şivenin anlamını bilmeyen bir cahil tespiti.
(bkz: şive)
(bkz: ağız)
kendisinin şivesiz konuştuğunu sanan yazar her insan bir şiveyle konuşur. o zaman sende bu cahillere dahil misin?
(bkz: istanbul ağzı)
sizin bu insanları dar kalıplara sokma bohemliğiniz... Bir edebiyat grubumuz var Sakarya'da bir Sahaf abi ile yaptığımız. Oraya gelen bir edebiyat hocamız var kırık bir iç Anadolu şivesi ile konuşuyor. Bize iki saat Samuel Beckett, Albert Camus ve Knut Hamsun anlattı kanımız dondu hepimizin. Geçin bu şekilciliği artık.
cahillikle bir ilgisi yoktur efendim. Türk Dili profesörlerinin, Türkologların, dilin zaman içerisinde gelişmesi, dilin farklı ağızlardaki kullanımları araştırmalarından anlaşılabilir. kaşığa gaşıh demek cahillik değil, yöresel ağızdır.
yanlış önermedir. askerde kürt arkadaşımız vardı kürt şivesi ile konuşan. adam bütün kitapları yutmuş ne sorarsan sor hele tarih sor otur dinle tarihlerinden saatine kadar ne var ne yok anlatır sana. insanları ne ırklarına, ne şivelerine, nede renklerine göre değerlendirmemek gerekir.
iddia sahibinin cahilliğini ortaya koyan önermedir. şive terimi yanlış, ağız kullanılması gerekir. ayrıca edebiyat dördüncü sınıfta olup yöresel ağızla konuşanları tanıyorum. yani bilgisizlik (cahillik) değil bir şeylerden vazgeçmeme ya da kendini geliştirmemektir o olsa olsa.
bu önermeye göre şiveli insanlar cahil. peki şiveli olmayipda cahil insanlar ? ıstanbul türkçesiyle konuşan ama bir gram kültürel birikimi olmayan insanlara ne demeli ve sonuç olarak şivenin cehaletle uzaktan yakından alakası yoktur ve bu önermeyi savunanlarında durumu vahimdir.
Yanlış bir tespittir. Çünkü önemli olan konuşma tarzları değil bilgi birikimidir. Sırı Süreya önder şiveli konuşmaktadır cahil değildir. Cehalet başka unsurlar taşır; şive bunlardan biri değildir.