu yana dilimde pelesenk ettiğim bir sözümdür. bizim yöneticiler bunun tersini yaptılar. halka etmediklerini bırakmadılar. yüreğim yanıyor bunları söylerken, ben bir yazarıyım çünkü bu halkın. (gerillanın adını terörist koyduk, hürriyet gazetesi, 14 ocak 2007 s.1 ve 22)
http://www.hurriyet.com.tr/planet/19490513.asp
şimdi bu linkte olmayan hainliği arıyoruz? bakalım tümcelerden bulabilecek miyiz?
üstat, şunları söylemiş:
bakalım;
''Bugün benim için büyük bir onur olduğu kadar büyük bir sevinç. Beni böyle onurlandıran Fransa'ya çok teşekkür ederim. Özgürlük, eşitlik ve kardeşlik tüm insanlığın ortak özlemidir. AB'nin düşünce temellerinde Fransa vardır. Birçok sanatçı gibi ben de dünyayı güzellik kurtaracak diyorum. Ama bakıyorum yanım yörem cehennem. Gerçekten sanat dedikleri, hele bugünlerde ne işe yarıyor, benim emeklerim boşuna değil mi diye soruyorum kendi kendime. Umut insanoğlunun en büyük değerlerinden biri. Bugün de umuduma sıkı sıkıya sarılıyorum. Fransa'nın aydınlarının, sanatçılarının da yeniden yaşadıkları yüzyıla damgalarına vuracaklarına, insanı insan yapan değerleri yücelteceklerine inanıyorum.''
evet baktık benim yanım yörem cehennem lafını görebildik. yöresi cehennem değil mi? bu kadar insan ölürken.. üzerine tuz biber eken (geri kalmışlığımızın göstergesi) her gün kadın cinayetleri olurken.
''dünyayı güzellik kurtaracak! ve umuda sıkı sıkı bağlı olmak!'' tümceleri bazılarına ağır kaçar. anlayamazlar, okusalar da anlayamazlar.
edit: aradığınız hainlik bulunamamıştır. sevgi, güzellik ve umut bulunmuştur üzgünüm senin adına.
nazım hikmet, orhan pamuk gibi bu ülkede nefret edilen ama yurt dışında çok saygı gören edebiyatçılardandır. evet sırf türkler aleyhine konuşuyor diye seviliyor değil mi size göre? zaten orhan pamuk' a da nobeli türkiye karşıtı olduğu için verdiler, yoksa kitaplarının filan zerre önemi yoktu. dünyayı da masonlar yönetiyor. kurtlar vadisi izlemeye devam gençler.
osmaniye'nin hemite köyündendir kendisi. aslı van tarafına dayanmaktadır. hemite köyünde yaşar kemal anıtı bile vardır. bir rivayete göre van'da töreden kaçıp çukurova'ya yerleşmiştir.
nazım hikmet ran 'la beraber bu ülkeye fazla olduğunu düşündüğüm edebiyatçı.
edit: hanimiş eksiler? eksile teşekkür edeceğim, edit yoluyla muhafazakar kardeş...
edit büdüt: teşekkürler, gene okudun. en azından okuyor. o ku yor!