şeyhülislam ebussuud efendi

entry54 galeri0
    25.
  1. gerçekten muhteşem ve muhterem bir insandır, onun sayesinde kanuni hidayete ermiştir.
    2 ...
  2. 26.
  3. böyle puşt gibin, ibne gibin bişi.

    kibar feyzo.
    4 ...
  4. 27.
  5. tutuculuğun vücut bulmuş halidir.
    2 ...
  6. 28.
  7. yanlış hatırlamıyorsam mezarı eyüp'tedir.
    0 ...
  8. 29.
  9. 30.
  10. muhteşem yüzyıl sayesinde tanınan bir diğer osmanlı tarihi karakteridir en azından birçok kişi muhteşem yüzyıldan önce kendisini tanımıyordu.
    1 ...
  11. 31.
  12. osmanlı tarihindeki büyük trollerden biri.
    1 ...
  13. 32.
  14. 33.
  15. kadın-erkek eşitliğini yüzyıllar öncesinden fark etmiş alevilerin aynı ortamda beraber saz ile, deyişler ile ibadet(cem) etmesi ebussuud beyimizin siniri bozmuştur ve "aleviler fuhuş yapıyor, mum söndüyür" demiştir

    mum söndürme olayına açıklık getireyim

    aleviler, cem ayinlerinde, cem meydanını aydınlatmak için mum yakar ve cemin bitiminde söndürürler. cem meydanını aydınlatırlar çünkü söylentiler yayılır "kafir kızılbaşlar öldürüle" diye, korkarlar gizli gizli yapmaya başlarlar ibadetleri sırf bu yüzden bir gözcü bulunur ibadetlerde kapıda bekler bir şey olursa haber verir. mum olayı budur. *

    ebussuud cem ibadetleri "toplu seks" olarak nitelendirdiği ve hukuku şerri (şeriata göre)yani teokratik bir şekilde gördüğü için katledilmelerine karşı fetva vermeye başlar.
    mesela sorarlar:
    -kızılbaşların topluca öldürülmesi helal midir? bunları öldürenler gazi, ölenler şehit olur mu?

    ebussuud: elbette dinimize göre helaldır. bu en büyük en kutsal savaştır. bu yolda ölmek şehitliğin en ulusudur.

    -vurulup esir olanlar ermeni ise kurtuluşa erer mi?

    ebussuud: ermeniler kızılbaş askeriyle islam askeri üzerine gelip savaşmış olmayacak ancak bu şart ile kurtuluşa ererler.

    -"muaviye hayırlı kişi değildir" dese şer'an zeyde ne ceza verilir?

    ebussuud: ta'zir olunur (dayaktan idama kadar hakimin takdir edeceği ceza.)

    ayrıca yunus emre, hallac-ı mansur, bedrettin gibileri içinde fetva vermiştir. cem ibadetlerinde yunus emre'nin şiirleri ile deyişler okunması da gayet sinirlendirmiştir onu "sen ulu bir sultansın/ canlar içinde cansın/ gün ayan gördüm seni..." ile başlayan deyişlerdir bunlar.
    2 ...
  16. 34.
  17. joseph goebbels'in şeriatçı halidir.
    (bkz: joseph goebbels)
    2 ...
  18. 35.
  19. anadolu'da birçok örneği bulunan osmanlı şeyhülislam'ı. anadolu kahvehanelerinden birinden bir muhafazakarı oturt tayyip'in koltuğuna ertesi gün yasa dışı bir örgüt kurar önce kürtleri doğrar sonra alevileri. adam da o biçim öyle bir fetva vermiş ki düşünce aynı kahvehane düşüncesi. alevilik dediğin islam'ın manevi koludur o kolun parmakları da mevlana'dır, kaygusuz'dur, hallac-ı mansur'dur. şu anadolu insanı alevilerden nefret ettiği kadar hiçbir şeyden nefret etmemiştir açık yazıyorum, sebebi de taaa 16. yüzyılda şeyhlerin verdiği fetvalardır.
    2 ...
  20. 36.
  21. 37.
  22. garp yobazlarının bulaşmadığı bir müstesna insan ebusuud efendi kalmıştı, ona da bulaşıldı ya, bu arkadaşlar vazifelerini tamamladılar. gurur duyulacak bir cehalete bulaşan bu arkadaşları ben kendi şahsım adına tebrik ediyorum, sırf geçen senelerde tayyip bu adamı övdü diye bu alime cephe aldınız. pek tabii, fıkha dayalı terimleri bilmeyince de bu gayet normaldir. gelin anlatayım, iki terim öğrenin de, sonra rezil olmayın:

    ''fetva'' nedir? fetva, ne kanunnamedir ne de ferman. fetva, teokratik bir yorumdan ibarettir. fetvayı veren, çeşitli ilmî kaynaklardaki içtihadları tarar ve uygun bulduğu sahih kavilleri nakleder. yanına da tercihen delilini bildirir. ''olur'', ''caizdir'' gibi kısa ifadelerle yorumunu da belirtmekle yetinebilir. osmanlı'daki din işlerinin babıali'de gelişip bürokratik bir özellik kazanması sonucu, artık fetvalar kalabalık kadrolarla verilir olmuştu. bu daha sonralara rastlar...

    olay şudur: ben ebussuud'a veya vekiline sualimi sorarım. o da cevabını yazar. o bir cevabı yazdı diye ben o hükmü uygulamak zorunda değilimdir, zira mecelle'de belirtildiği üzere ''içtihad içtihadla nakzolunmaz''dır, pekala başka bir kaville de hareket edebilirim. zira bu fetva, kanun hükmü taşımamaktadır.

    bir hayal ürünü olarak yavuz selim han'ın ''yüz binlerce aleviyi kılıçtan keçirdiği'' iddiası hazır demokles'in kılıcı gibi üzerimizde sallanırken, ebussuud'un fetvalarına da bu yönden bakanlar var. kızılbaş denen arkadaşlar; ne sünni ne şii idiler. bunların dinî görüşleri eklektik idi. ''dinî görüş'' dedim dikkat ederseniz. zira safevî tarikatı (evet, safevî devleti şeyhlik üzerine inşa edilmiş bir devletti.) ilk başta sünni görüşlü bir tarikat iken sonrasında şiiliğe, ardından da aşırı şiiliğe kaymıştı ve askerî bir kanat da oluşturmuştu. bu elemanların başındaki şeyh haydar 12 dilimlik kızılbaşlığı kabul edince, bizim bildiğimiz ''kızılbaş'' kavramı doğdu. kızılbaşlar, safevî devletinin yardakçıları idiler ve devlet-i aliyye-i osmaniyye sınırları dahilinde bozgunçuluk yaparlardı. fitne çıkaranın da, katli vaciptir.

    bu büyük islam alimi, devletin ve mülkün bekası için şeriatın hiçbir hükmünden asla ödün vermemiştir. islam halifesine ihanet eden isyancılara karşı dinin hücum etme cevazını verdiğini fetvalarında bildirerek, osmanlı imparatorluğununun safevî tehlikesini bertaraf etmesinde önemli rol oynamıştır.

    lakin ebussuud yine fetvalarında,

    --spoiler--
    ''bu kişiler tövbe ederlerse ebu hanife, süfyan-ı servî ve imam evzai hazretlerine göre islam'a kabul ve affedilirler. aynı şekilde şehir ve köylerde kimseye ilişmeyen kızılbaşlara karşı bir cezaya hükmedilemez''
    --spoiler--

    demiştir.

    ha bir de meşhur ''alevilere tecavüz'' fetvası vardır, bilirsiniz. osmanlıca bilmeyen, cariye ve statüsünden bihaber, islam'dan habersiz, fıkıh fakiri olanlar bu fetvayı ''kadını şey edebilirsiniz'' olarak anlamışlar. fetva şudur:

