an itibari ile network'ten arkadaşla oynadığım harika beyin sporu. amatör olarak yapıldığı sürece keyiflidir ama işi profesyonelliğe dökünce tadı kaçmaktadır.
edit: kendine güvenen varsa, seve seve maç yaparım.
benim gibi genelde atak oyun sevenler için bazen sıkıntı yapar. bzı noktalarda taktik ezberlemektir ancak sadece bir taktik ile oyun kazanılmayacağından bir kaç taktiği aynı anda kullanmak sırasını ve planını belirlemek bile kapasite gerektiğinden kapasite kullandırdığından ve geliştirdiğinden harika bir oyundur. zor öğrenilir ancak vaz geçmek imkansızdır.
dünyanın, bilinen en eski strateji oyunu. savaş alanı anlamına gelen çaturanga isminin evrimi sonucu satranç olarak son haline kavuşmuştur dilimizde. bildiğim kadarıyla birçok bölgede(türkiye dışı) çatrang veya çatrangu olarak biliniyor.
zeka ile direkt ilgisi olsa da asıl etken bellek gücüdür. birçok usta, çocukluk dönemi oyunlarını bile hatırlayabilir gerektiğinde. çoğu birden fazla dil bilir. hatta bazıları (bkz: odeev, hancar) neredeyse iki elin parmak sayısı toplamı kadar dile hakim. ve bu dili bellek gücü sayesinde öğreniyorlar. bence yani.
satranç oynayabilen(orta ve üst düzey) hemen her sporcunun normal üstü zekaya sahip olduğu kabulüyle(ki bu bir gerçekliktir) satranç ve zeka arasındaki bağ yadsınamaz. teknolojik gelişme doğrultusunda üretilen makineler, hâlâ insana net bir üstünlük kuramamıştır. ki kursalar bile bu satranç ve zeka bağlantısını koparmaya yetecek bir argüman olamaz, bilimsel değildir. eğer bunu bir ölçüt olarak ortaya koyarsak, hesap makinesini neremize sokarız?
bu oyunda zayıf rakibini yenmek zayıflıktır, hem de sizi geriletir. oyun kültürüne bir şey katmaz. ama iyi bir ego tatminidir zayıf ama size yakın olan ve zorlayan rakibi yenmek.
oyun kültürü önemlidir. gün gelir 100 kişiye yenilirsiniz, sonra 99 kişiyi yenersiniz. neden? insan aynı yoldan iki kere yenilmez çünkü. daha çok satranç oyanayan daha az satranç oynayanı yener. fide puanları bence oyun kültürü demektir.. 1000 puanlı arkadaşınızı 700 puansanız ancak 30 da 1 yenersiniz. bu moralinizi bozmasın. satrançta 300 puan çok şey farkettirir oyun kültüründe. bilinki 400 puanda sizi yenemez..
Zekası olmayan bilgisayarlar insana asla yenilmeyecek kapasiteye ulaşabiliyorlarsa arkadaş, satranç zeka oyunu değildir. hamle, olasılık ezberleme, varyasyon çalışma, taktik ve oyun kültürü önemli olan. çok zeki olan değil çok oynayan bilir satrançı. eğer bir zeka varsa da bu genel zekayla az ilişkilidir. satranç zekası, satranç tahtası üzerindeki olasılıkları bağlar.
adam felsefe de müzikte, sanatta, bilimde efsane olup satranç ta iyi olmayabilir.
savaş ve strateji oyunudur. bir rivayete göre savaşa gitmeden önce savaşa katılacaklar özellikle padişah ya da kral satranç oynar. iskender pala'nın şah sultan adlı romanında yavuz sultan selim ve şah ismail'in satranç oynadıkları bu oyunda yavuz sultan selim'in şah ismail'i mat ettiği yazılmıştır ki şah ismail satranç oyununda o güne kadar hiç yenilmeyen bir isimdir.