bulgaristan'ın deliorman yöresinde yaşayan türk-alevilerde bulunan olmazsa olmaz bir olgudur. anadolu'daki musahiplikle aynı şeydir.
bilâzer; eski türkçede beraber anlamına gelen "bile" kelimesi ile, bulunan, mevcut olan anlamındaki "hazır" kelimesinin birleşimesinden oluşmuş bir kelimedir.
bulgaristan'ın şumen* iline bağlı bir ilçedir. gerlova yöresinde yer alır, nüfusu türkler'den ve bulgarlar'dan müteşekkildir. bulgarlar ilçe merkezinde, türkler ise kırsal alanda yoğundurlar.
bu ilçedeki türkler kızıloğuz türkmenlerindendirler.
akp korkmaktadır; zira işçi partisi gerçek ve etkili muhalefet yapmakta, akp'nin pisliklerini ortaya sermektedir. bu korkunun neticesidir ki birçok işçi partili zindanlardadır.
chp korkmaktadır; zira atatürkçü maskesi takıp kürtçülerle, liberallerle, cemaatlerle kolkola gireceğini zanneden chp yönetiminin maskesini düşürmekte, kemalist kitleyi hızla kendi saflarına çekmektedir. chp öyle korkmuştur ki işçi partisi'nin düzenleği cumhuriyet yürüyüşüne katılmak zorunda kalmıştır. işçi partisi chp'yi paşa paşa o meydana indirmiştir.
mhp korkmaktadır; zira milliyetçi maskesi takıp, akp stepneliği yapan mhp yönetiminin maskesini düşürmüştür. birçok gerçek milliyetçi, işçi partisi'nin yayınları sayesinde mhp yönetiminden kopup işçi partisi ve tgb ile birlikte aktif milli mücadeleye dahil olmuştur. bahçeli öyle korkmuştur ki işçi partisini marjinal ve illegal olmakla itham edecek kadar düşmüştür.
bdp(pkk) korkmaktadır; zira vatanın bütünlüğünü, kürtlerin türk milletine dahlini en reel şekilde savunan, kürtleri pkk pençesinden çıkarmanın en mantıklı yollarını sunan, türk milliyetçiliğini kemalist ve sosyalist zemine oturtup kürtlerin çıkarının da kemalizm ve türk milleti olduğunu en iyi anlatan parti işçi partisidir. bdp/pkk 35 yıldır korkmaktadır, onlarca işçi partili daha 80 öncesinde pkk'lı eşkiyalar tarafından öldürülmüş, 80'li yılların sonunda perinçek pkk içerisindeki birçok kandırılmış'ı apo'nun ve amerika'nın elinden çekip almıştır.
evet hepsi korkmaktadır ama korkunun ecele faydası yoktur...
tamamı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türkler ve kırım'dan gelen tatar türklerinden oluşmaktadır.
yunanistan'da yaşayan rumca konuşan müslümanlara verilen yerel isimdir. 1924 nüfus mübadelesinde yunanistan'daki türkler, pomaklar ve arnavutlar ile birlikte bu halkın da büyük çoğunluğu türkiye'ye göç etmiştir.
büyük kısmı arnavutlar'dan ve türkler'den oluşan, kosova'dan türkiye'ye göç eden insanlardır. ayrıca az miktarda boşnak da kosova'dan ülkemize göç etmiştir.
büyük kısmı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türklerdir, ayrıca önemli miktarda pomak, arnavut ve patriyot da yunanistan'dan ülkemize göç etmiştir.
büyük kısmı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türkler ve balkanların yerli kavimlerinden olan arnavutlar'dan oluşur. ayrıca önemli miktarda torbeş ve boşnak da makedonya'dan ülkemize göç etmiştir.
osmanlı devletinin balkan yarımdasındaki topraklarını kaybetmesiyle birlikte, akın akın anadolu'ya göç eden insanlardır. bu göçmenler geldikleri ülke ve etnik kökenlerine göre kategorize edilecek olursa;
bulgaristan göçmenleri ; büyük çoğunluğu osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türklerdir, ayrıca az miktarda pomak ve çingene de bulgaristan'dan ülkemize göç etmiştir.
yunanistan göçmenleri ; büyük kısmı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türklerdir, ayrıca önemli miktarda pomak, arnavut ve patriyot da yunanistan'dan ülkemize göç etmiştir.
makedonya göçmenleri ; büyük kısmı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türkler ve balkanların yerli kavimlerinden olan arnavutlar'dan oluşur. ayrıca önemli miktarda torbeş ve boşnak da makedonya'dan ülkemize göç etmiştir.
