illa birseyci olarak yorumlanmasina gerek olmayan kadindir. mor sacli bir kadinin illa emo yada rockci olmasi gerekmez. pekala mor rengi seven ve kendine yakistiran bir kadin olabilir. neden sac boyalari birkac renge takilip kalsin ki. mor renkli, eflatun, mavi, turuncu, bordo ve daha bircok renkte saclar gormek istiyoruz. insanlari 4 renge mahkum edenler utansin.
eski sac renginden ve sarisinlik furyasindan sikilmis, muhtemelen kizil renk ile kendini daha mutlu hisseden kadindir. gercekten de haklidir. bir kadina kizil ve mor renkli saclar kadar cok yakisan baska bir renk yoktur.
ciltteki enfeksiyonlari,zararli mikroorganizmalari, bitleri ve pireleri temizlemeye yarayan bir hayvan davranisidir. ancak insanlar da bunun yararlarini farkettiler.
tck 106 ve 191 gibi konuyla ilgili yasalar mevcuttur. cezasi cesitlidir. sekline gore alti aya kadar olani, alti aydan alti seneye kadar olani vardir. sonuc itibariyle tehdit etmek, tehdit edilen geregini yaparsa sonu hapisle bitecek bir harekettir.
organize suclar kapsaminda degerlendirilebilecek eylemdir. bir darp raporu ve bir dilekce, bu eylemi gerceklestirenlerin bu islerin bu kadar da kolay olmadigini anlamasi icin yeterlidir. butun sorun insanlarin bu darp raporu ve dilekceyi vermek istememesinden kaynaklanabilir. devletin yokedemeyecegi cete yoktur. devlet isterse en buyugunden en kucugune butun ceteleri yokedebilir. yeter ki birileri bir dilekce versin, biri bir yerden islemleri baslatsin.
bir gruba karsi varolan korkularindan dolayi, o grubun diyalektigiyle uyusmadigi halde onlardanmis gibi gorunmek, hatta onlar ile birlikte hareket etmek ve onlara katilmaktir. bu duruma dunyanin heryerinde rastlanir ve dogal bir insan davranisidir.
ornek: bir isveren derneginin gazabindan korkan isverenin o isveren dernegine uye olmasi
toplum muhendislerinin dunyanin bircok yerinde superguclerle uyum saglamayan kisiler icin cesitli tiyatrolar ve psikolojik zeminleri medya araciligiyla tezgahlayarak olusturdugu toplumsal haldir. linc psikolojinin olusturulmasinin en onemli ani linc aninin medya tarafindan yayinlanmasidir. bu linci tezgahlayanlarin asil amacina ulastigi andir.
nadiren bir dusunceyi "magdur psikolojisi" icinde, gonullerde yuceltmek icin de kullanilir. burda ise linc tasarimcilari lincin haksiz olmasina ozen gosterir.
bir ulkedeki hemen hemen her linc girisimi dis gucler tarafindan tezgahlanmistir. linc girisiminde bulunmak, ulkenin kanunlarini, yasalarini, guvenlik guclerini gormezlikten gelip kendi adaletini tesis etmeye calisma goruntusu verir. dolayisiyla her linc girisimi goruntusu oldukca zararlidir.
bir akbabanin acliktan olen bir cocugu yemesi kadar agir trajedilerin yeryuzunde var oldugu ve butun bunlarin kapitalizmin kacinilmaz sonuclari oldugu gercegidir. dunyanin toplam kaynaklari bellidir. herkese esit dagitilirsa ancak kisi basina dusecek ortalama bir yasanti elde edilebilir. birileri zengin olursa, birilerinin de acliktan olmesi kacinilmazdir.
para tapan kisi kapitalizm mabedine girmistir. bir insan paraya tapip ateist oldugunu iddia edemez cunku onun tanrisi paradir, bir insan paraya tapip bir dinin dindari oldugunu da iddia edemez cunku bu da cok tanrililiktir.
dunyanin bircok yerinde, paranin insanlari ezmek icin bir arac olarak kullanildigi gercegidir. kimileri icin bir guc kaynagi, kimileri icinse acilarin kaynagi olan para, ona ulasma yolunda herseyin mubah kabul edilmesi anlayisini da beraberinde getirir. para sistemin putudur. para kapitalizmin mabedidir.
yoksullarin haklarini yoksul insanlarin kendilerinden daha fazla savunan zenginlerdir. kendi acilari disinda, baskalarinin acilarini hissedebilen, empati kurabilen her insanin oldugu gibi zeki olduklari kesin bir gercektir. kapitalizm onlara iyi bir hayat sunmus olsa da, sunmayabilmis olma ihtimalini de dusunebilirler ve ceplerine konmus para onlari uyusturmaz.
insanlara firca atmak adi altinda iscinin onurunu, gururunu, insani degerlerini zedeleyen isveren veya yonetici modelidir. her isci bilmelidir ki hicbir isveren, bir isciye firca atamaz, cani istedigi zaman onu kafasina gore isten cikaramaz, isciye hakaret edemez, kufur edemez, onurunu ve gururunu zedeleyemez. her birey kendi haklarinin farkinda olmalidir.
zor durumda kaldiginda veya bir adaletsizlikle karsilastiginda ona yardim edebilecek bir tanidigin olmamasi durumudur. tanidigi olan biriyle yasanabilecek muhtemel bir problemin, kisinin basini agritabilmesi olagan ve hergun gerceklesebilecek bir haldir.
genelde sabah erken saatlerde isin yolunu tutan insanlarin "artik nerden zaman calacagimi bilmiyorum, bari kahvalti etmeyeyim" deyip kendinden fedakarlik etmesidir.
insanlarin medya araciligiyla ve cevre baskisi gibi kavramlarla yonlendirilebilecegi gercegidir. birileri bu durumun farkindadir ve bunu cok yogun bir bicimde kullanirlar.
yoksul bir insanin kapitalizmi temel almis bir partiye oy vermesi durumudur. ilginc bir sekilde oldukca yaygindir. pekcok partinin, duygusal degerleri genelde on plandayken, gelince hangi ekonomik politikalari izleyecegine cok az kisi bakar.
agir fiziksel sartlarda calisan iscilerdir. iclerinde calistiklari isten dolayi sagliklarini hatta hayatlarini kaybedenleri bile mevcuttur. neden baska iste calismiyor bunlar? sorusunun cevabi ise paranin duzeninin onlara baska bir sans vermemesi olarak cevaplanabilir.
bir insanin ise girmesiyle birlikte ozel hayatinin bitme noktasina gelmesidir. pekcok insan, is arkadaslarini, ailesinden ve cocuklarindan daha fazla gorur. gunde 12 saat mesai yapan insanlar sanilandan cok daha fazladir. insanlarin ozel hayatlarina mudahale etme hakkini kendinde goren isverenler de zannedilenden daha fazladir. insanlarin onurunu zedeleyen yoneticiler ve isverenler de sanilandan daha fazladir. ve sonuc olarak ise girmek ile ozel hayatin zedelenmesi arasinda ciddi bir bag da vardir.
kapitalizmin bir diger ismidir. kapitalizm sermayenin duzenidir, sermayedarin bile duzeni degildir cunku sermayedarlar da sirketlerini belli bir capa ulastiktan sonra profesyonellerin eline birakirlar ve aslinda sistemde pek soz sahibi olduklari da soylenemez. sadece iyi bir hayat yasarlar hepsi bu.
bir insani olabilecek en kotu bicimde, zedelemek, hirpalamak, on benligine zarar vermek, kisiligine ve ozel yasantisina kimsenin haddine dusmeyen elestirilerde bulunmaktir.
bunun bana gore en kotu olani bir insanin davranislarinin baska bir insana benzedigini, bir insanin fiziksel ozelliklerinin baska bir insana benzedigini iddia etmektir. "sen ...... gibisin" gibi bir cumle bir insani pekcok kufurden daha fazla zedeler. her insan ozel olmak ister, ozel olmasa bile oyle sanmak ister, herkes annesinin bir tanesidir, herkes babasinin oglusu biricik kizidir, bircok insan deger verip emek harcanip buyutulmustur. boyle ozen gosterilmis birine bir gerizekalinin gelip "senin suran suna benziyor" "buran boyle" " bilmemkim gibi guluyorsun" "bilmemne gibi espri yapiyorsun" gibi seyler soylemesi kadar agir bir hakaret cok az bulunur.
bahsi gecen insanlarin hergun yeni espriler yaptigini dusunurseniz, insanlarin da onlarin esprilerini yapmamak icin, lugatlarindan hergun bir espri kalibini cikarmasi gerekecegi durumdur. bence insanlari bu kadar ezmeyin. insanlara illa ... gibi demeyin. herkes ozel olmak, olmasa bile oyle zannetmek ister.