    --spoiler--
    sual: mürtedde darül-harbe lahika olmadan alıp esir ey­lemek caiz idüğüne imam-ı a'zamdan nakl olunan rivayete binâen, kızılbaş avretlerin esir eylemekle asker-i islama kemâl-i kuvvet ve şevket, a'dâ-i dîn-i metine nihayet za'f ü zillet gelir olsa, ol riva­yet ile 'amel olunmak şer'an caiz olur mu?

    elcevab: caizdir.
    --spoiler--

    bu fetvadan ''alevî kadına tecavüz meşrudur'' sonucunu çıkartan toplumsol diye dandik bir site vardı. elin solcusu ancak bu kadar anlar islam hukukundan ve osmanlı dilinden zaten.

    soru şu: dinden çıkanlara karşı düşman beldesinde savaşa tutuşmadan esir alınacağına dair imam-ı azam'ın cevazı vardır, buna göre, kızılbaş kadınlarını esir ederek islam askerine güç kuvvet, düşmana zillet gelir olsa, bu kavil ile amel etmek caiz olur mu?

    islam hukukunda kadın esirden cinsel anlamda faydalanmak için 3 ay iddet beklemeniz gerekir. ayrıca ona ayrı mesken tesis etmeniz gerekir. burada ''esir edilen kadın''lar, islam askerine hizmet edecektir fakat cinsel yönden değil. çünkü savaş sırasında bundan faydalanılamamaktadır, zira islam hukukuna aykırıdır, iddet süresi gereğince. bu soru ve cevaptan -esasında hiç cinselliğe dair bir kelime geçmemiş olmasına rağmen çeşitli meşrepten muhteremler, ''ebusuud alevî kadınlarına tecavüz edin diyor'' gibi bir mana çıkarıyorlar. bu katiyyen yanlıştır.

    ebusuud'un medreselerden matematiği, geometriyi dışladığı da söylenir ki; kaynağı nedir asla bilinmez. yerine fıkıh ve kelam koydu denir. bunlara desem ki, gelin kelam dersinde okutulan kitaplara bakalım: bunların tamamında geometri, matematik ve astronomi mevcuttur. kelamda zaten geometri ve matematik mevcuttur. üstelik, medreselerde müstakil olarak da okutulurdu bu dersler.

    ebusuud müziği yasak etmişmiş... ebusuud nasıl müziği yasak etsin yahu? ebusuud'a ''kopuz caiz mi'' diye sorulduğunda, ''haramdır'' demişse, bu müziği yasak etmek mi oluyor? bu fetvadır, fetva; ferman değildir. örnek:

    --spoiler--
    Mes'ele: Zeyd-i muslini çalıcı olup, kefereye kopuz çalıverse, ana ne lâzım olur?

    Elcevap: Ta'zîr-i şedîd ve habs ile zecr lâzımdır
    --spoiler--

    zeyd (herhangi bir müslüman) kafire kopuz çalsa ne gerekir deniliyor, cevapta da ta'zir edilir diyor. ta'zir dayak cezasıdır. belli bir sınırı vardır dayak cezasında, fazlası verilemez. bu fetvayla mı yasaklamış ebusuud kopuzu?

    neymiş, ebusuud çok gericiymiş de, matbaayı sınırlarımıza almamış. 1493'te selanik'te matbaası vardır osmanlının be, nerede almıyor ebusuud? istanbul rasathanesini o yıktırmışmış. rasathane yıkılırken, ebussuud 6 senelik ölüydü be... ayıp.

    mekanı cennet olsun!
    3 ...
  23. 38.
  24. ''kızılbaş katli helaldir'' fermanını veren şeyhülislamdır kendisi. muhtemelen şu an cehennemin dibindedir. allah bizi onun gibi dindar görünümlü köpeklerden korusun.

