20 seneyi aşkın süredir devamlı gözaltılarla engellemelerle durdurulmaya çalışılan son yıllarda biraz durulmasına rağmen üzerinde olan üstü kapalı baskı hala rahatça hissedilebilen geçen yıllara ve yıllardır dinlememe rağmen ölene kadar dinlemek istediğim ve dinleyeceğime inandığın halka ölümsüz eserler veren efsane gruptur...
Bir ayağı dışarda, bir ayağı mahpushanede olan gruptur. ama herkes bilmektedir ki iki ayağı da mücadelededir;
haklı bir mücadelede..
'Bir ülkenin türkülerini yapanlar, kanunlarını yapanlardan daha güçlüdürler' önermesini bildiklerinden olsa gerek
ki bu ülkenin kanun yapıcıları sürekli tutuklamaktadır kendilerini. ve her tutuklamadan sonra aynı slogan gelir akla;
Türküler susmaz Halaylar sürer!
muharrem cengiz de özgürlüğüne kavuşur, tutsaklık türkülerini söylemeye devam eder,
Gün gelir, sadece zafer türküleri söylenir
dinledikçe hep içimde bi yerleri ziyaret eden, şarkılarının her bir kelimesinde beni çeken grup. anlamlarıyla, unutulmaması gerekenleri anlatığı sözcüklerle, hayatı, özgürlüğü içimdeki solu dinledikçe sızlatandır.
istanbul'da 25 mart 2009 çarşamba günü, akşam saatlerinde, gazi mahallesi'nde göz altına alınan muharrem cengiz gaziosmanpaşa karakolu'na götürüldü. geceyi burada geçiren grup yorum elemanı, 26 mart sabahı gaziosman paşa adliyesi'ne götürüldü. gözaltında keyfi uygulamalara karşı direnişinden dolayı polise mukavemet ile de suçlanan m. cengiz saat 14.00 civarında beşiktaş ağır ceza mahkemesi'ne sevk edildi. burada tutuklanmasına karar verilerek metris hapishanesi'ne götürüldü.
grup yorum, tutuklanan elemanları muharrem cengiz hakkında 26 mart 2009 tarihinde yazılı açıklama yayınladı:
grup yorum elemani muharrem cengiz tutuklandi!
tümüyle birer saçmalık olan gerekçelerle(!) hakkında 2004 yılında dava açılıp tutuklanarak bir süre tutsak kaldıktan sonra tahliye edilen arkadaşımız, grubumuzun gitaristi muharrem cengiz; dava sonuçlanıp hakkında verilen hapis cezasının yargıtay’ca onaylanması üzerine dün gözaltına alınarak bugün tutuklanıp hapishaneye konulmuştur.
türkiye'de hiç ummadığınız anda, hakkınızda uyduruk bir-iki gerekçe(!) ile gözaltına alınabilir; yıllarca hapishanede tutulabilir, bu da yetmez yıllar boyu sürecek hapis cezalarına çarptırılabilirsiniz. hukukun olmadığı yerde adalet de yoktur! muharrem cengiz'in tutuklanması da, hapis cezası alması da, türkiye'deki hukuksuzluğun yeni bir örneğidir ama bunun gerçekten son olmayacağı da ortadadır.
türkiye'yi soyup soğana çeviren, yolsuzluk bataklığına dönüştürenler, ülkeyi emperyalistlere altın tepsiler üzerinde peşkeş çekenler, işkenceciler, katiller sokaklarda salına salına gezerken; muharrem cengiz'in üzerine 15-20 polisle saldırılmasının, darp edilerek gözaltına alınmasının, işkence görmesinin nedenini biliyoruz. herkes de biliyor!
muharrem cengiz'in, grup yorum'un savunageldiği değerler, bu sömürü ve işkence düzeninin sonunu getirecek değerlerdir. korkuları bundandır. grup yorum olarak, kurulduğumuz 1985 yılından beri yaşadığımız baskınlar, gözaltılar, yasaklamalar, tutuklanmalar, işkenceler, onlarca yıl tutsaklıklar, sürgünler... hepsi ama hepsi, bu değerlerden korktukları içindir. boşunadır ama! dünden bugüne, bugünden yarına, özgür günlere yaptığımız notalı, ezgili yolculuğumuzu, yeni yeni tutsaklıklarla durdurabileceğini, sesimizi boğabileceklerini düşleyenler hep yanıldılar! yanılgılar içinde de yok olup gidecekler.
grubumuz üzerindeki baskılara son verilmesini istiyoruz. ve türkiye'de hukuk ve adalet isteyen herkesi, muharrem cengiz'in hukuksuzca tutuklanmasını protesto etmeye çağırıyoruz.
türküler susmaz halaylar sürer!
bu ses hiç susmayacak!
konserlerine gidip de dinleyicilerin tm polisleri tarafından kameraya çekildiği bence muhteşem bir grup! üyeleri sürekli değişmektedir gözaltılardan ötürü. bir zamanlar grup ekin ve grup özgürlük türküsü de vardı grup yorum'un rezerve grupları asil elemanlar gözaltına alındığında bu gruplar çıkardı onun adıyla şimdi hala devam mıdır bilemem tabii..
Acınacak halde yaşayan asıl ergenlerin, hakkında herhangi bir bilgiye sahip olmadığı harika eserleri olan halkın sanatçılarıdır. Ee hayat işte birileri kapı kapı dolaşır, bilet satar ve mücadele eder. diğerleri ise baba parası ile akşama kadar keyif çatar.
dinleyenin ruhunu okşayan eserlere imza atmış grup.
sabah açıcaksın grup yorum u, gece olsun, sabah karşı olsun dinleyeceksin,
dinlerken de düşünüp müzikten zevk alacaksın.
politik yakınlığım söz konusu değil,
ben zamanında plan yapmayın plan ı bile dinlemiştim o derece.
"Basit album", "berbat album","Yorum bitti"...vs... Yorum'un ne yapmak istedigini, albumundeki muziklerin kalite duzeyini anlamak o kadar kolay degil aslinda. Bununla ilgili iyi bir degerlendirme yazisi yazmistim. Eger albumle ilgili her sarkinin ayrintili incelemesini merak edenler var ise bu adresteki yazidan faydalanabilirler :
insanlar yalan atmayı ne güzel de beceriyorlar. hayır yalan atmak tamam da, bu kadar ahlaksızcasını, bu kadar adicesini atmak başlı başına bir merifettir sanırım.
grup yorum, ilk kez albümünü kendileri yapmıştır; idil kültür merkezi'nde yapmıştır.
yaklaşık 14 senedir aralıksız dinlediğim. bana düşünmeyi, sorgulamayı, müziği ve sanatı sevdiren; hayatımda önemli bir yeri olan ancak ne yazık ki bundan sonra bende hoş bir hatıra olacak gibi görünen müzik grubu. zira başeğmeden adlı son zamanlarda değil hayatım boyunca dinlediğim en kötü albümü çıkarmış müzik grubudur. günlerce müzik markete "yorum'un cd'si çıktı mı" diye sorduktan sonra bu kadar basit bir albümle karşılaşmak inanılmaz derecede hayal kırıklığı yarattı. ne lan bu şimdi? ne yapmaya çalışıyorlar? yorum içine ajan felan mı soktular yoksa diye düşünmeye başlayacam böyle giderse.
Siyasal düzende olan yanlışlığı eleştirerek, kendi düşüncelerini şarkılarının arasına yayan liberal grup. Birçok alt grubu bulunuyor ve gruptan içeri giren birisi olursa onun yerini dolduruyor.*
3 - 5 cümle ile geçiştirilemeyecek siyasi bir müzik grubudur. Siyasi eylemlerini müzikle birleştirerek yollarına devam eden inançlı insanların birarada olduğu topluluk.
Konserlerini genellikle 'Haklıyız, Kazanacağız!' şarkısıyla tamamlıyorlar. Akıllarındaki umudu yitirmeden albüm yapmaya devam ediyorlar. Son albümlerini aralık 08' de çıkaracak olan grup, daha da olgunlaşarak şarkılarını ve tarzlarını yenilemiş. Daha fazla kürtçe söze yer veriyorlar. ''Bütün dünya hakları kardeştir!'' düşüncesini hala şarkılarına sığdırıyorlar.
çok geç keşfettiğim grup. ama şu an için yaptıkları şarkılar ve devrimci duruşlarıyla büyük takdirimi kazandılar. açıkcası grup yorum dinlemek bir ayrıcalıktır, şarkılarını dinlediğimde özellikle günümüzde yozlaşmış pop ve arabesk kültürü içinde böyle bir grupla iyiki tanışmışım diyorum ve bu müziğe çeşitli önyargılarıyla yaklaşıp bir tane bile şarkısını bilmeyen çok sayıda kişi olduğunu bildiğim içinde çoşkum bir kat daha artıyor. hangi şarkısından türküsünden bahsetmeli ki... eserlerinde ki sözlerin harikalığından,işte bu özgün müzik-protest müzik dedirten çeşitli çalgı kullanımlarından, solistlerinin adeta yaşayarak şarkı okumalarından mı bahsedilmeli bilmiyorum ama kulağa hoş gelebilecek her türlü ezgi ve en önemlisi cesurca dile getirilen söylemler ile bu grup yorum hakikaten müzikten teknik olarak pek anlamasam bile inanılmaz zevk alarak dinlediğim eserlere sahip..