romanya göçmenleri ; tamamı osmanlı devletinin iskan politikası gereği anadolu'dan iskan edilen yörük/türkmenlerin torunları olan türkler ve kırım'dan gelen tatar türklerinden oluşmaktadır.
oğuzların; çepni, avşar ve beydili boylarından gelen insanlardan müteşekkil bir türkmen oymağıdır. ortaya çıkış yeri tokat, yozgat, sivas üçgeni'dir. osmanlı döneminde büyük kesimi balkanlara iskan edilmiştir. atatürk'ün de mensup olduğu türkmen oymağıdır.
anadolu'da ; tokat, sivas, yozgat, kırşehir, aydın, denizli ve izmir'de
rumeli'nde; doğu makedonya, selanik, razgrad, silistre, şumnu ve eskicuma şehirlerinde bu oymaktan insanlar meskundurlar.
etnik kökenlerin özellikle belirtilmesini özellikle rica ederim efendim, zira balkan göçmenleri olarak türk, arnavut, pomak, boşnak, torbeş, patriyot, çingene gibi birçok etnik grup vardır bu toplulukta.
bir ateist olarak, yuh be diyerek tepki verdiğim mevzudur.
et yemek insan doğasının gereğidir, insanın hayvansal protein alması tabii bir ihtiyaçtır. herkesin et yiyemediği günümüz dünyasında, paylaşmayı teşvik eden kurban geleneğini, inanan yada inanmayan tüm türk toplumu olarak sahiplenmemiz gerektiğini düşünüyorum şahsen.
bu doğanın bir parçası.
edit: ben bu entry'i yazarken 3 entry vardı, nasıl oldu da başlık üstüme kaldı acaba ?
chp'de kılıçdaroğlu ile birlikte görülen kemalizm'den uzaklaşmaya ve kürtçü, liberal ve cemaatçi yapılanmaya tepki duyan ulusal solcu, kemalist tabanın yeni adres olarak işçi partisini görmesiyle oluşan durumdur.
hatay'da işçi partisi'nin düzenlediği suriye ile kardeşlik mitingine hatay teşkilatı olduğu gibi katılmıştır, türkiye'nin diğer tüm illerinde de chp teşkilatlarında işçi partisine duyulan sempati gittikçe artmaktadır.
babalarını küçük yaşta kaybetmişlerse, karşı cinsle ilişkileri sorunlu olur. herkes gezip tozmak, eğlenmek peşindeyken bu kızlar baba şefkatini bulabilecekleri olgun bir erkek ararlar.
bir tanesi bana denk gelmişti ve benden ayrılmak istediğinde şu gerekçeyi göstermişti; - babamın yerine koyabileceğim bir erkek arıyorum bu sen değilsin.**
Osmanlının Balkanları fethiyle 14. yüzyılda, Karamandan giderek Doğu Makedonyanın dağlık kesimlerine yerleşen Yörük Türkleri, aradan geçen uzun yıllara rağmen kültürlerini, dillerini ve geleneklerini yaşatıyorlar. Yörük Türklerinin yaşadığı Kocacık beldesinde, Anadolu lehçesine yakın öz Türkçe konuşuluyor. Üsküp ve civarına yerleşen Yörükler zamanla şehir hayatı sürmeye başladı. Ancak Doğu Makedonyanın iştip ve Radoviş bölgelerindeki Blacgovica Dağlarına yerleşen Türkmen aileler, hayvancılıkla geçimlerini devam ettirdiler. Blavgovica Dağlarında yaşayan Yörükler aradan geçen 600 yıla rağmen eski gelenek ve yaşam tarzlarını devam ettiriyorlar. Doğu Makedonya Yörük Türkleri Derneği Başkanı Enver Hüseyin, bölgede yaklaşık 30 bin Türkün yaşadığını, 12 bininin Yörük olduğunu söylüyor.
bulgaristan'ın tırgovişte ilinin merkez ve omurtag ilçeleri, sliven ilinin kotel ilçesi, şumen ilinin vırbitsa ilçesi ve burgas ilinin aydos ve ruen ilçelerinden müteşekkil olan, türklerin yoğun olarak yaşadığı bir kuzeydoğu bulgaristan yöresidir.
yöredeki türkler ekseriyetle kızıloğuz türkmenleridirler. tahminen 15. ve 16. yy'larda kırşehir, yozgat ve sivas'tan iskan edilmişlerdir.
türkiye'nin doğu ve güneydoğu'sunu kürdistan ilan edenlere, objektif ve gerçekçi bir bakış açısıyla verilen cevap olacaktır. olanı inkar, olmayanı iddia etmeden yazıyorum;
güneydoğu anadolu;
diyarbakır: %70 kürt, %25 zaza, %5 türk (türkmen)
mardin: %65 kürt, %30 arap, %5 türk,süryani vs.
şanlıurfa: %50 kürt, %25 arap, %15 türk (türkmen), %10 zaza
batman: %95 kürt, %5 türk ve diğer
siirt: %75 kürt, %25 arap
şırnak: %100 kürt
adıyaman: %50 kürt, %40 türk (türkmen,aboş), %10 zaza
gaziantep: %90 türk (türkmen/barak), %10 kürt, arap vs.
kilis: %95 türk (türkmen), %5 kürt,çerkes,arap
doğu anadolu;
hakkari: %100 kürt
van: %85 kürt, % 15 türk (türkmen,küresinli,terekeme,kırgız vs.)
bitlis: %75 kürt, %25 türk (merkez,ahlat ve adilcevaz'da türkmenler yoğun)
muş: %80 kürt, %10 türk (karapapak,türkmen vs.), %10 zaza (varto'daki alevi/zazalar)
ağrı: %85 kürt, %10 türk (azeri,karapapak,yerli), %5 çerkes,çeçen vs.
bingöl: %80 zaza, %15 kürt, %5 türk (türkmen)
ığdır: %50 türk (azeri), %50 kürt
kars: %70 türk (yerli,ahıskalı,terekeme,türkmen,azeri), %30 kürt
ardahan : %80 türk (yerli,türkmen,ahıskalı) % 20 kürt (merkezde ve göle'de)
erzurum: %85 türk (dadaş,türkmen), %10 kürt (tekman,karayazı,karaçoban'da), %5 zaza (hınıs ve çat'ta)
erzincan: %80 türk (türkmen), %20 zaza/kürt (merkez,tercan,çayırlı,kemah ve refahiye)
tunceli: %75 zaza, %15 türk (çemişgezek,hozat,pertek), %10 kürt (mazgirt ve pertek)
elazığ: %45 türk (gakkoş,türkmen ve balkan türkleri), %30 zaza, %25 kürt
malatya: %70 türk (türkmen), %30 kürt
edit: bilgiler 5 yıllık bir süreç içerisinde, yörenin insanlarından derlenmiştir. itirazlar ve düzeltmeler makul olduğu sürece kabulümdür.
günümüzde var olmayan eski bir türk boyudur. mensuplarının bir kısmı rusya'nın kazan bölgesinde tatarlarla karışarak tatarlaşmış, bir kısmı ise günümüz bulgaristan'ında slavlarla karışarak slavlaşmıştır.
günümüz bulgaristan bulgarları bu toplumun adını taşımalarına rağmen, genlerinde sadece %30 oranında proto-bulgar dna'larını taşımaktadırlar.
not: bulgaristan'da yaşayan türk azınlıkla, bu eski türk boyunun bir ilişkisi olmadığı söylense de, bir kısım proto-bulgar'ın osmanlı fethine kadar türklüğünü koruduğu ve osmanlı devrinde bölgeye gelen türkmenlerle karıştığı düşünülmektedir, özellikle deliorman ve dobruca türklerinin anadolu'dan gelen türkmenlerle bölgede yerleşik olan kıpçak ve proto-bulgar türklerin karışması sonucu oluştuğu tezini bizzat evliya çelebi öne sürmektedir.
bulgaristan'ın razgrad şehrinin, mumcular köyünde bulunan bir alevi-bektaşi tekkesidir.
deliorman bölgesindeki alevi ve sünni türklerin yanısıra, bulgarların da büyük saygı gösterdiği demir baba adlı alevi dedesinin kurduğu tekke, yöredeki akıncı ve tımarlı sipahilerin uğrak yeri olmuş ve bir spor akademisi niteliği kazanmıştır. osmanlı döneminde özellikle güreş eğitimi verilen tekke, deliorman bölgesinin "pehlivanlar diyarı" olarak anılmasında büyük rol oynamıştır.
bulgaristan'ın kuzeydoğusunda, karadeniz kıyısında yer alan il ve bu ilin merkez ilçesinin adıdır. il nüfusunun %15'ini türkler oluşturur. türklerin bir kısmı anadolu kökenliler, bir kısmı ise kırım kökenli tatarlardan oluşmaktadır.