--spoiler--
"allahü teala'nın verdiği nimeti, o'nun sevdiği yerde harcamak şükür; sevmediği yerde kullanmak ise küfürdür. ( nimeti inkar etmek )"
--spoiler--
felsefenin bile felsefesini yapabilmiş büyük bir alimdir. kendisi için 3 kelam okuyup ilmin gerilemesinin müsebbibi yakıştırmalarını yapanlar ya hiç ilim, felsefe ve kur'an okumamışlar ya da okuduklarından bir bok anlamamışlardır. bu kadar net. onu anlamak için gerçekten okuyup anlamak farzdır.
platonun ele aldığı birisi somut; bir diğeri soyut olan iki sipiritüel alemin, islam inancında tasviri yapılan: gönül gözü kavramı ile ele almıştır. platon'un idealar alemi dediği soyut aleme; yapılanlar sonrası geçileceğinden ve bu soyut olanın asıl berzah olduğundan bahseder. gazali de; sadece ve sadece gönük gözü ile görülebilecek güzellikler ile elde edlecek sevapların; doğruların taşıyacağı bir mavera aleminin olduğundan bahseder.
islam dinini cokusden kurtaran adamdir. bunu ise bilimi ve bilimsel arastirmalarin onunu keserek yapmistir ki baska caresi de yoktu zaten. cagdasi islam bilim adamlari oylesine radikal dusuncelere ve fikir yurutmelere varmislardi ki ibni sina evrim teorisini kaba bir sekidle ilk olarak ortaya cikaran kisi olmustur.
islam tarihinde bilim ve sanatta geriye gidiş gazaliyle birlikte başlamıştır. gazali, bilimsel araştırmalar için fetva gerekliliğini gibi bir zırvalığı ortaya atarak islam aleminde çöküşün başlangıcı olmuştur. o döneme kadar, dönemin en büyük düşünürleri ve bilim adamları islam alimleriydi. maalesef gazali denen kendini bilmez her şeyin içine etmiştir.
engizisyon dönemi katolik kilisesinin bilime ve insan haklarına yaklaşımından bile daha fanatik ve faşist görüşleri olan , zeki ama bilinci şiddetle kararmış , yorumcu.
islamın en büyük ilim adamlarından.
'bilgideki kesinlik öyle olmalıdır ki meselâ bir kimse taşı altına, değneği ejderhaya dönüştürmek suretiyle bilginin yanlışlığını ortaya koymayı denese bile bu durum hiçbir kuşku ve ihtimale yol açmamalıdır. sözgelimi, 10'un 3'ten büyük olduğunu bildiğim hâlde, biri kalkıp 3'ün 10'dan büyük olduğunu iddia etse ve bu iddiasını kanıtlamak için de değneği ejderhaya dönüştürebileceğini söylese ve dediğini de yapsa, ben de bunu gözlerimle görsem, yine de sırf bundan dolayı bilgimin kesinliğinden kuşkuya düşmem. sadece onun bunu nasıl yapabildiğini merak ederim, o kadar! bilgimin kesinliğinden kuşku duymaya gelince, aslâ!
kendisini araştıran üç alman profesör, müslüman olmuştur. kitapları, anlattıklarını destekleyen yığınla somut örnekler barındırır. toplum bozulduğunda yapılacak şeyleri dahi yazmıştır. kitapları çok iyi bir rehberdir.
1000 tane kitap yazdıgı söyleniyor,kaç tane kitap yazmış meçhul ama çok büyük bir kişi oldugu ortada.müctehid bir alim kendisi.kitaplarını ara sıra gözden geçiririm.
gerçek bir din alimidir. özellikle ihya ulumiddin eseri islam dünyasında çok rağbet görür. kendisi kadar kıymetli olan diğer gerçek islam alimleri de imam-ı azam ve imam'ı rabbani'dir. vaazaları ve eserleriyle, hz. peygamber ve 4 halife sonrasında iyice siyasallaşan ve hurafelere yönelen islam dünyasını özüne döndürme konusunda çok başarılı olmuşlardır.
dini meselelerde verdiği fetvalarla şia alimlerini ve felsefeye kayan farabi'yi hezimete uğratmıştır.
gazali dürüst bir filozoftur; agnostisizm düşüncesinin aklın son kertesi olduğunu nedeniyle niçiniyle anlatmıştır. son kertede, imanını aklına tercih etmiştir: ona göre hiçbir şeyi bilmek mümkün değildir, ama muhammed'in nuru ona bu vesveselerden allah'a sığınma gücü vermiştir (5 dakika önce varlığının bilinemeyeceğine ulaştığı allah).
biraz daha yaşasaydı (belki 1000 yıl kadar), o zekaya hammadde olarak girecek biraz daha geniş dünya bilgisi (ilim deyince adamın hala aklına fıkıh geliyor, benim aklıma da tavuk ilmi geliyor) olsaydı, o çevreden öğrenilmiş dogmatik imanla (bkz: blissful ignorance) tatmin olacağına sonuna kadar gider, orada da kalırdı.
taksiratı da kendiyle birlikte gitmiştir, affedecek bir şey yoktur.