bir kısmı türkiye'ye çalışmaya gelen türkmenistan halkı. biraz önce ankesörlü telefonda bir türkmen gördüm. (konuşması ve yüzünden türkmen olduğunu anladım) şöyle diyordu:
-türkiyenin istanbulundayım.
karşısındaki nasıl bir yer diye sormuş olacak ki,
-büyük! dedi.
kökeni hakkında çok fazla iddia bulunan kelime. ben de sözcüğün kökeninin türk-manend olduğunu düşünüyorum. kaşgarlı mahmud da türkler'in iran havzası'na doğru göç ettikten sonra kültürlerinin ve dillerinin rahvanlaştığını, yumuşadığını söyler. bu bakımdan da artık azerbaycan civarındaki çoğunlukla salur olmak üzere oğuz ve karluklar'ın çeşitli boylarından olan türkler, orta asya'daki kültürlerinin erozyona uğraması sonucu iranlılar tarafından türkmen adıyla anılmaya başlandılar. türkler'in bu adı nasıl benimsedikleri de ayrı bir tartışma konusu.
türküm men, men türküm, türkmenem gibi zorlama etimolojik çıkarımlar da hiç mantıklı gelmiyor açıkçası. daha mantıklı ve destekli bir görüşü olan varsa buyursun.
bunlar anadolu'da 1865'e kadar belli aralıklarla zorla yerleştirilmişlerdir. dadaloğlu gibi bazı avşarlar da göçerliği bırakmak istememişlerdir. sonuçta devletle savaşmışlar ve seve seve olmasa da yerleşmişlerdir. (bkz: ben)
islamiyeti kabul etmiş oğuz boylarına verilen isimdir. iranlılar, müslüman oğuzları şamancı olanlardan ayırmak için "Türkî-i iman" derlerdi ve isimlerini bu şekilde aldılar.
türkiye'deki türk olan herkesin kimliği değildir.
bu topraklarda ermeniler, rumlar, asuriler vb bin türlü halk vardı. bunlar buhar olup uçmadığına göre türkleştiler.
türk alevilerin tamamına yakının soyu orta asya'ya dayanır. onlar türkmendir. sunni olanlar içinde de türkmenler vardır ama aleviler kadar yoğunlukta değildir.
yani sizin o körenlediğiniz, itip kaktığınız aleviler, birçoğunuzdan daha türk.