    -bir sünni
    3 ...
  25. 39.
  26. o kadar büyük bir alimdir ki türk kahvesini yasaklatmıştır. kökten dincidir, osmanlının gerilemesinin ilk kıvılcımını ateşleyen kişidir..
    2 ...
  27. 40.
  28. kızılbaşlara karşı çok ağır fetvalar vermiştir.
    ancak kızılbaş tekil bir kişiyi değil, bir grubu temsil eder biçimde kullanılmıştır fetvalarda. çok amiyane bir örnek keldanilere fetva çıksa idi tekil olarak bir keldani köylüyü değil, fiili olarak osmanlı sınırlarında faaliyet gösteren keldani grupları hedef göstermiş olurdu. ayrıca o dönemde kızılbaşların diyarı manasında iran için de farsiyan değil kızılbaş tabiri kullanılmıştır.
    osmanlı gibi bir imparatorluğa karşı siyasi faaliyet yürütüp sonrasında buna zulüm demek o dönemin siyasi şartları açısından düşünüldüğünde abesle iştigaldir.

    ebu suud'da yavuz gibi bilgi kirliliğine kurban gitmişlerden biri.
    en önemlisi safevi tehlikesi karşısında özellikle sünni tasavvufi tarikatları korumayı başarabilmiştir.
    1 ...
  29. 41.
  30. adamın hasıdır. osmanlı da en net ve keskin fetvaları veren din alimidir. mekanı cennet olsun. gözümüzde saygısı sonsuzdur.

    elimden geldiğince her hafta türbesini ziyaret ederim.

    ecdadım olmasından gurur duymuşumdur hep.
    4 ...
  31. 42.
  32. yazdığı tefsir, islâm dünyasındaki en mühim ve mübârek tefsirlerden bir tanesi sayılmakla birlikte; tunus, cezayir vesair yerlerde hâlen okutulur. osmanlı ilmiyyesinin zirve karakteridir.

    devletin düşmanlarıyla işbirliği etmiş kâfirlerin, devlete karşı savaştığı takdirde katledilmesinin câiz olduğuna dair fetva vererek, ehli sünnet ve'l cemaat akidesine bağlı islâm imparatorluğu osmanlıların dinini, izzetini ve şerefini korumuş, osmanlılar da kâfir safevî ordularına böylece galebe çalmıştır.

    cennetin en yüksek mertebelerinde olsa gerek... ruhu şâd olsun.
    3 ...
  33. 43.
  34. yunus emreye bile dil uzatacak kadar bilgisiz bir osmanlı devlet adamıdır. yazık ki, şeyhülislamlık ve istanbul kadılığı da yapmıştır.
    1 ...
  35. 44.
  36. Muhyiddîn Mehmed-i iskilibî namı değer şeyh yavsi nin oğludur. iskiliplidir.
    1 ...
  37. 45.
  38. Şöyle demiştir.

    " bana kalırsa yunus un şiirlerini okumak açıkça kafirliktir. "
    2 ...
  39. 46.
  40. muhteşem kanuni'nin muhteşem yalakasıymış.
    5 ...
  41. 47.
  42. Kanuniyi pek çok zaman aklamış adamdır.
    3 ...
  43. 49.
  44. Büyük bir alimdir. Ayrıca Bu toprakların müdafaa edilmesinde de pay sahibidir. Şah ismail ve avanesine karşı taviz vermemiştir.

    Yunus emre yi tekfir ettiği söylenir. Şiirlerini yasakladığını biliyoruz, eğer tekfir de etmişse, evet bu doğru değildir. Yunus emre tasavvuf büyüğüdür, velidir. Ve haliyle o da ehli sünnettir. Yani tekfir bile etmişse bu bizim iç meselemizdir. Eminim yunus ta ona hakkını helal eder.

    Allah ikisine de rahmet etsin.
    2 ...
  45. 50.
  46. Şarlatanın biri.

    Kanuni de bunun fetvaları ile gömülmeye kalkmış korkudan.
    problem çıkarsa göstermek için ahaha.
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük